Nové dopravné lietadla pre armádu , alebo ako SMER simuluje činnosť

Počas tohtoročnej uhorkovej sezóny ministerstvo obrany vyhlásilo tender na obstaranie 2 taktických dopravných lietadiel vo výške 7,5 mld Sk ( 250 mil eur ). 7,5 mld Sk je dosť veľký balík peňazí ktorý by sa dal určite použiť aj v iných sférach a na mieste je otázka ako k tejto sume prišlo vedenie ministerstva obrany keď sa ceny taktických dopravných lietadiel pohybujú v niekoľko násobne nižších úrovniach?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (23)

Súčasný trh s taktickými dopravnými lietadlami je pre Slovenskú armádu relatívne striktne obmedzený na tipy Casa C-295M, C-27 Spartan a nakoniec C-130J Herkules. Samozrejme v tejto triede existujú aj ďalšie lietadlá pochádzajúce s Ruska, Ukrajiny, Činy, Iránu, Brazílie respektíve Japonska ktoré by mohli byť predmetom nášho záujmu, avšak títo výrobcovia niesu akceptovateľní z vojensko-politických dôvodov alebo technicko-prevádzkové parametre nedosahujú odpovedajúcu úroveň respektíve ešte nieje ukončený vývoj odpovedajúcich strojov. Zatiaľ čo výber lietadiel je jasný a nebudí pozornosť, pozornosť budí cena ktorú je Slovensko pripravené poskytnúť na nákup dvoch lietadiel. V rokoch 2003-05 obdržalo Polsko 8 lietadiel Casa C-295M za 212 mil. dol. Teda 26,5 mil. dol. za lietadlo naproti tomu v minulom roku podpísalo Rumunsko kontrakt na dodavku 7 lietadiel C-27 Spartan za výške 217 mil. eur. Teda 31 mil. eur. za kus. A nakoniec začiatkom tohto roka podpísala Kanada kontrakt na dodavku 17 lietadiel C-130J Herkules vo výške 1400 mil. dol. Teda 82,35 mil. dol. za kus. Vo všetkých troch týchto príkladoch nejde len o obstarávanie lietadiel ale aj o základňu logistickú podporu ako napríklad nákup trenažérov, pozemného zabezpečenia, náhradných motorov a podobne. Stupňovaním takejto podpory môže tato cena narásť avšak s uvedeného je jasne že za cenu 250 mil eur je možné nakúpiť niekoľko násobne viac lietadiel ako plánuje nakúpiť súčasné vedenie rezortu. Za spomenutých 250 mil. eur sa dá obstarať 4 ks C-27 Spartan a 8 ks Casa C-212 Aviocar čo je lietadlo asi polovičnej veľkosti ako Casa C-295M a nahradilo by súčasné L 410. Tým by sa vymenil úplne celí letecký park dopravného letectva Armády Slovenskej republiky pričom by sa viac ako zdvojnásobili súčasne prepravne kapacity a pritom by naše letectvo získalo nové spôsobilosti ako napríklad možnosť pôsobiť v bojových zónach. Druhov alternatívou by mohlo byť nákup 4 Casa C-295M a 8 ks Casa C-212 Aviocar čo je lacnejšie  riešenie a zjednodušilo by logistickú podporu uvedených strojov, avšak na druhej strane by takáto kombinácia mala obmedzenú schopnosť pôsobiť v bojových zónach. Ďalšou možnosťou ktorá sa núka je nákup 4 ks Casa C-295M a 8 ks Casa C-235 s ktorých Casa C-295M vychádza tým by sa ešte viac posilnila prepravná kapacita dopravného letectva. To všetko stále v cene 250 mil. eur a menšej. Aká je teda motivácia k takejto nevýhodnej akvizícii?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Súčasné vedenie rezortu obrany nedokázalo nadviazať na úspešné pôsobenie predchádzajúcich rezortov. Pred voľbami nám SMER sľuboval zmenu bezpečnostnej politiky, modernizáciu ozbrojených síl, a efektívnejšie vedenie rezortu. Realita však priniesla škandály vo verejnom obstarávaní, nútené odstúpenie prvého ministra tejto vlády v rezorte, nezvládnutie verbovania nových príslušníkov ozbrojených síl a ďalšie spomalenie modernizácie ozbrojených síl. SMER potrebuje  tejto situácii zamaskovať voju kolosálnu neschopnosť v tomto rezorte a nákup dopravných lietadiel je ideálny spôsob ako simulovať aktivitu. Tato motivácia vedie k spomenutej neefektívnosti pretože na efektívnosti na rozdiel od public relations strany SMER v súčasnom vedení rezortu nezáleží. Ale to nieje len otázka nákupu lietadiel. Potemkinovské dediny nám stavia SMER vo všetkých oblastiach a viac ako 40 % voličov im na tom stále skáče.

SkryťVypnúť reklamu

 Pre doplnenie zopár ďalších porovnaní uvedených lietadiel:  

Casa C-295M: 

+ Najnižšie obstarávacie náklady.

+ Najnižšie prevádzkové náklady.

+ Obstaranie posily spoluprácu v rámci EU 

- Najmenšia prepravná kapacita

- Najnižšia prepravná rýchlosť

- Najväčšia závislosť na pozemnej podpore

- Najmenšia odolnosť

- Nižšia konštrukčná rezistencia

- Obmedzene pôsobenie v bojovom ohrození

- Lietadlo ma nižšiu mieru kooperácie s našim strategickým partnerom

 C-27 Spartan: 

+ Najlepší pomer cena prevádzkové možnosti

+ Najnižšie náklady na t/km

+ Vysoká konštrukčná rezistencia

+ Schopnosť prevádzky aj v bojovo ohrození

+ Nízka závislosť na technickej podpore 

SkryťVypnúť reklamu

- Výšia obstarávacia cena

- Vyššie prevádzkové náklady 

C-130J Herkules: 

+ Najväčšia prepravná kapacita

+ Najväčšia prepravná rýchlosť

+ Najväčšia odolnosť a redundancia

+ Schopnosť prepravovať aj stredne ťažkú techniku ako napr. kolesové OT

+ Silné technické zázemie

+ Schopnosť prevádzky aj v bojovo ohrození

+ Obstaranie by viedlo k posilneniu strategického partnerstva z USA 

- Najväčšie obstarávacie náklady

- Najväčšie prevádzkové náklady

- Predimenzovanosť pre potreby Armády Slovenskej republiky

- Konkurenčný produkt európskym projektom čím oslabujeme väzby v EU 

Zoznam súčasných a budúcich prevádzkovateľov a motivácia vedúca k obstaraniu:

SkryťVypnúť reklamu

 Casa C-295M Užívatelia: 

Alžírsko 10 ks

Brazília 12 ks

Čile 3 ks - námorná verzia

Kolumbia 4 ks

Fínsko 2 ks a opcia na ďalších 5

Jordánsko 2 ks

Poľsko 8+2 ks a ďalšie 2 zazmluvnené

Portugalsko 12 ks

Španielsko 13 ks

Thajsko 6 ks

Spojene arabské emiráty 4 ks - námorná verzia

Česká republika objednané 4 ks

Švajčiarsko 2 ks

USA 3 ks (pobrežná stráž) 

Veľkosti odpovedajúce Slovensku ( 3 až 10 miliónov obyvateľov ) sú tieto krajiny:Fínsko, Jordánsko, Portugalsko, Spojené Arabské emiráty, Česká republika, Švajčiarsko Všetky krajiny okrem USA boli motivované ku kupé Casa C-295M nízkou cenou. U Jordánska zohralo významnú úlohu aj dobrá skúsenosť s prevádzkovaním predchádzajúcich produktov od Casa. Obdobné mohlo byt motivované aj Spojene arabské emiráty avšak tam je otázka motivácie komplikovanejšia s ohľadom že ide o námornú verziu Casa C-295M.  

C-27 Spartan Užívatelia: 

Taliansko 12 ks

Grécko 12 ks  a na ďalšie 3 opcia

Bulharsko 5 ks

Rumunsko 7 ks

Litva 1 ks a na ďalšie 2 opcia

USA 78 ks objednaných

Veľkosti odpovedajúce Slovensku sú tieto krajiny: Bulharsko a Litva. Ku nákupu C-27 užívateľov motivovali v prvom rade kompatibilita s C-130J, to motivovalo k nákupu C-27 všetky krajiny okrem Bulharska a Litvy Tieto dve krajiny sa rozhodli pre C-27 kvôli výšim parametrom ktoré vyvážili vyššiu cenu. 

C-130J Herkules Užívatelia: 

Austrália 12 ks

Kanada 17 ks

Dánsko 4 ks

Kuvajt 4 ks

India 6 ks

Taliansko 24 ks

Nórsko 4 ks

Veľká Británia 25 ks

USA > 100 ks 

Veľkosti odpovedajúce Slovensku sú: Dánsko, Nórsko a Kuvajt. Pre nás nemá zmysel diskutovať čo motivovalo k nákupu Herkulesov USA, GB, Taliansko, Austrália, alebo Kanadu pretože tieto krajiny potrebujú disponovať inými spôsobilosťami ako SR a Herki bird ich mohol naplniť. Čo sa týka motivácie Dánska a Nórska nákup Herkulesov bol motivovaný potrebou náhrady predchádzajúcich verzii Herkulesa, pričom ale nebolo možné zabezpečiť potreby týchto krajín menšími lietadlami pretože tieto krajiny potrebujú lietadla týchto výkonov nielen na zabezpečenie expedičných činnosti ako Slovensko ale aj na zabezpečenie bežných dopravných mierových úloh napríklad v Grónsku, Faerských ostrovoch alebo Svalbarde. Kuvajt rovnako ako Dánsko a Nórsko nahrádza pôvodné verzie Herkulesa. 

Celkovo je možné z daného vyvodiť nasledujúce: 

Ak rozhoduje cena víťazom je Casa

Ak rozhoduje kvalita ale nieje potrebne disponovať lietadlami s výkonmi Herkulesa vyhráva C-27

Ak už užívateľ prevádzkuje Herkulesi a potrebuje ich doplniť niečím menším vyhráva C-27 s výnimkou krajín ktoré majú dobre skúsenosti s inými produktmi od Casa

Ak prevádzkovateľ potrebuje vyššie výkony nemá na výber a musí nakúpiť Herkulesi

Vladimír Bednár

Vladimír Bednár

Bloger 
  • Počet článkov:  147
  •  | 
  • Páči sa:  73x

Píšem tento blog od januára 2007. Prvý krát som publikoval v roku 1998 v časopise Apológia (predchodca časopisu Ministerstva obrany - Obrana). Tento blog bol citovaný v odborných a laických médiach na Slovensku (SME, Denník N, Trend, Aktuality.sk a ďalšie) v Iráne, Číne, Česku a Maďarsku. Tento Blog nie je jazykovo korigovaný. Zoznam autorových rubrík:  Ministerstvo obrany SRModernizácia OS SRSpravodajské službyObranné plánovanieBezpečnost. a obranná politikaMedzinárodná politikaIné

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

765 článkov
INESS

INESS

107 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

223 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

315 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu