reklama

O obchvatoch a ľuďoch

Bratislava má šancu na obchvat. Na vonkajší mestský obchvat, ktorý už dávno majú vo Viedni, Prahe alebo Budapešti.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)

Taký, ktorý z vnútromestských ciest úplne odkloní tranzitnú dopravu a pomôže aj ľudom, ktorí sa presúvajú z jedného konca mesta na druhý a nechcú sa tlačiť na semaforoch v centre.
Na tento obchvat už ľudia čakajú roky, spisujú petície, blokujú cesty a ja im úplne rozumiem.
Ani mne by sa nechcelo stáť denne v kolónach, ktoré sú na všetkých juhovýchodných prístupových trasách do mesta. Pravidelne mi to pripomínajú aj kolegovia, ktorí v týchto dedinách bývajú. Ranná cesta do práce je smutná dokonca aj v piatok, kedy už väčšina ľudí funguje s príjemnou vidinou dvoch dní voľna.
 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A osobne som veľmi prekvapený, že sa našli osoby, ktoré nepočúvajú hlasy desaťtisícov ľudí volajúcich po výstavbe. Z tejto cesty si spravili niečo ako „highway to hell“ a bez ohľadu na fakty a názory ľudí žijúcich v Bratislave a okolí tvrdia, že diaľnicu netreba. Dokonca presne vypočítali, že je o takmer 1,5 miliardy predražený ešte skôr, ako sme dostali ponuky v súťaži. V tej, o ktorej sme všetkých informovali vysoko nad bežný štandard a všetky dostupné dokumenty sme zavesili na špeciálnu stránku.
 

V momente, keď sa otvorili obálky a cena bola zhruba o polovicu nižšia, než ako navrhovali títo neprajníci projektu, by som čakal, že si uvedomia svoju chybu a výstavbu cesty podporia. Evidentne som bol naivný, ale to dnes nie je podstatné.
Pritom fakty sú jasné. Ročná splátka necelých 57 miliónov je výborná. Je to nižšia cena ako za kratší a menší viedenský obchvat, ktorí stavali pred vyše desiatimi rokmi, keď boli stavebné práce o tretinu lacnejšie. Práve tento obchvat používali najmä opoziční politici a niektoré médiá s červenými očami ako ukážku toho, ako PPP treba robiť. Dnes, keď máme cenu výhodnejšiu ako v Rakúsku, sú samozrejme ticho.
 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Verím, že ľudia chápu, aká unikátna šanca sa dnes objavila. Ak sa rozhodneme nejsť cestou PPP, ktorú opakujem plánovala aj vláda Ivety Radičovej, obchvat sa v najbližších rokoch určite stavať nezačne. Štát totiž okrem situácie v hlavnom meste musí riešiť aj všetky prioritné diaľnice na východe, severe a juhu Slovenska. Keďže až do roku 2020 sú eurofondy na diaľnice minuté, bude štát musieť hľadať peniaze inde. Aj preto si myslím, že nevyužiť extrémne výhodnú situáciu na trhoch a, povedzme si úprimne, pre Slovensko extrémne výhodnú ponuku španielskej Cintry by bolo nielen veľkou škodou, ale aj veľmi neefektívnym, neekonomickým a nesprávnym rozhodnutím.
 

Viktor Stromček

Viktor Stromček

Bloger 
  • Počet článkov:  3
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Pracujem na Ministerstve dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR ako štátny tajomník. Mám na starosti predovšetkým rozvoj dopravnej infraštruktúry. Vyštudoval som Národohospodársku fakultu Ekonomickej univerzity v Bratislave. V roku 2010 a 2012 som bol zvolený za poslanca Národnej rady SR. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu