Tento blog som mal pripravený dlhšiu dobu od prijatia tzv. konsolidačného balíčka, ale povedal som si, že počkám. Predsa len realita a príklady z praxe sú oveľa zaujímavejšie. Dobre som spravil, lebo to, čo vláda spravila so sadzbami DPH je fascinujúce.
Je to zaujímavá téma pre bežnú populáciu? Skôr nie, pre občanov je dôležitá konečná suma, ktorú zaplatia pri pokladni, kuriérovi s jedlom, v reštaurácii alebo v hoteli. Posledné mesiace kolovali vo verejnom priestore desiatky videí s nákupmi, raz lacnejšími, raz drahšími. Ten, kto nemal v hlavne zafixované koľko stojí 250g maslo, už musí vedieť. To čo by sme si z tejto nešťastnej avantúry karpatských sociálnych demokratov mali odniesť je, že politik sa nemá vŕtať do cien potravín a prikazovať obchodníkom, čo majú robiť a vyhrážať sa im, že ak nebudú poslúchať, ministerstvo pošle nahnevaných dôchodcov do obchodných reťazcov kontrolovať ceny.
Späť k téme. V klasických potravinách to nie je také zaujímavé, privilegovaná časť základných potravín sa dostala do sadzby 5 % z pôvodných 10 % a zvyšné potraviny poklesli z 20 % na 19 %.
V reštauráciách a gastro prevádzkach sa už naplno ukáže spleť sadzieb (pozn. ak by európska legislatíva umožňovala mať viac ako dve znížené sadzby DPH, u nás 5 % a 19 %, verím, že by to vláda využila). Sadnete si v reštaurácii na obed, dostanete jedlo so sadzbou 5 %, nealkoholický nápoj so sadzbou 19 % a pohár vína so sadzbou 23 %. Dokonalé. Ak by tá reštaurácia robila napríklad pizzu, a tú by ste si objednali, prišli zobrať, reštaurácia ju naúčtuje s 19 % DPH. V prvom prípade, ak sedíte v reštaurácii vláda deklaruje podporu gastra, zároveň pri telefonickej objednávke alebo donáške už nie? Vo finále to dopadne tak, že raz za čas nablokuje pizzu na objednávku s 19 % sadzbou, aby to nebolo podozrivé, väčšiu časť však môže blokovať s 5% sadzbou.
Väčšina návštev reštaurácii je kvôli dennému obedovému menu. Ak denné menu obsahuje polievku, hlavné jedlo a nápoj, sadzba je 5 %. Ak je však v rámci menu máte možnosť výberu z určitého okruhu jedál a nápoj si doobjednáte, tak sa uplatní príslušná sadzba pre jedlo, čo je 5 %, a príslušná sadzba dane platná pre poskytnutie nápojov, čo je 19 %. Príklad: kúpite si dve hlavné jedlá a k tomu nápoj, nápoj už je účtovaný s vyššou sadzbou.
Ďalší absurdný prípad predstavujú jedlá v predajnom stánku na festivale, športovej akcii, alebo na kultúrnej akcii vo foodtrucku, za ktoré dostanete jedlo a nealkoholické nápoje so sadzou 19 % a pohár vína so sadzbou 23 %. Avšak pri švédskych stoloch na raňajkách v hoteli bude uplatnená sadzba 5 % na jedlo, nealkoholické nápoje a taktiež alkoholické nápoje.
Toto je len pár situácií z každodenného života. Ako som uviedol na začiatku, spotrebiteľa, občana, zákazníka tento chaos nemusí trápiť. Vidí konečnú sumu, zaplatí, odchádza.
Problémy spôsobujeme podnikateľskému prostrediu, komplikujeme im každodenné fungovanie, pridávame byrokraciu. Chceli ste nastaviť iný daňový mix, spravili ste daňový remix.
My v SaS budeme podporovať podnikateľské prostredie, budeme presadzovať slobodu pri tvorbe hodnôt, rušenie regulácií a znižovanie byrokracie. Nie je normálne, aby sa podnikatelia museli zaoberať študovaním prílohy č. 7 zákona o DPH, akú sadzbu na službu resp. produkt použiť. Pre ilustráciu, počet slov v zákone o DPH od jeho zavedenia v roku 2004 narástol z 22 604 slov na 62 899 slov v roku 2023. V roku 2025 to bude ešte horšie.
Nepotrebujeme silný štát.
Potrebujeme silnú ekonomiku, stabilné a predvídateľné podnikateľské prostredie.