reklama

C-27J Spartan - priveľa otázok

O C-27J Spartan vieme veľa. Poznáme jeho parametre. Poznáme krajiny ktoré ho prevádzkujú, ba aj krajiny ktoré o tom uvažujú. Dokonca vieme koľko za C-27J zaplatili jednotlivé krajiny ktoré ho objednali a dnes sme sa dozvedeli koľko nás budú stáť tie naše C-27J. Čo však nevieme je čo za tie peniaze naozaj dostaneme a či to naozaj stoji za to.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Dnes podpísaný kontrakt ma hodnotu 94 miliónov eur Napriek tomu že poznáme cenu, nič to nemení na fakte že informácii stále nie je dostatok. Môžeme síce namietať že cena 47 miliónov za lietadlo je výrazne viac ako zaplatilo Grécko – prvý zahraničný odberateľ C-27J ktoré zaplatilo podľa zmluvy podpísanej pred 11 rokmi 272,72 miliónov US $ čo po zarátaní inflácie predstavuje 28,2 miliónov eur na lietadlo. To isté môžeme povedať aj o akvizíciách ďalších krajín. Samozrejme cena nie je všetko. Cenu zasadne určuje čo bude podmetom plnenia so strany dodávateľa mimo lietadiel. Napríklad Peru pred 11 mesiacmi objednalo 2 C-27J v cene 121,986 miliónov US $ (90,266 mil. eur, pričom cena je opäť nižšia ako tá Slovenská) pričom kontrakt obsahuje mimo lietadiel kompletný výcvik personálu (letového a pozemného), servis na 1000 letových hodín, kompletné pozemné vybavenie, SAR a Air Ambulance moduly mimo klasických dopravných, dva roky technickej podpory a mimo toho ofsety vo výške 100% ceny kontraktu. Preto nie je možné zatiaľ jednoznačné tvrdiť že nominálne vysoká cena Slovenskej zmluvy je dôsledkom neefektívneho postupu ministerstva. Avšak napriek tomu že nepoznáme čo mimo lietadiel bude plnením zmluvy, predsa len vďaka vyjadreniam náčelníka generálneho štábu na dnešnej tlačovke časť obrazu o obsahu zmluvy máme. Bohužiaľ tie vyvolávajú ďalšie závažné pochybnosti.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Alenia C-27J Spartan
Alenia C-27J Spartan (zdroj: Dmitry A. Mottl)

Súčasťou dodavky ma byť požiarny modul. Pritom nasadenie lietadiel na požiarne účely je efektívne od istej vzdialenosti ohniska od zdroja vody. Lietadlo totiž musí po vypustení vody na požiar pristáť na letisku kde musí natankovať opätovne vodu (a v tomto prípade aj jednorazové kontajnery) pred ďalším náletom. Preto pokiaľ je dostatok vodných zdrojov blízko požiaru ktoré môžu využiť vrtuľníky je na hasenie požiarov zo vzduchu oveľa efektívnejšie použiť vrtuľníky ako lietadlo. Slovensko je pritom dostatočne malé a zároveň ma dostatok vodných zdrojov kde môžu tankovať vrtuľníky pri hasení požiarov. Teda akvizícia požiarneho modulu je samoúčelná a vysoko neefektívna (aspoň že cena požiarneho modulu ktorý ponuka Alenia je relatívne nízka). To vyvoláva pochybnosti či zvýšenú cenu oproti akvizíciám C-27J v zahraničí nespôsobuje vyhadzovanie prostriedkov na ďalšie rovnako neefektívne príslušenstvo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ďalšie otázky vyvoláva aj otázka ofsetov. Platná európska legislatíva síce nazerá na ofsety značne reštriktívne, poskytuje však dostatok efektívnych nástrojov ako obísť tieto reštrikcie. Ak súčasťou zmluvy sú aj ofsety. A mali by ňou byť! Je otázka akú budú mať štruktúru a kto ich bude realizovať. Pričom v tomto kontexte treba hodnotiť fakt že na produkcii častí C-27J sa podieľa Aero Vodochody ktoré vlastni Penta. Ak by sa Penta prostredníctvom Aera alebo ďalších firiem z jej investičného portfólia podieľala na priamych alebo nepriamych ofsetoch šlo by de facto o nepriamu štátnu zákazku tejto spoločnosti. Potom je na mieste skúmať akú úlohu zohráva tento fakt pri tvorbe zmluvy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak dnes minister obrany hovoril o tom že sa prišiel pochváliť, možno mal radšej mlčať. Ak chcel zverejnením ceny C-27J rozptýliť obavy o neefektivite nákupu C-27J dosiahol pravý opak. Zatiaľ nákup C-27J vyvoláva viac otázok ako odpovedí a už teraz je možné povedať že minimálne časti tejto zmluvy sú nevýhodné. Čas ukáže ako to teda je s akvizíciou C-27J. V každom prípade sa zatiaľ nie je čím chváliť. Skôr by bolo na mieste zvolať tlačovku ktorá by vysvetlila sporný nákup požiarneho modulu a nominálne vyššiu cenu.

Vladimír Bednár

Vladimír Bednár

Bloger 
  • Počet článkov:  147
  •  | 
  • Páči sa:  68x

Píšem tento blog od januára 2007. Prvý krát som publikoval v roku 1998 v časopise Apológia (predchodca časopisu Ministerstva obrany - Obrana). Tento blog bol citovaný v odborných a laických médiach na Slovensku (SME, Denník N, Trend, Aktuality.sk a ďalšie) v Iráne, Číne, Česku a Maďarsku. Tento Blog nie je jazykovo korigovaný. Zoznam autorových rubrík:  Ministerstvo obrany SRModernizácia OS SRSpravodajské službyObranné plánovanieBezpečnost. a obranná politikaMedzinárodná politikaIné

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu