Zákonom č. 740/2004 o štátnom rozpočte na rok 2005 boli kapitole ministerstva obrany SR pridelené finančné prostriedky vo výške 25 549 992,0 tis Sk Ministerstvo financií SR v priebehu roka upravilo tento limit na 25 341 496,6 tis Sk čo predstavovalo z celkovej predpokladanej sumy HDP 1 432,4 mld. Sk, 1,77% HDP.
Zákonom č. 655/2005 o štátnom rozpočte na rok 2006 boli kapitole ministerstva obrany SR pridelené finančné prostriedky vo výške 27 923 043,0 tis Sk. Ministerstvo financií SR v priebehu roka upravilo tento limit na 26 967 171 tis. Sk, čo z celkovej predpokladanej sumy HDP 1 623,6 mld. Sk bolo 1,66 %.
Podiel výdajov rezortu v roku 2006 na HDP bol najnižší od roku 2000, a zároveň sa tým Slovensko po prvý krát od roku 2000 zaradilo v horšej polovici percentuálneho podielu výdavkov medzi krajinami NATO.
Pre rok 2007 bolo v Dlhodobého planu 2015 plánovaný rozpočet vo výške 30 428 050 tis. Sk. Zákonom č. 681/2006 o štátnom rozpočte na rok 2007 boli kapitole ministerstva obrany SR pridelené finančné prostriedky iba vo výške 28 528 050,0 tis Sk. To pri predpokladanom HDP 1 786,9 mld. Sk je iba 1,6 %. Podiel na HDP pre rok 2007 je na rovnakej úrovni ako najnižšie podiely na HDP v histórii samostatného Slovenska v rokoch 1999 a 2000, keď rozpočet rezortu bol ovplyvnený zlou ekonomickou situáciou.
Z prideleného rozpočtu na rok 2006 bolo reálne vyčerpané 26 920 723, 4 tis. Sk. Z toho na vedu a výskum bolo vynaložených 118 800 tis. Sk, čo predstavovalo 0,42 %. Z celkového rozpočtu kapitoly MO SR za rok 2006 bolo pre ozbrojené sily SR vyčlenených cca 21 059 566 tis. Sk (78,09 %). Z tejto sumy na rozvoj ozbrojených síl SR bolo vyčlenených 7 870 709,4 tis. Sk (37,37 %).
Pre porovnanie, z prideleného rozpočtu na rok 2005 bolo reálne vyčerpané 25 320 353,6 tis Sk. Z toho na vedu a výskum bolo vynaložených 131 530 tis. Sk, čo predstavovalo 0,51 %. Z celkového rozpočtu kapitoly MO SR v roku 2005 bolo pre ozbrojené sily SR vyčlenených cca 22 204 566 tis. Sk (82,34 %). Z tejto sumy na rozvoj ozbrojených síl SR bolo vyčlenených 7 587 320,0 tis. Sk (34,17 %).
Oproti roku 2005 v roku 2006 poklesol podiel výdavkov vyčlenených pre ozbrojené sily o 5,44 %. Finančné prostriedky vyhradené na rozvoj ozbrojených síl boli medziročne navŕšené o 3,73 %, pričom sa ani v rozvoji ozbrojených síl nepodarilo dodržať celkový nárast čerpaných prostriedkov v rezorte, ktorý bol medziročne 6,32 %. To dokumentuje nižšiu efektívnosť vynakladania finančných prostriedkov. V roku 2006 medziročne poklesol podiel výdavkov na vedu a výskum o 17,65 %
V roku 2006 bolo vykonaných 1 231 rozpočtových opatrení, z toho z úrovne správcu rozpočtovej kapitoly 838 rozpočtových opatrení a 393 vnútorných rozpočtových opatrení. Vykonanými rozpočtovými opatreniami boli realizované presuny v rozpočte rozpočtovej kapitoly MO SR formou zvýšenia o 14 752 172,9 tis. Sk a formou zníženia ukazovateľov o 15 708 044,1 tis. Sk.
Pre porovnanie - v roku 2005 bolo vykonaných z úrovne MF SR 37 rozpočtových opatrení. Celkovo bolo vykonaných 1 073 rozpočtových opatrení, z toho 797 z úrovne správcu rozpočtovej kapitoly a 276 vnútorných rozpočtových opatrení. Formou zvýšenia bolo presunutých 6 039 080,0 tis. Sk a formou zníženia 6 244 572,4 tis. Sk.
Oproti roku 2005 v roku 2006 narástol počet rozpočtových opatrení o 14,7 % a v nominálnom vyjadrení narástol počet rozpočtových opatrení dokonca o 151,5 %, čo dokumentuje zásadné prehodnocovanie pôvodných finančných zámerov a plánov.
Krátenie finančných prostriedkov v roku 2006 spôsobilo znižovanie spôsobilosti síl a obmedzovanie plnenia strategických cieľov a úloh. Najväčšie problémy sa vyskytujú so zabezpečením finančných zdrojov na realizáciu projektov vyzbrojovania a zabezpečenie zdrojov pre výcvik jednotiek. Nedarilo sa ani vytvárať stabilné prostredie pre rozvoj všetkých kategórii vojakov.
Schválený rozpočet na podprogram výzbroj, technika, materiál a KIS pre rok 2006 bol vo výške 5 337 287,0 tis. Sk. Po úpravách v priebehu roka mal celkovú výšku 4 456 428,0 tis. Sk, čo predstavovalo krátenie o 880 859 tis. Sk. (16,5 %). Upravený rozpočet bol k 31.12.2006 vyčerpaný na 99,8%. Celkový deficit zdrojov vo vyzbrojovaní znemožnil plnenie plánovaných zámerov a cieľov. Neplnenie Plánu centrálneho obstarávania, ani v prioritnom projekte MOKYS, ktorý oproti DP 2015 mešká o 3 roky, ale aj v ďalších oblastiach ako – obstaranie ďalších spojovacích prostriedkov, systémov GPS, prostriedkov nočného videnia, prostriedkov ochrany síl, terénnych osobných obrnených automobilov ALIGÁTOR alebo automobilovej techniky všetkých druhov – v stanovenom harmonograme, zásadným spôsobom ovplyvňuje možnosti splnenia Cieľov síl a Síl predurčených do NRF-10. Celkovo je možné konštatovať, že poddimenzovanosť financovania vyzbrojovania sa výrazne prehlbuje.
Pre oblasť výcviku nedostatok finančných prostriedkov spôsobil spomalenie prípravy jednotiek podľa Cieľov síl a Síl predurčených do NRF-10. Krátenie sa najviac dotklo prípravy tímu riadenia presunov, budovania spôsobilostí bojového zabezpečenia pre pozemné jednotky a bojového zabezpečenia pre rozvinuté sily. Tieto v priemere viac ako 80% redukcie prostriedkov sa v najmenšej miere dotkli zabezpečovania cieľa EOD, kde taktiež sa nepodarilo udržať 100 % pôvodne vyčlenených prostriedkov. Vo výcviku jednotiek pozemných síl došlo k výraznému poklesu vycvičenosti na stupni rota a prápor, predovšetkým z dôvodu obmedzených finančných zdrojov, kde z pôvodne pridelených 163,5 mil. Sk bol upravený limit na 44 mil. Sk, teda na menej ako 1/3 pôvodných prostriedkov. Ďalšou oblasťou s výrazne zníženým objemom výcviku a pripravenosti sú sily výcviku a podpory. Nedostatok finančných zdrojov pôsobí aj na systém tvorby dostatočnej výšky zásob na zabezpečenie požadovanej udržateľnosti nasaditeľných jednotiek. Kvalitu výcviku ovplyvnila aj nedostatočná výcviková základňa v oblasti ktorej sa nedarilo sa ani napĺňať naše ambície v zlepšovaní výcvikovej základne pozemných síl pre výcvik malých jednotiek. Pričom v kontraste s týmto faktom sa podarilo neefektívne preinvestovať nemalé finančné prostriedky do výstavby výcvikového komplexu pre špeciálne jednotky vo VVP Lešť.
Na záver len malé strnutie
V roku 2006 poklesla efektivita vynakladania finančných prostriedkov na rezort obrany.
Podiel výdajov rezortu v roku 2006 na HDP bol najnižší od roku 2000.
Slovensko sa po prvý krát od roku 2000 zaradilo v horšej polovici percentuálneho podielu výdavkov medzi krajinami NATO.
Podiel na HDP pre rok 2007 je na rovnakej úrovni ako najnižšie podiely na HDP v histórii samostatného Slovenska.
Oproti roku 2005 poklesol v roku 2006 podiel výdavkov vyčlenených pre ozbrojené sily o 5,44 %.
Vo finančných prostriedkoch vyhradených na rozvoj ozbrojených síl sa nepodarilo dodržať celkový nárast čerpaných prostriedkov v rezorte.
V roku 2006 medziročne poklesol podiel výdavkov na vedu a výskum o 17,65 %.
Celkový deficit zdrojov vo vyzbrojovaní výrazne ovplyvnil plnenie plánovaných zámerov a cieľov.
Nedošlo k naplneniu Plánu centrálneho obstarávania ani v prioritných projektoch.
Realizácia projektu MOKYS mešká o 3 roky oproti plánu.
Nedostatok finančných prostriedkov pre vyzbrojovanie spôsobuje neplnenie Cieľov síl a Síl predurčených do NRF-10.
Poddimenzovanosť financovania vyzbrojovania sa výrazne prehlbuje.
V oblasti výcviku nedostatok finančných prostriedkov spôsobil spomalenie prípravy jednotiek podľa Cieľov síl a Síl predurčených do NRF-10.
Vo výcviku jednotiek pozemných síl došlo k významnému poklesu z dôvodu výrazného krátenia finančných prostriedkov, ktoré dosiahli menej ako 1/3 z pôvodne plánovaného objemu.
Finančné prostriedky pre obnovu výcvikovej základne boli vynakladané neefektívne.
Tak pán minister. Mate pištoľ?
A viete čo s ňou mate robiť???