Vzhľadom na krátkosť jej pôsobenia a neodškriepiteľné problémy v jej vnútri, bohužiaľ najmä ako na vládu, ktorej vyjadrili nedôveru jej vlastní členovia. No verím, že o pár rokov si bežní ľudia bez ohľadu na ich politický názor, spomenú na túto vládu aj ako na vládu, ktorá mala opäť odvahu a ambíciu pustiť sa do reálnej reformy zdravotníctva. Diskutéri sa v príspevkoch pod týmto blogom možno s úškrnom opýtajú, čo sme to také svetoborné spravili za ten rok aj pol? Nie neobjavili sme Ameriku, ani perpetuum mobile, iba sme prestali kvetnato rozprávať o riešení problémov. A aspoň časť z nich sme v tom relatívne krátkom čase aj vyriešili inak, ako naliatím peňazí daňových poplatníkov do čiernej diery zvanej zdravotníctvo.
A keďže prichádza čas skladania účtov daňovým poplatníkom, prispejem aj konkrétne:
Prijali sme novú, modernú legislatívu o liekoch a lekárenskej starostlivosti. Lieky sa predpisujú názvom účinnej látky a pacient má možnosť získať liek lacnejšie, prípadne bez doplatku. Lekárne môžu pacientom ponúkať zľavy a výhody v podobe vernostných systémov.
Ceny liekov budú druhé najlacnejšie v EÚ.
Zdravotné poisťovne musia zverejňovať svoje zmluvy so všetkými lekármi a nemocnicami. Je tak možná verejná kontrola tokov peňazí v zdravotníctve.
Zlepšili sme reguláciu čakacích zoznamov na zákroky a posilnili tak práva pacientov.
Pre finančne najohrozenejších dôchodcov a zdravotne ťažko postihnutých sme prijali ochranný limit na doplatky za lieky (45 € resp. 30 € na štvrťrok).
Každoročné trápenie s vyplňovaním ročného zúčtovania zdravotného poistenia sa skončilo: túto povinnosť sme preniesli na zdravotné poisťovne.
Pacienti môžu navštevovať lekárov-špecialistov aj bez odporúčacích lístkov.
V prvom polroku pristúpila Všeobecná zdravotná poisťovňa k odvážnej (a nevyhnutnej) optimalizácii siete nemocníc a odzmluvnila 150 oddelení. Neohrozila pritom dostupnosť zdravotnej starostlivosti a lepšie odmeňuje kvalitnejšie a efektívnejšie pracoviská.
Zrušili sme diskriminačné zvýhodňovanie štátnych nemocníc pred neštátnymi (bez ohľadu na kvalitu a efektivitu).
Začali sme práce na zavádzaní systému spravodlivého odmeňovania nemocníc – DRG (platba za diagnózu).
Pádom vlády a vyhlásením predčasných volieb nastal v tomto vývoji zlom a dotiahnutie reformy zdravotníctva počká na vládu novú. Časť práce sme pre ňu už urobili, no čaká ju dlhá cesta. Musí opäť obnoviť dôveru pacienta v slovenské zdravotníctvo, ktorá sa po rukojemníckej dráme pod taktovkou pro-smeráckeho odborára Kollára výrazne otriasla. Rovnako musí vykryť bianco šek na neobmedzené nalievanie daní toho istého pacienta do čiernej diery zvanej zdravotníctvo. To, že tento bianco šek podpísali svojou tichou asistenciou pri zastavení transformácie nemocníc aj naši koaliční partneri z SaS, považujem za zbytočný a smutný záver ich premiérového pôsobenia vo vláde s reformnými ambíciami. Isté je jedno, jeseň 2011 zanechá na dlho v ústach každého z nás pachuť toho, kam môžu našu spoločnosť doviesť podobné rukojemnícke drámy.
Máme za sebou búrlivý rok. Rok, ktorý je pred nami, však bude určite ešte búrlivejší. Bez reforiem, bolestivých ale nevyhnutných, sa tento bianco šek nezaplatí a ani pacienti sa nedočkajú lepších služieb. Keďže kríza eurozóny nám ešte poriadne zavarí, o podobné drámy nebude núdza. Ambulantní lekári už napríklad avizujú, že nebudú s poisťovňami predlžovať svoje zmluvy. Verím, že plány tých politikov a odborárov, ktorí zastavili po rokoch opäť spustené zdravotnícke reformy, obsahujú aj plán B. Plán B pre rukojemnícke drámy, ktoré ich rozhodnutie do budúcnosti zo sebou nevyhnutne prináša.
Poslanec NR SR, predseda výboru NR SR pre zdravotníctvo.