Moje hodnotenie prvých 100 dní rezortu obrany, ktoré končilo tento víkend je veľmi pozitívne. Zmeny, ktoré sú neprehliadnuteľné možno na veľmi krátkom priestore popísať ako morálna obroda, otvorenie rezortu a zaktivovanie vedenia ministerstva obrany. Osobne považujem uplynulých prvých 100 dní za najinšpiratívnejších v histórii ministerstva obrany. V tomto momente si mnohý hovoria, čo iné sa dalo odomňa čakať. Možno majú pravdu. Rozhodol som sa preto hovoriť s priateľmi a známymi, ktorí stoja na opačnej strane barikády zvanej politická ideológia. Odhliadnuc od vyjadrení politikov na tému politických oponentov a názorov novinárov, ktorí často krát len posúvajú podhodené názory politikov, odborný oponenti sú práve tí, ktorí svojou kritikou dokážu posunúť konanie nového vedenia ministerstva ďalej.
Aké sú teda názory odborníkov blízkych opozícii na súčasné vedenie ministerstva obrany? Nikto nepopiera otváranie rezortu ani zvýšenie vnútornej dynamiky rezortu. Úprimne, to sa ani nedá poprieť. Stačí, ak porovnáte aktivity rezortu obrany za posledné tri mesiace a pred voľbami. Zistite objektívny nárast aktivity. Pozitívne hodnotia odborníci aj zvyšovanie systematickosti v rezorte obrany, kde skvelú prácu vykonáva Róbert Ondrejcsák, na poste štátneho tajomníka, či už prípravou Bielej knihy, ale najmä stretnutiami s odbornou komunitou alebo procesnými združeniami, čo je nový a dosť silný moment. Tradične je konzervatívno - liberálna časť nášho politického spektra silnejsia v oblasti obrannej politiky, medzinárodných vzťahov a legislatívy a inak to nie je ani v príslušnej sekcii ministerstva pod vedením Jaroslava Naďa. Silná orientácia na medzinárodné vzťahy vedie zároveň k obavám, že vedenie bude o obrane viac hovoriť, ako reálne rozvíjať spôsobilosti, čo nakoniec povedie k oslabeniu bezpečnosti. Nadväzuje na to aj kritika stavu financovania rezortu a obavy zo zatiaľ chýbajúcej vízie kam ďalej s rezortom po radikálnych finančných škrtoch? Ak napríklad niekto podobne ako ja očakával, že „druhá strana" bude kritizovať personálne výmeny, bude prekvapený. Odborníci súčasnej opozície nevnímajú personálne zmeny na ministerstve negatívne, pretože si uvedomujú, že sa dotýkajú len ľudí, ktorých hlavnou odbornou hodnotou bola správna politická orientácia. Naopak trošku nelogicky s predchádzajúcim skonštatovaním dobrej personálnej politiky na mňa pôsobí negatívne vnímanie osoby ministra obrany Ľubomíra Galka. Od pomaly už klasickej kritike jeho odbornosti a jazykových schopnosti po prílišnú orientáciu na osobný politický marketing, ktorý ide na úkor rezortu. Ak sa aj prikloním k týmto výčitkám osobne ich nevidím až tak dramaticky. Stále viac si pri osobe nového ministra uvedomujem, že on je práve tým nositeľom ducha zmeny.
Aktuálne názory odborníkov sú jedna vec, skutočnosť preverí až budúcnosť. Jedno je však už teraz isté, ak raz budeme hodnotiť toto obdobie a porovnávať ho s inými v histórii ministerstva obrany určite si povieme, že zmena, ktorá nastala počas týchto 100 dní určite nemá taký bezpečnostný dopad, aký mala príprava reformy ozbrojených síl pred 10 rokmi ani nezmenila celú štruktúru ozbrojených síl ako postupné uvádzanie spomenutej reformy do života v rokoch 2001 až 2006. O to viac by sme si však mali na ňu spomenúť, pretože pozdvihla rezort obrany na novú kvalitu to je nesporne moment hodný spomenutia aj v budúcnosti.