Programové tézy novej vlády alebo čo čaká ministra obrany 4.

Programové tézy formujúcej sa koalície ohlasujú veľké zmeny. Dotknú sa tieto zmeny rezortu obrany? Aký teda bude rezort obrany počas nasledujúcich 4 rokoch?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)
Obrázok blogu

 

Programové tézy koalície SDKÚ-DS, SaS, KDH a MOST-HÍD pozostávajú zo 14 častí odpovedajúcim zloženiu budúcej vlády a úvodnej časti venovanej všeobecne politickým tézam. Programovým tézam pre ministerstvo obrany sa venuje posledná 14. časť pozostávajúca z 8 bodov, ktoré majú nasledujúce znenie:

  1. Polícia a armáda budú slúžiť spoločne na pomoc občanom v krízovej situácii.

  2. Budeme pokračovať v transformácii ozbrojených síl SR na mobilné sily, schopné nielen zaistiť bezpečnosť Slovenska, ale aj plnohodnotne prispieť do misií NATO a EÚ za hranicami.

  3. Zabezpečíme efektívny rozvoj Obranných síl SR. Zasadíme sa o aktívnu angažovanosť SR v úsilí o mier vo svete.

  4. Budeme podporovať ďalšie rozširovanie NATO o krajiny, ktoré splnia prístupové kritériá.

  5. Budeme pokračovať v plnení našich záväzkov vyplývajúcich z členstva v EÚ a NATO.

  6. Budeme účinne bojovať proti terorizmu a organizovanému zločinu vo svete.

  7. Budeme účelne a transparentne vynakladať ľudské a finančné zdroje.

  8. Skvalitníme systém strategických zásob štátu (štátnych hmotných rezerv), spojenia, varovania obyvateľstva a hlavne krízového manažmentu, ktorý bude reagovať rýchlo a s potrebnou kompetenciou.

Aj keď otázky obrany nie sú nosnými témami tohto vládneho obdobia, je nutné ich spracovanie v tomto dokumente hodnotiť negatívne. Tieto tézy neprinášajú nove témy, neponúkajú riešenie akútnych problémov rezortu obrany ako je obnovovanie výzbroje, problémy s vojenskou spravodajskou službou a mnohé ďalšie. Tézy sú koncepčne zastarané a v zásade kopírujú vládny programu z roku 2002, pričom nereagujú na nové otázky, ktoré si kladie NATO v pripravovanej reforme, ako je otázka zvýšenia dôrazu na obranu vlastného územia a podobne. Ďalej je možné tieto tézy hodnotiť ako pasívne populistické, pretože sa vyhýbajú politicky citlivým otázkam, ako je otázka plánovaného podielu výdavkov na obranu na HDP, alebo zvyšovania percentuálneho podielu nasaditeľných jednotiek a nasadených jednotiek na počte ozbrojených síl. Oproti vládnemu programu vlády Róberta Fica je možné hodnotiť tieto tézy ako mierny krok späť, tu si však treba uvedomiť, že nekompetentné vedenie rezortu posledné 4 roky značne rozvrátilo rezort obrany. Preto aj napĺňanie takýchto oklieštených téz môže viesť ku skvalitneniu rezortu obrany oproti súčasnému stavu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ďalších 19 bodov má časť venovaná ministerstvu zahraničných veci, ktorá úzko politicky súvisí z rezortom obrany. Ich znenie je nasledovné:

  1. Budeme rozvíjať pokojné a priateľské vzťahy so susedmi, osobitne chceme zlepšiť vzťahy s Maďarskou republikou. Za základ rozvoja bilaterálnych vzťahov s Maďarskou republikou (MR) považujeme Zmluvu o dobrom susedstve a priateľskej spolupráci z roku 1995, ako aj členstvo oboch krajín v EÚ a NATO.

  2. Odmietneme zasahovanie do suverenity SR, akým je napr. vytváranie inštitucionálnych väzieb medzi cudzím štátom a občanmi SR bez dohody so SR, alebo prijatie extrateritoriálnych právnych noriem.

  3. Budeme presadzovať triezve vlastenectvo a vedomie európskej spolupatričnosti odmietnutím nacionalizmu, totalitných ideológií a etického relativizmu, ktorý oslabuje úctu k hodnotám.

  4. Dôsledne budeme uplatňovať v rámci EÚ princíp subsidiarity, zvlášť v takých oblastiach, ako sú občianske právo, fiškálne záležitosti, sociálna politika, vzdelanie a kultúra.

  5. Budeme využívať princíp jednomyseľnosti v rozhodnutiach EÚ, ktorý je základom spolupráce na báze dôvery a rovnosti medzi krajinami, v oblasti priamych daní, trestného práva, rodinnej politiky, zahraničnej politiky a obrany.

  6. Budeme uskutočňovať dôsledný monitoring všetkých legislatívnych ako aj nelegislatívnych návrhov Európskej komisie tak, aby NR SR vedela využiť práva, ktoré jej vyplývajú z Lisabonskej zmluvy.

  7. Podporíme členstvo Chorvátska a Srbska a ďalších krajín západného Balkánu v Európskej únii.

  8. Budeme podporovať rozvoj spolupráce v rámci Východného partnerstva a ponúknutie konkrétnej integračnej perspektívy pre Ukrajinu.

  9. V bezpečnostnej politike budeme upevňovať pozíciu NATO.

  10. Budeme budovať väčšiu dôveru a zefektívnenie činnosti zoskupenia V4 a regionálneho partnerstva.

  11. Budeme sa zasadzovať za to, aby pôsobenie a rozhodnutia Rady Európy a Európskeho súdu pre ľudské práva rešpektovali princípy subsidiarity, proporcionality, a zároveň sa vyhýbali súdnemu aktivizmu,

  12. Budeme obmedzovať oficiálne kontakty s krajinami, ktoré šliapu po ľudských právach a slobodách vlastných občanov a zvýšime podporu a kontakty s ich občianskou spoločnosťou a aktivistami bojujúcimi za ľudské práva.

  13. Budeme presadzovať väčšie zapojenie sa do procesov vytvárania nových medzinárodných inštitúcií a uchádzanie sa Slovenska o sídlo takejto inštitúcie v rámci EÚ.

  14. Zvýšime efektívnosť zahraničnej služby kvalifikovanejším personálnym obsadením MZV SR a prehodnotením siete zastupiteľských úradov.

  15. Posilníme ekonomickú politiku v zahraničí integráciou OBEO do MZV.

  16. Prehodnotíme efektívnosť a právnu formu Správy služieb diplomatického zboru.

  17. V spolupráci s MV SR zlepšíme služby slovenským občanom dlhodobo pracujúcim a študujúcim v zahraničí, predovšetkým zrýchlením a zjednodušením matričných a iných administratívnych úkonov.

  18. Budeme transparentne poskytovať rozvojovú pomoc v spolupráci vlády SR a mimovládnych organizácií.

  19. V spolupráci s Úradom pre Slovákov žijúcich v zahraničí budeme posilňovať rozvoj krajanských komunít v zahraničí.

Z uvedených téz je potrebné pozitívne hodnotiť presadzovanie jednomyseľnosti v rozhodnutiach EÚ v oblasti zahraničnej politiky a obrany, ako aj tradičný postoj Slovenska k integrácii Balkánu. Ako deklaratórny vnímame bod 8. o ponúknutí konkrétnej integračnej perspektívy pre Ukrajinu, ktorá po tohtoročných prezidentských voľbách odmietla integračné ambície do NATO a priklonila sa k novej bezpečnostnej politike Ruska, ktorá vníma NATO a teda aj Slovensko ako potenciálneho nepriateľa. Na druhej strane takáto deklarácia ako aj vynechanie reakcie na zmenu bezpečnostnej stratégie Ruska pôsobí pozitívne do vnútra Ukrajiny a Ruska a dáva priestor prozápadne orientovaným opozičným silám na Ukrajine v realizácii ich politiky. Pre rezort obrany je veľmi dôležité, že Slovensko deklaruje jednoznačnú snahu upevňovať pozíciu NATO a neodkláňa sa od jednoznačnej zahranično-bezpečnostnej politiky k viac smerovej ako to bolo počas predchádzajúcej vlády, ako aj posilňovaniu spolupráce krajín V 4 ako užšieho regionálneho partnerstva. Dôležitými sú aj body 12. a 18., ktoré deklarujú principiálnu orientáciu medzinárodnej politiky.

SkryťVypnúť reklamu

Časť Všeobecné politické tézy a prierezové témy je delená na 5 podčastí, z ktorých kľúčové pre rezort obrany sú Zásadný boj proti korupcii a Zoštíhlenie a zefektívnenie verejnej správy. Podčasť Zásadný boj proti korupcii pozostáva z 10 bodov ktoré majú nasledujúce znenie:

1. Nastolíme novú politickú kultúru a etiku a budeme dôsledne presadzovať verejný záujem.

2. Prijmeme opatrenia, aby verejné inštitúcie konali vo verejnom záujme a aby konanie v rozpore s verejným záujmom bolo minimalizované a sankcionované.

3. Prijmeme zmeny, ktoré umožnia účinnú kontrolu dodržiavania ústavného zákona o konflikte záujmov.

SkryťVypnúť reklamu

4. Posúdime možnosť schválenia zákona o majetkovej zodpovednosti verejných funkcionárov.

5. Uskutočníme zásadnú reformu verejného obstarávania (Zavedieme povinné elektronické verejné obstarávanie vrátane elektronických aukcií, zrušíme možnosti využitia formálnych nedostatkov ako dôvodu vylúčenia zo súťaže, sfunkčníme centrálny vestník verejného obstarávania tak, aby verejnosť mohla jednoducho vyhľadávať všetky prebiehajúce zákazky podľa rôznych kritérií a verejným organizáciám uložíme povinnosť zverejňovať v elektronickom vestníku verejného obstarávania všetky výzvy, ponuky (aj nevíťazné), posudky komisií a výsledky a ich zdôvodnenia, ďalej zavedieme sprísnenie podmienok pri podprahovej metóde verejného obstarávania, nepovolíme žiadne dodatky zásadne meniace podmienky alebo cenu, zavedieme povinnosť oznámiť verejnú súťaž pred jej vyhlásením s dostatočnou lehotou, obmedzíme alebo vylúčime kritérium „príliš nízkej ceny“ ako dôvod vylúčenia zo súťaže) a zabezpečíme zverejnenie záverečných správ.

SkryťVypnúť reklamu

6. Rozšírime účinnosť zákona o verejnom prístupe k informáciám na všetky subjekty, ktoré sú reálne súčasťou verejného sektora.

7. Zavedieme zverejňovanie všetkých zmlúv, faktúr a finančných transakcií, týkajúcich sa verejných zdrojov na internete, ako podmienku ich platnosti, okrem toho aj do minulosti zverejníme všetky takéto obchodné zmluvy, kde zmluvnou stranou je štát, orgány verejnej správy, obchodné spoločnosti so 100%-ným podielom štátu.

8. Zverejníme všetky nenárokovateľné dotácie a príspevky z verejných zdrojov na internete a zavedieme súťažný princíp.

9. Povinné zverejňovanie ekonomických analýz na zabránenie predražovania verejných zákaziek.

10. Posilníme nezávislosť kontroly územnej samosprávy.

Kľúčovými pre rezort obrany sú body 2. 4. 5. 6. 7. a 9.. Najhlbší dopad na rezort obrany by malo prípadné naplnenie bodu č. 5.. Zásadná reforma verejného obstarávania v rátane zavedenia elektronického verejného obstarávania bola pripravená už na prelome rokov 2005-2006 za ministrovania Juraja Lišku, respektíve Martina Fedora. Body 6. 7. 9. týkajúce sa zverejňovania informácií narazia na legislatívne prekážky v podobe zákona o utajovaných skutočnostiach. Za istých okolností by však k naplneniu týchto téz mohlo dôjsť. O to, že tento zákon podlieha u nás nesprávnemu výkladu svedčí aj fakt, že zverejňovanie základných necitlivých technických informácii ako aj ekonomických informácii je v krajinách NATO pri vojenských akvizíciách bežné. Dôležitým bude, akým spôsobom sa nastavia parametre pre zverejňovanie uvedených dokumentov. Body 3. a 8. majú marginálny význam pre rezort obrany z dôvodu plnenia týchto téz rezortom obrany už v súčasnej dobe. Prípadne naplnenie týchto téz by malo jednoznačne pozitívny dopad na rezort obrany.

Podčasť Zoštíhlenie a zefektívnenie verejnej správy pozostáva z 9 bodov, ktoré majú nasledujúce znenie:

1. Uskutočníme revíziu všetkých úradov s prezumpciou nepotrebnosti, audity a reštrukturalizáciu rezortov a ústredných orgánov štátnej správy.

2. Budeme analyzovať možnosť zlúčenia ÚRSO, Poštového úradu, Telekomunikačného úradu, Štátneho dopravného úradu a Úradu pre reguláciu železničnej dopravy do jedného regulátora.

3. Zavedieme prenos zodpovednosti za verejnú politiku z ostatných ústredných orgánov štátnej správy a iných orgánov verejnej moci na ministerstvá a zavedieme opatrenia na zvýšenie kvality (najmä kolektívne orgány dohľadu).

4. Uskutočníme komunálnu reformu, ktorá bude motivovať obce k dobrovoľnej spolupráci, spájaniu administratívnych kapacít a spájaniu obcí v rámci platnej legislatívy.

5. Zakážeme žiadanie informácie od občana, ak štátna inštitúcia má túto informáciu.

6. Obmedzíme mieru korporatizmu.

7. Zefektívnime a zoštíhlime proces rokovania vlády.

8. Z európskej legislatívy, ktorá bude zaťažujúca alebo obmedzujúca, preberieme len nevyhnutné minimum.

9. Zavedieme princíp, podľa ktorého nedodržanie lehoty zo strany úradu bude zakladať právo občana na vrátenie poplatku.

Do rezortu obrany zasahuje najmä bod 1., ktorý má deklaratórnu formu. Avšak strany SDKU – DS ako aj KDH, ktoré sa dlhodobo venujú problematike obrany, dlhodobo deklarovali záujem reformovať ministerstvo obrany po organizačnej stránke. Prípadne naplnenie tejto tézy hodnotím pozitívne. Otázkou však zostáva, do akej miery bude prípadná reforma úspešná, najmä po zohľadnení faktu, že predchádzajúce reformy ministerstva neviedli k zníženiu počtov zamestnancov. Možno nový pohľad na problematiku reformy ministerstva prinesie prípadný nový minister z radov SaS, pričom ale prevláda v tomto smere značne skeptický názor najmä z dôvodu odbornej nepripravenosti SaS viesť tento rezort. Rovnako medializovaný kandidát Ľubomír Galko by bol historicky odborne najmenej fundovaným ministrom obrany.

S uvedeného rozboru vyplýva, že nová koalícia prináša nové myšlienky hlavne do ekonomických a sociálnych oblastí, ako aj verejného obstarávania. Najmä posledná časť by mala pozitívny dopad na rezort obrany, ktorý má za sebou v poslednej dobe značné množstvo škandálov práve v tejto oblasti. Na druhej strane koncepcia takzvanej veľkej politiky, teda obrany a medzinárodných vzťahov, neprináša nové riešenia a neodpovedá na otázky súčasnosti. Celkovo je však potrebné hodnotiť prípadný dopad napĺňania týchto téz na rezort obrany pozitívne. Je možné predpokladať, že aj keď rezort obrany neočakáva v nasledujúcich rokoch marginálny posun oproti roku 2006, po rozvrate, ktorý tu zanechala predchádzajúca vláda to však bude postup vpred.

Kompletné programové tézy si môžete stiahnuť tu: http://www.sdku-ds.sk/article/showArticle/programove-tezy-koalicie-sdku-ds-sas-kdh-a-most-hid

Vladimír Bednár

Vladimír Bednár

Bloger 
  • Počet článkov:  147
  •  | 
  • Páči sa:  73x

Píšem tento blog od januára 2007. Prvý krát som publikoval v roku 1998 v časopise Apológia (predchodca časopisu Ministerstva obrany - Obrana). Tento blog bol citovaný v odborných a laických médiach na Slovensku (SME, Denník N, Trend, Aktuality.sk a ďalšie) v Iráne, Číne, Česku a Maďarsku. Tento Blog nie je jazykovo korigovaný. Zoznam autorových rubrík:  Ministerstvo obrany SRModernizácia OS SRSpravodajské službyObranné plánovanieBezpečnost. a obranná politikaMedzinárodná politikaIné

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu