Problém verejnej debaty o Kalavskej „reforme“ nemocníc je v tom, že ju len málo ľudí čítalo, ale všetci si pod tým predstavujú „tú svoju“ – teda najlepšiu reformu... Ak si to niekto aj pozrel, väčšinou to bolo len preštudovanie pomerne zavádzajúcej prezentácie analytikov MZ SR: link
Naše zdravotníctvo ani zďaleka netvoria len nemocnice, z celého koláča financií zdravotníctva nemocnice spotrebujú necelých 26%, tou málo povšimnutou, ale rozhodujúcou zložkou je ambulantný sektor - ambulancie obvodných lekárov a špecialistov (diabetológ, neurológ, kardiológ, endokrinológ,...) Táto zložka zdravotníctva je takmer celá v súkromných rukách a už roky tu „funguje“ ten bájny trh v zdravotníctve. Teda tu sa sen pána Zajaca o privatizácii zdravotníctva naplnil úplne. A asi sa všetci zhodneme, že táto časť nášho zdravotníctva funguje najhoršie, kto neverí, nech si prečíta správu OECD o slovenskom zdravotníctve. Link tu Nižšie uvádzam konkrétne časti správy OECD. S nefunkčnosťou ambulantnej sféry súvisí aj slovenská vyššia potreba hospitalizácií pacientov, ale aj vysoké odvrátiteľné úmrtia. Prečo ministerstvo, ktoré tvrdí, že chce zdravotníctvo reformou zlepšiť, nerieši tú najslabšiu - ambulantnú zložku?
V skratke môj sumár ku Kalavskej stratifikácii, pre záujemcov hlbšie vysvetlenie nižšie:
Nepáči sa mi pozadie, ktoré reformu pretláča - akože pacientska organizácia, financovaná hlavne z Ministerstva zdravotníctva a firmami Penty, Asociácia nemocníc so silným vplyvom Svetu zdravia a Združenie zdravotných poisťovní. So stratifikáciou prišli poisťovne, teda tí, ktorým chorý systém zdravotníctva vyhovuje a nechcú ho meniť v prospech pacienta, lebo by prišli o nadštandardné zisky. Čisto politický pohľad: ak pragmatický predseda Fico cíti, že z reformy budú u voličov problémy, a každá normálna strana by s takýmto návrhom pred voľbami neprišla, aké silné musia byť sily, ktoré túto stratifikáciu pretláčajú napriek metaniu sa predsedu Fica? Sú silnejšie než Fico a ten „poslúchal“ málo ľudí v tejto krajine. Odhadujem tak asi päť...
Argumenty, ktoré používa MZ SR na zdôvodnenie sú buď výsledkom manipulácie grafov, alebo vytrhnutia z kontextu (vysvetľujem nižšie) .
„Reformovať nemocnice“ bez reformy najviac zlyhávajúcej zložky nášho zdravotníctva – ambulancií obvodných, či špecializovaných, je nezmysel až hazard. Ak sa o pacienta dobre stará obvodný lekár, či špecializovaná ambulancia, pacient nepotrebuje tak často hospitalizáciu v nemocnici, ak ambulancie zle fungujú, u pacientov sa musia viac starať nemocnice.
Už za čias predchádzajúceho režimu sa nemocnice delili podľa významu na nemocnice I., II., a III. typu, špecializované nemocnice a profesijné nemocnice (vojenská, železničná, nemocnica ministerstva vnútra, atď. ). Zákonom bol stanovený rozsah zdravotnej starostlivosti v nich poskytovaný, teda štát určil aká nemocnica, kde a s akými lôžkami musí byť. Dnes pani ministerka Kalavská, síce hovorí, že vracia nemocniciam hierarchiu (čo chválim) , ale jej reforma berie štátu moc zabezpečiť dané oddelenia v danom území a dáva túto moc poisťovniam.
Ak si zákon preštudujete , tak zistíte, že podľa zákona o stratifikácií nemocníc poisťovňa bude mať možnosť, nie povinnosť nezazmluvniť oddelenie, ktoré nebude spĺňať indikátory kvality – tých je asi 111, napríklad je tam počet nozokomiálnych nákaz na oddelení alebo personálne zabezpečenie. Koho už zaujíma, že už dnes majú poisťovne možnosť nezazmluvniť oddelenie, ktoré nemá adekvátny počet lekárov a sestier ? Ak to nefunguje dnes pri jednom „indikátore kvality“, bude to fungovať pri tých istých poisťovniach so 111 indikátormi kvality? Koho zaujíma, že dnes má veľa slovenských nemocníc vraj „nulový“ výskyt nemocničných nákaz? Koho zaujíma, že tie isté poisťovne už mohli a mali sledovať indikátory kvality a cez ne tlačiť na nemocnice? Koho zaujíma, ako je možné, že zdravotné poisťovne dnes zazmluvňujú a platia aj pôrodnice, kde je 50% percent pôrodov cisárskym rezom (také vysoké číslo znamená očividné poškodzovanie pacientiek a pacientov)? Zmení sa správanie poisťovní, ak sa zmenia nemocnice? Reforma Kalavskej ide meniť nemocnice, nie poisťovne. Pre zlé výsledky mení vojakov, nie generálov. A títo starí generáli jej pri zmenách našepkávajú. A ak vidíme, že generáli v iných krajinách dosahujú s porovnateľným vojskom lepšie výsledky, zmenu k lepšiemu po Kalavskej „reforme“ čakať nemožno. Ale analytik na MZ SR povedal, tak to musí fungovať. Či?
Druhý problém presunu moci na poisťovňu spočíva v slovenskej realite krížového vlastníctva poisťovní, nemocníc, laboratórií a lekární jedným vlastníkom. Ak budú dve konkurenčné nemocnice vedľa seba, ktoré obe nespĺňajú „indikátory kvality“, jedna z nich zo Svetu zdravia /PENTA/, druhá štátna. Ktorú nemocnicu myslíte, že sa rozhodne Dôvera /PENTA/ nezazmluvniť a ktorá zmluvu dostane? A ak bude mať nemocnica oddelenie, ktoré jej nezarába, ale je stratové, zákon o stratifikácii, tak ako je napísaný, umožní danej nemocnici jednoduché riešenie – stačí nesplniť pár “indikátorov kvality“ a poisťovňa stratové oddelenie nezazmluvní = zavrie. Čo na tom, že dané stratové oddelenie je v tom kraji potrebné? A keď prídu nespokojní občania pred luxusnú kanceláriu pána riaditeľa nemocnice, tomu stačí povedať: „Ja som to oddelenie chcel, ale štát ho prikazuje zavrieť..sťažujte sa v Bratislave!“
Asi netreba veľa písať, že zatváranie oddelení nemá ďaleko od zatvárania nemocníc, aj keď budova a nápis „nemocnica“ ostane, ak sa zavrú kľúčové oddelenia, podstata je rovnaká – nemocnica ako taká zanikne.
Keď o pár rokov táto „časovaná reformná bomba“ vybuchne zanechá politické dôsledky. Nečudujem sa Ficovi, že sa toho obáva, skôr sa politicky naivne čudujem niektorým stranám opozície, že si na časovanú bombu s takým nadšením sadajú. O ich motívoch radšej špekulovať nebudem.
Tu vysvetľujem svoj názor k stratifikácii:
Súčasná debata o stratifikácií nemocníc sa dá prirovnať k tejto situácii: Ste hladný, škvŕka vám v bruchu a zrazu dostanete otázku : „Chceš maškrtu?“ Vy si prestavíte vašu obľúbenú pochúťku, ale každý má inú. A asi každému sa po tejto otázke začnú zbiehať slinky. Veľmi záleží aj od toho, kto vám túto ponuku dá. Ak je to vaša mama, či manželka, isto tým myslí to čo vy. Ak je to však Vietnamec, či amazonský indián treba sa pozrieť, čo nám to vlastne ponúka. Teda ak sa vás pri súčasnom stave zdravotníctva na Slovensku spýtajú, či chcete reformu nemocníc, každý iste povie, že áno. Ale čo nám to vlastne ministerstvo ponúka a kto to ponúka?
Naše zdravotníctvo nefunguje pre pacienta a zdravotníkov dobre. Pacienti sú nespokojní, často sa im nedostane starostlivosti, akú ich stav potrebuje, platia nezmyselné poplatky, čakajú na ambulanciu od piatej hodiny rannej, premiér krajiny rieši Knihu plesní, lekári a sestry nám húfne utekajú za hranice a po pár dňoch emigrácie sa pýtajú sami seba, prečo neodišli už skôr. Ale naše zdravotníctvo je skvelé až najlepšie na svete pre poisťovne https://ekonomika.sme.sk/c/7503703/najviac-za-pat-rokov-zarobila-dovera-patriaca-pente-a-cyperskej-firme.html a finančné skupiny, hlavne pre tú najväčšiu. Napriek tomu, že sa každý rok hovorí o nedostatku peňazí na liečbu chorých, podnikanie PENTY v slovenskom podfinancovanom zdravotníctve, tvorí drvivú väčšinu jej zisku. Týmto skupinám stav nášho zdravotníctva vyhovuje a určite nechcú, aby fungovalo lepšie, lebo tak aby prišli o svoje zisky. Preto, keď sa ozve nespokojná PENTA s kritikou nejakej reformy, budete vedieť, že začína zmena k lepšiemu pre pacienta. V opačnom prípade, ak niečo chvália firmy PENTY či zdravotné poisťovne, zbystrime pozornosť.
Autori projektu zdravazmena.sk – Kalavskej stratifikácie nemocníc: www.zdravazmena.sk
Prvý problém stratifikácie je v tom, kto nám ju ponúka. Reformu nám ponúka ministerstvo zdravotníctva. Nominanti politickej strany (nazvime to jemne) s dosť pochybnou povesťou, strana, ktorá zdravotníctvo tri volebné obdobia neriešila, zato finančné skupiny si vládu Smeru v zdravotníctve pochvaľujú. Spomeňme len jeden príklad, strana Smer umožnila najväčší tunel v histórii slovenského zdravotníctva – vytiahnutie 470 mil. eur z Dôvery na Cyprus( link tu). Pripomeňme si ešte, že exminister Drucker pracoval pre Dôveru na spájaní s Apollom, keď sa tento „tunel“ konal a pán Drucker ako minister vytvoril aj tím, ktorý vypracoval stratifikáciu. Ako sa dozvedáme zo stránky venovanej stratifikácii nemocníc, za stratifikáciou nemocníc stojí Ministerstvo zdravotníctva a zdravotné poisťovne.
Druhý problém je, kto stratifikáciu chváli. Dnešný katastrofálny stav v zdravotníctve vyhovuje hlavne finančným skupinám a poisťovniam. Zmena k lepšiemu v zdravotníctve pre pacienta, bude zmenou k horšiemu pre finančné skupiny a zdravotné poisťovne.
Stratifikáciu okrem analytikov MZ SR (tím vznikol za Druckera) pretláčajú : samozvaný zástupca pacientov s honosným názvom – Asociácia na ochranu práv pacientov, či Svet zdravia, skrytý za Asociáciou nemocníc Slovenska, kde má Svet zdravia viceprezidenta a významné zastúpenie, alebo Asociácia zdravotných poisťovní, s dominanciou Dôvery.https://www.ta3.com/clanok/1163721/nechcena-ale-potrebna-stratifikacia.html
Tak sa na pozrime na podporovateľov Kalavskej stratifikácie:
Asociácia na ochranu práv pacientov sa zviditeľnila pozitívnymi stanoviskami pre Plus 7dní, keď tento týždenník písal o pacientke, ktorá údajne ochrnula, lebo jej nebolo umožnené liečiť sa v zariadení patriace finančnej skupine PENTA (link tu). Ako sa nakoniec ukázalo, pacientka neochrnula a poďakovala za uzdravenie štátnemu zariadeniu, pričom bola zhrozená zo správania redaktorov Plus 7dní, ktorý vlastní rovnaká finančná skupina ( list pacientky tu ) Ak si pozriete financovanie tejto „pacientskej“ asociácie, tak jej príjmy sú z drvivej väčšiny tvorené peniazmi od ministerstva zdravotníctva. Len za projekt „Lieky s rozumom“, dostáva desiatky tisícov eur ročne (zmluva tu), konkrétne v r. 2018 je to 52 tisíc eur, v r. 2019 je plánované až 62 tisíc eur z MZ SR príjmy tu . Projekt „Lieky s rozumom“ podporuje Dr. Max (link) . Medzi významných sponzorov Asociácie na ochranu práv pacienta patria aj Svet zdravia, Dr. Max, Dôvera, či firma Raklim (známa týmto), či samotná Asociácia zdravotných poisťovní. Asociáciu na ochranu práv pacientov dnes vedie pani Lévyová, predtým to bola pani Kafková, ktorá dnes „úplnou náhodou“ vedie Asociáciu zdravotných poisťovní.
Asociácia nemocníc Slovenska ( jej viceprezident Igor Pramuk: https://domov.sme.sk/c/8082793/lekar-zo-sveta-zdravia-spaja-pentu-so-smerom.html )
Poisťovne, predovšetkým tie súkromné, cez spomínanú Asociáciu zdravotných poisťovní dokonca zafinancovali analýzu, ktorá sa stala podkladom stratifikácie (okrem dát zo samotných poisťovní a MZ SR). Asociácia zdravotných poisťovní zaplatila analytickú firmu s honosným názvom The Boston Consulting Group (BCG) - veď ak to má niečo s USA, musí to byť špica, nie? Pokúsil som sa k tej analýze dostať, ale napriek osloveniu MZ SR, IZP, jednotlivých poisťovní a aj samotnej Asociácie poisťovní, dostal som rovnakú odpoveď: „Analýza BCG nemôže byť poskytnutá“. Jediné, čom som z tejto analýzy počul, bolo na rokovaní na MZ SR o novej štátnej nemocnici na Rázsochách v prítomnosti premiéra, keď jeden z analytikov Boston Consulting Group na rokovaní tvrdil, že zistili, že v Bratislave sú využité lôžka len na 48 percent, preto podľa neho ako analytika vraj Rázsochy ani netreba. Keď sme ho upozornili, že obložnosť kliník v bratislavskej Univerzitnej nemocnici je na úrovni Nemecka, teda blízko 80% (v prípade záujmu pošlem oficiálne čísla), vysvitlo, že v analýze obložnosti zarátali aj estetické kliniky a iné súkromné pracoviská v Bratislave. Toto číslo analytika BCG , teda 48 percentné využitie lôžok v bratislavskom kraji som neskôr videl druhýkrát v mojom živote v príspevku pána Petra Tótha, keď kritizoval naše vyhlásenie, že Rázsochy musia byť Národnou nemocnicou, čo by bolo v rozpore zo záujmami PENTY (Je to ten Peter Tóth, ktorý robil pre pána Kočnera, toho pána Kočnera, ktorý si smskoval so šéfom PENTY Haščákom). Článok Tótha tu . Ako sa k týmto číslam analytika BCG dostal pán Tóth s prepojením na PENTU je na zamyslenie.
Teda túto analýzu BCG by si verejnosť iste zaslúžila vidieť, už len z dôvodu, že bola zaplatená zo zdravotných poisťovní, teda z financií, ktoré pôvodne odviedli občania ako zdravotné odvody. Dalo by sa veľa ešte písať o tých, čo nám „zdravotnícku reformu storočia“ ponúkajú, ale poďme na zdravotnícke fakty. Pozrime sa, čo boli základné dôvody tejto „reformy“ nemocníc.
Vo vysvetľovaní pokračujem tu v 2. časti- kliknite .
Tak čo, dáte si „maškrtu“ od zdravotných poisťovní ?
Ak chcete v tejto veci niečo spraviť, stačí aj málo. Politici konajú pod tlakom verejnej mienky. Tlak bude väčší, ak aj tento blog bude mať vysokú čítanosť. Tomu pomôžete kliknutím na zvýšenie karmy blogu, zdieľaním na facebooku a hlasovaním tu.
Celé znenie stratifikácie