Programy vlád Slovenskej republiky z pohľadu rezortu obrany

Pred pár dnami Informačné centrum o NATO Českej republiky na svojej stránke zverejnilo príspevok armádneho generála v zálohe Jiřího Šedivého s názvom „Armáda stojí na rozcestí“. Dôvod, ktorý viedol bývalého náčelníka štábu AČR k napísaniu tohto článku je prozaický a plne ho vystihuje nasledujúca citácia: „Nové vedení Ministerstva obrany bude muset vyřešit jednu ze zásadních otázek - a to kam vést rezort Ministerstva obrany a jak v jeho rámci přizpůsobit armádu novým podmínkám. V zásadě téměř každý nový ministr obrany tuto otázku řešil, nyní se však situace od předchozích liší v tom, že současné vedení rezortu má na splnění tohoto úkolu jen jediný pokus. Ne, že by se nějak výrazně měnily podmínky z hlediska vojenského. Změnilo se prostředí uvnitř armády, ale i to vnější – České republiky, a to zejména v oblasti financování rezortu.“

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Obrázok blogu

Ak nedostatok financií na obnovu spôsobilostí je v Českej republike tak dramatický, že vážený generál vsadil svoju povesť a bije na poplach, aká musí byť situácia na Slovensku, kde na jedného zamestnanca rezortu obrany za posledných 10 rokov vynaložili do obnovy spôsobilosti 1/3 výdavkov oproti Českej republike? Poďme sa spolu pozrieť ako chceli viesť rezort obrany predchádzajúce vlády a aké úspechy nakoniec slávili.

Prológ

Slovenská republika sa 1.1.1993 stala suverénnym a zvrchovaným štátom a z tohto faktu vyplynula reálna potreba zabezpečiť obranu svojej suverenity a zvrchovanosti. Ozbrojené sily SR, ktoré plnia túto úlohu, vznikli delením ozbrojených síl ČSFR na prelome rokov 1992/93 podľa kľúča 2:1, so zohľadnením takzvaného kritéria funkčnosti. S ohľadom na komplikovanosť delenia ozbrojených síl tento proces pokračoval aj v prvej polovici roku 1993 (delil sa majetok v hodnote skoro pol bilióna korún, pričom išlo o najrozsiahlejší logistický proces na našom území minimálne od konca 2 sv. vojny). To spolu s nutnosťou vybudovať chýbajúcu obrannú, technickú a inštitucionálnu infraštruktúru predurčilo činnosť rezortu obrany v zostávajúcich mesiacoch až do predčasného odvolania vlády na čele s Vladimírom Mečiarom po tom, čo mu bola 11. 3. 1994 vyjadrená v národnej rade nedôvera. Na poli medzinárodného bezpečnostného smerovania Slovensko obišli diskusie o prípadnej neutralite, ktoré ešte doznievali v Českej republike z čias ČSFR a Slovensko deklarovalo záujem o členstvo v NATO. Preto 9. 2.1994 podpísal Vladimír Mečiar rámcový politický dokument o pristúpení SR k projektu Partnerstvo za mier. Nová dočasná vláda pod vedením predchádzajúceho ministra zahraničia Jozefa Moravčíka napriek svojmu obmedzenému mandátu pokračovala nielen vo formálnych deklaráciách, ale pripravila individuálny program spolupráce s NATO v rámci projektu Partnerstvo za mier, čím vytýčil jasný smer k integrácii Slovenska do severoatlantických bezpečnostných štruktúr. V čase podpisu uvedeného dokumentu však už bolo jasné, že nová vláda zmení toto smerovanie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vládny program 1994 až 1998

Vládny program novej vlády, na čelo ktorej sa opäť vrátil Vladimír Mečiar, pozostával z piatich častí, pričom hneď v úvode prvej časti venovanej zahraničným vzťahom, vláda deklarovala jednoznačný záujem o kontinuitu v smerovaní Slovenska s európskymi a transatlantickými politickými a bezpečnostnými štruktúrami a o ich zintenzívnenie. NATO označila vláda vo svojom programe za najefektívnejšiu bezpečnostnú organizáciu a členstvo v nej za najefektívnejší spôsob získania bezpečnostných záruk. Program ďalej predpokladal postupne napĺňanie individuálneho programu partnerstva pre mier ako aj transformovanie ozbrojených síl, najmä obrannej legislatívy tak aby bola kompatibilná s demokratickými štandardmi a procesu obranného plánovania. Tieto deklarácie sa dostali do priameho rozporu s bežnou politickou praxou a zjavným odchyľovaním sa od hodnôt, ktoré zdieľajú demokratické spoločnosti, čo viedlo postupne k stavu, v ktorom sa Slovensko dostavalo do čoraz silnejšej politickej izolácie. Paradoxne reformy v ozbrojených silách okolitých krajín neprebiehali viditeľne rýchlejšie a ani iným spôsobom ako na Slovensku a tak o rozhodnutí NATO nezačleniť Slovensko do prvej vlny rozšírenia NATO nebolo ani tak vojenské ako politické. Okrem politických problémov však ozbrojené sily trápila aj otázka zdrojov. Nekompetentná hospodárska politika Mečiarovej vlády viedla k zastaveniu hospodárskeho rastu a k trvalému trendu prepadu podielu výdavkov na obranu až na hranicu 1,6 % HDP v roku 1999 (v Českej republike 2 % HDP). Nedostatok finančných prostriedkov v rezorte obrany viedol k stavu, kedy aj keď po postupnej redukcii stále početné ozbrojené sily neboli ďalej udržateľné, reforma ozbrojených síl sa stala nutnosťou.

SkryťVypnúť reklamu

Vládny program 1998 až 2002

Odstránenie nesúladu medzi deklaráciami a reálnou politikou predchádzajúcej vlády sa stalo hlavnou tézou vládneho programu vlády, ktorá vzišla z parlamentných volieb v roku 1998. Vládny program pozostával zo štyroch častí (Úvod, Základné ciele, Východisková situácia a samotného programu), pričom posledná obsahovala samotný program vlády a bola ďalej členená na ďalšie štyri časti, kde opäť posledná bola venovaná spravodlivosti, bezpečnosti, obrane a zahraničnej politike. Aj v úvodnej časti sa konštatuje, že členstvo v NATO je optimálny variant zaručenia bezpečnosti, a že napĺňanie tohto cieľa nájde svoje konkrétne vyjadrenie vo vnútornej a zahraničnej politike vlády. Vláda ďalej deklarovala znovuformulovanie základných bezpečnostných dokumentov tak aby odrážali nové politické hodnoty slovenskej vlády. Vládny program celkom konkrétne hovoril o potrebe reformy ozbrojených síl a potrebe navršovania rozpočtu rezortu obrany a to o 0,1 % HDP ročne. Vláda ďalej deklarovala záujem o budovanie spoločnej brigády ozbrojených síl krajín V4, ktorú vnímala ako prostriedok pre integráciu Slovenska do NATO. Postupným napĺňaním tohto programu ako aj vytvorením novej bezpečnostnej a obrannej stratégie Slovenskej republiky, ako aj započatím reformy ozbrojených síl podľa tzv. Modelu 2010, sa vytvorili reálne predpoklady pre naplnenie týchto ambícii. Vláda, aj napriek zlej hospodárskej situácii, dokázala postupne navŕšiť finančné prostriedky v rezorte obrany a postupne ich zastabilizovať na úrovni 1,8 % HDP. Tieto nesporné úspechy nezatienili niektoré problémy, ktoré sa nepodarilo vyriešiť. Už pred započatím reformy bolo jasné, že aj keď je reforma pripravená na slovenské pomery veľmi dobre, nezabezpečuje pokrývanie skutočným potrieb zdrojov v navrhnutej štruktúre ozbrojených síl. Reforma predpokladala neskoršie navršovanie finančných prostriedkov aby tieto potreby boli aspoň minimálne pokryté, avšak nedošlo k pokrytiu ani pôvodných požiadaviek na finančné zdroje. Reforma taktiež ignorovala fakt, že samotná reforma bude niečo stáť. To viedlo k stavu, že sa nepodarilo naplniť všetky vízie, ktoré reforma priniesla.

SkryťVypnúť reklamu

Vládny program 2002 až 2006

Teroristické útoky z 11.9.2001 posunuli hrozbu terorizmu do novej dimenzie. Aj Slovensko a nová vláda hľadala odpoveď, či jej doterajšie bezpečnostné smerovanie bolo správne. Vládny program druhej vlády Mikuláša Dzurindu vychádzal z tézy, že aj keď v oblasti bezpečnostných hrozieb dochádza k dynamickému vývoju, úroveň ohrozenia členských štátov NATO nie je väčšia ani menšia ako Slovenska a NATO stále predstavuje najefektívnejšiu formu bezpečnostnej garancie. Nové hrozby, ktorým muselo čeliť nielen NATO ale aj Slovensko, si vyžadovali nové spôsobilosti, ktorým by Slovensko v spolupráci s NATOm dokázalo čeliť a zároveň tu bolo očakávanie našich budúcich spojencov, že sa Slovensko plnohodnotne dokáže zapojiť do kolektívnehu systému obrany. Tým sa stanovil rámec pre ďalšie smerovanie reformy so sústredením sa na budovanie síl, ktoré by dokázali reagovať na potrebu ich nasadenia nielen na území Slovenska, respektíve krajín NATO, ale aj v oblastiach, kde sa rodí hrozba svetového terorizmu. Z hľadiska materiálneho zabezpečenia, v súlade s reálnou potrebou obrany, vládny program deklaroval vyčleňovať finančné prostriedky na obranu minimálne vo výške 2 % HDP. Dôležitým cieľom bol záväzok vlády do roku 2006 plne profesionalizovať ozbrojené sily Slovenskej republiky. Rovnako ako v predchádzajúcom vládnom období, sa vytýčené ciele podarilo relatívne úspešne plniť. V roku 2004 bol predstavený nový model ozbrojených síl do roku 2015, ktorý bolo možne nazvať reformou reformy. Zohľadňoval fakt, že Slovensko sa medzičasom stalo členom NATO, ako aj spomenutú potrebu budovania expedičných síl. Aj keď sa snažil reagovať aj na nedostatky predchádzajúceho modelu najmä v oblasti nedostatočného finančného zabezpečenia, opäť vychádzal z predpokladu, že sa finančné prostriedky na rezort obrany budú v budúcnosti navršovať a tým prekladal zodpovednosť za riešenie problémov rezortu na budúce vlády.

SkryťVypnúť reklamu

Vládny program 2006 až 2010

Vstupom Slovenska do NATO sa nanovo definoval rámec obrannej politiky. To neprinieslo len zvýšenie bezpečnosti, ale aj povinnosť spolupodieľať sa na napĺňaní idei kolektívnej bezpečnosti a práve na odlišnom názore na napĺňaní tejto povinnosti postavila už svoju opozičnú rétoriku počas druhej vlády Miluláša Dzurindu strana SMER. Vládny program vlády, ktorá vzišla z parlamentných volieb v roku 2006, aj keď formálne nespochybňoval správnosť Slovenskej integrácie do severoatlantických obranných štruktúr, predsa len na mnohé problémy priniesol odlišný pohľad. Hlavnou oblasťou, v ktorých sa nová ľavicovo-nacionalistická vláda odlišovala od predchádzajúcej konzervativno-liberálnej koalície, bol názor na našu formu angažovania v Iraku, kde nová vláda predpokladala stiahnutie vojenských síl a v požiadavke na jasnú definíciu mandátu pre prípadne ďalšie operácie. Rovnako sa vládny program sústredil na otázku definovania legislatívy upravujúcej ofsetové programy a podpory slovenského obranného priemyslu. Vládny program ďalej definoval cieľ reformovať velenie ozbrojených síl za účelom zvýšenia efektivity a deklaroval záujem vlády zabezpečiť, aby výdavky vyčleňované na obranu dosahovali úroveň potrebnú na zabezpečenie obrany štátu a záväzkov Slovenskej republiky ako aj aby výdavky na operácie medzinárodného krízového manažmentu a výdavky súvisiace so zaradením do síl rýchlej reakcie NATO a EÚ neboli financované na úkor udržiavania a rozvoja ozbrojených síl SR. Opozícia však vyčítala okrem značnej nemerateľnosti vládneho programu aj nedostatočný popis prostriedkov, ktorými chcela vláda dosiahnuť deklarované ciele. Vláda dokázala ukončiť našu angažovanosť v Iraku relatívne rýchlo, avšak nedokázala naplniť ďalšie svoje ciele. Nedostatok schopností novej vlády zvládnuť stanovené ciele sa v plnej nahote ukázal postupným znižovaním podielu výdavkov na obranu na HDP až na takú hranicu, že rezort bol nútený pristúpiť k vynútenej reorganizácii. Redukcia finančných zdrojov na 1,25 % HDP ďalej ešte viac zredukovala už tak nedostatočné krytie investičných výdavkov. Sporné bolo aj napĺňanie obranno-politických deklarácii, keď tzv. „Viacsmerová orientácia“ zahraničnej politiky a dichotómia vyjadrení politikov na domácej a zahraničnej politickej scéne zneisťovala našich partnerov. Celkovo je teda nutné hodnotiť vedenie rezortu počas tohto obdobia negatívne.

Vládny program 2010

Už prvá veta nového vládneho programu intenzívne zdôrazňuje, že bezpečnosť Slovenskej republiky je neoddeliteľne spätá s bezpečnosťou euroatlantického priestoru a nenecháva tak nikoho na pochybách, že exces minulej vlády s nejasnou orientáciou sa nebude opakovať. Nový vládny program sa však neuspokojuje len s návratom k hodnotám definovaním pred rokom 2006, ale deklaruje prehodnotenie strategických dokumentov so zohľadnením zmien bezpečnostno-politického prostredia ako aj novej strategickej koncepcie NATO. Nová vláda ďalej deklaruje snahu iniciovať dialóg expertnej komunity, ako aj verejnosti na dosiahnutie celospoločenského konsenzu o otázkach bezpečnostnej politiky a obrany štátu. Toto snaženie by malo vyústiť do legislatívneho konania, ktoré by malo zavŕšiť tento proces. Otázku nedostatočných zdrojov sa opätovne vláda pokúsi riešiť racionalizáciou a zvýšením efektivity v oblasti manažmentu zdrojov, prehlbovaním transparentnosti a hospodárnosti. Novým prvkom na poli zabezpečia spôsobilosti je deklarovanie presadzovania medzinárodného zdieľania zdrojov. V oblasti zbrojného priemyslu, nový vládny program zdôrazňuje podporu angažovania obranného priemyslu v medzinárodnom prostredí a prioritu sústredenia sa na spoločné projekty NATO a EDA, čo znamená odklon od priamej podpory zbrojného priemyslu predchádzajúcej vlády. Pozitívne tiež možno chápať snahu posilniť občiansky charakter bezpečnostnej politiky a obrany štátu prostredníctvom pravidelného a otvoreného dialógu s odbornou verejnosťou a s občianskymi združeniami s profesijným vzťahom k ozbrojeným silám. Očakávaná zmena sociálneho zabezpečenia príslušníkov ozbrojených síl sa obmedzí len na vojakov, ktorí začnú služobný pomer po príslušnej legislatívnej zmene. Prvé reakcie na zverejnenie vládneho programu nenechali na seba dlho čakať. Súčasná opozícia v prvej reakcii kritizovala najmä nedostatočnú merateľnosť vykonania vládneho programu, teda presne ten istý atribút, ktorý bol negatívne hodnotený aj v predchádzajúcej vláde. Pri objektívnom hodnotení treba povedať, že pri vyššej obsahovosti nie je miera merateľnosti nového programu vyššia ako v období rokov 2006 až 2010, avšak ani nižšia. Prekvapujúco opozícia relatívne stlmila kritiku reformy sociálneho zabezpečenia vojakov. Negatívne je hodnotené, že sa súčasťou vládneho programu nestala reforma vojenských spravodajských služieb. To však ešte nemusí znamenať že nová vláda sa na túto úlohu nepodujme. Očakávanou bola aj reakcia národného vojensko-priemyslového komplexu.


Epilóg

Ako ukázalo predchádzajúce vedenie rezortu obrany, vládny program je stále len zdrapom papiera pokiaľ sa nenapĺňa. Ako môže vyzerať napĺňanie aktuálneho vládneho programu v praxi, napríklad v oblasti otvorenia dialógu expertnej komunity, ukázali pracovné raňajky štátneho tajomníka Róberta Ondrejčáka so zástupcami bezpečnostno-odbornej komunity. Rovnako úspešne pokračuje otváranie rezortu médiám. Z tohto pohľadu sa zdá plnenie vládneho programu už teraz za úspešné. Avšak tieto kroky vyvolali aj negatívne reakcie. Odhliadnuc napríklad od podľa mňa neoprávneného názoru opozície, že výber účastníkov spomenutých raňajok bol účelový, zostanú mediálne úspechy rezortu obrany len nafúknutou bublinou, pokiaľ rezort obrany nezačne riešiť svoje skutočne problémy, ktoré si vyžadujú účinnejšie nástroje ako len zopakovať frázu o racionalizácii a zvýšení efektivity v oblasti manažmentu zdrojov a prehlbovaním transparentnosti a hospodárnosti, ktorá je s ľahkými obmenami súčasťou už štvrtého vládneho programu. Na druhej strane je možné veľmi pozitívne vnímať doteraz vykonané personálne zmeny, ktoré do funkcií nevyniesli úplne neznáme tváre, ktoré zvyčajne zlyhali, ako sme to videli počas predchádzajúcej vlády. Otázkou však je, že či staré tváre prinesú dostatok novej invencie. V tomto smere rastie najmä kritika faktu, že staro-nové tváre možno zaradiť do kategórie obranno-politickej, čo je vcelku logické, keďže prichádzali do rezortu na prelome tisícročia, kedy táto otázka bola kľúčová a zároveň najslabšou stránkou nového ministra je papierovo práve oblasť medzinárodných vzťahov. Avšak doba sa zmenila. Dnes už nie je rozhodujúca bezpečnostná otázka či Slovensko bude v NATO, dnes rozhoduje ako kvalitne si Slovensko dokáže svoje bezpečnostné záväzky v rámci NATO plniť, a tak už nie je pre rezort obrany kľúčová otázka zahraničnej a obrannej politiky ale obranného plánovania a manažmentu zdrojov a práve na týchto kľúčových postoch vidíme dnes len dočasne preložených ľudí a povrchné programové formulácie. Ako bude úspešná súčasná vláda v riešení tohto problému ukáže až čas. Zostava len dúfať, že o štyri roky nebudeme musieť skonštatovať jej zlyhanie ako v prípade predchádzajúcej vlády. Zatiaľ to však nevyzerá ani na rázny krok vpred.

Vladimír Bednár

Vladimír Bednár

Bloger 
  • Počet článkov:  147
  •  | 
  • Páči sa:  73x

Píšem tento blog od januára 2007. Prvý krát som publikoval v roku 1998 v časopise Apológia (predchodca časopisu Ministerstva obrany - Obrana). Tento blog bol citovaný v odborných a laických médiach na Slovensku (SME, Denník N, Trend, Aktuality.sk a ďalšie) v Iráne, Číne, Česku a Maďarsku. Tento Blog nie je jazykovo korigovaný. Zoznam autorových rubrík:  Ministerstvo obrany SRModernizácia OS SRSpravodajské službyObranné plánovanieBezpečnost. a obranná politikaMedzinárodná politikaIné

Prémioví blogeri

Karol Galek

Karol Galek

115 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
INESS

INESS

107 článkov
reklama

SME si všimli

Ako CIA hľadala Archu zmluvy – Donald Trump odtajnil dokumenty

Vladimír Benčík

Ako CIA hľadala Archu zmluvy – Donald Trump odtajnil dokumenty

Príbeh ako z thrilleru - CIA na diaľku odhalila polohu Archy zmluvy

  • 4. apr
  • Páči sa: 23x
  • Prečítané: 1 568x
  • 1
Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka

Jozef Foltýn

Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka

Marek Glodič bol ten najslušnejší človek akého som v živote stretol

  • 3. apr
  • Páči sa: 148x
  • Prečítané: 4 701x
  • 5
Včelárske tradície a zvyky na Slovensku

Matúš Radusovsky

Včelárske tradície a zvyky na Slovensku

Bohaté včelárske tradície Slovenska – od historických postupov po súčasné metódy odovzdávané z generácie na generáciu.

  • 26. mar
  • Páči sa: 7x
  • Prečítané: 510x
  • 0
O Západnom brehu...

Dávid Polák

O Západnom brehu...

...alebo o Judei a Samárii, ako tomuto územiu niektorí hovoria, sa veľa rozpráva, ale oveľa menej naozaj vie.

  • 7. mar
  • Páči sa: 20x
  • Prečítané: 1 156x
  • 2
John Portasik (Ján Portášik) - Príbeh (ne)obyčajného človeka

Miloš Majšík

John Portasik (Ján Portášik) - Príbeh (ne)obyčajného človeka

Životný príbeh chalana, potomka slovenských prisťahovalcov do USA, ktorý napriek svojej chorobe šiel za svojím cieľom.

  • 27. feb
  • Páči sa: 44x
  • Prečítané: 2 452x
  • 1
Hlava XXII v štátnom IT

Marcel Rebro

Hlava XXII v štátnom IT

Spolu s "katastrálnym vírusom" skvelá kombinácia ako stráviť pracovný deň v nekonečnom cykle

  • 17. feb
  • Páči sa: 108x
  • Prečítané: 2 289x
  • 2

Hlavné správy zo SME.sk

Dedoles čelí ďalším problémom. Dochádzajú mu peniaze, veriteľom chce vrátiť menej

Jozef Tvardzík

Dedoles čelí ďalším problémom. Dochádzajú mu peniaze, veriteľom chce vrátiť menej

Firma vstupuje do preventívnej reštrukturalizácie, majiteľ sa chce vrátiť.

  • 5h
Vládna koalícia schválila ruský zákon (píše Fedor Blaščák)

Fedor Blaščák

Vládna koalícia schválila ruský zákon (píše Fedor Blaščák)

Myslia si, že vyhrali. No prehrajú to pred dejinami aj na súdoch.

  • 33m
Prezident Pellegrini nepodpísal rentu pre generálneho prokurátora

TASR a 1 ďalší

Prezident Pellegrini nepodpísal rentu pre generálneho prokurátora

Výsluhový dôchodok pre generálneho prokurátora navrhuje zrušiť.

  • 3h
Suverén Fico, suverénna Únia: komu vlastne slúži cesta do Moskvy? (komentár šéfredaktorky)
reklama
SkryťZatvoriť reklamu