Šetria spoločné programy bojových lietadiel peniaze?

Vyjadrenia politikov ale aj členov rôznych think tankoch o spoločnom obstarávaní zbrojných systémov s ďalšími krajinami, najme s krajinami krajín V4 sú módne už dlhšie ako 5 rokov (ak nepočítame nepodstatnú epizódu o možnom spoločnom obstarávaní ľahkých útočných lietadiel koncom 90 rokov s Českom, je tato myšlienka v centre záujmu kontinuálne od roku 2007 kedy ju priniesol team okolo ex ministra obrany Martina Fedora v reakcii na postupne rozkladanie rezortu obrany za 1. Ficovej vlády) . Zdá sa že logika spoločného obstarávania bojových lietadiel je neotrasiteľná. Všetci to poznáme. Ak nakupujeme vo veľkom je to lacnejšie. Toto tvrdenie má však svoje limity.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Je spoločne obstarávanie bojových lietadiel výhodné?

V minulom roku celosvetovo najvýznamnejší bezpečnostný think tank RAND corporation uverejnil monografiu s rovnakým názvom ako je názov tohto článku ktorá skonštatuje že spoločné obstarávanie bojových lietadiel u jednotlivých zložiek ozbrojených síl USA a zahraničných partnerov nevedie k úsporám. Naopak prevážia náklady spojené s nutnosťou vyhovieť odlišným požiadavkám, potrebe náročnejšieho monitoringu akvizičných projektov a zvýšením logistickým nákladom. Nezanedbateľné nie sú ani faktory ovplyvňujúce trh a vedúce k postupnému znižovaniu počtu výrobcov čo likviduje konkurencieschopnosť a opätovne sekundárne vedie k zvýšeniu ceny obstavaných lietadiel.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Európske zistenia

RAND zďaleka nie je jediný ktorý si tohto faktu uvedomil. RAND vlastne objavoval už dávno objavené a kvôli politickej potrebe neustále stratené. Už v začiatkom osemdesiatych rokoch sa vyskytlo najme v Európe niekoľko analýz ktoré skonštatovali že spoločné obstarávanie lietadiel nepovedie k zníženiu ich ceny. Napríklad jedna z analýz ktorá hodnotila v 80 rokoch efektivitu obstarávania lietadiel Panavia Tornado skonštatovala že nutnosť splniť kompromisné požiadavky 3 rozličných letectiev a nutnosť logisticky rozdeliť výrobu medzi 3 materské spoločnosti viedlo k tomu že Tornado bolo o 20 % drahšie ako keby ho vyrobila len jedna spoločnosť. Podobný dopad mala zvýšená logistická náročnosť na prevádzkové náklady.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšia analýza porovnávala náklady a hodnotu počas celého životného cyklu tzv. troch „európskych delt“ (Gripen, Rafale, Typhoon). Pričom bolo skonštatované že spojenie síl 4 európskych krajín ktoré viedlo k obstaraniu 400 Typhoonov (december 2013) neviedlo k nižšej cene. Naopak pri porovnateľnej kvalite s francúzskym Rafale ktorých bolo vyrobených len 126 (január 2014) sa Typhoon vyznačuje vyššou cenou.

Rafale. Vďaka tomu že nie je produktom spoločného obstarávania je Rafale lačnejšie ako Eurofighter. A to napriek tomu že ich bolo vyrobených menej.
Rafale. Vďaka tomu že nie je produktom spoločného obstarávania je Rafale lačnejšie ako Eurofighter. A to napriek tomu že ich bolo vyrobených menej. 

Aké by malo byť Slovenské obstarávanie bojových lietadiel ?

Je samozrejme možné namietať že spoločné obstarávanie lietadiel jednotlivými zložkami amerických ozbrojených síl alebo najvýznamnejších krajín EU nie je možné porovnávať s obstávaniami výzbroje krajín V4. Avšak treba si uvedomiť že logistické a organizačné problémy nerozlišujú medzi veľkými a malými krajinami. Áno krajiny V4 nebudú musieť riešiť kompromisy pri technickej špecifikácii a vývoji ale budú musieť riešiť kompromisy pri obstarávaní. Nebudú riešiť rozdelenie produkcie bojových lietadiel medzi jednotlivé firmy ale budú riešiť rozdelenie ofsetov medzi svoje spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Monografia RANDu ako aj nadväzujúci výskumný list odporúčajúci ministerstvu obrany USA aby sa v budúcnosti vyvarovalo spoločného obstarávania 6. generácie bojových lietadiel nielen s inými krajinami ale aj medzi svojimi jednotlivými ozbrojenými zložkami a sústredilo sa na jasné definovanie požiadaviek špecifikujúcich celý životný cyklus a na transparentne výberové procesy. Presne to isté je možné odporučiť aj nášmu ministerstvu obrany. 

Možno Vás tiež zaujme: 

http://vladimirbednar.blog.sme.sk/c/352270/kone-a-milenky.html

Vladimír Bednár

Vladimír Bednár

Bloger 
  • Počet článkov:  147
  •  | 
  • Páči sa:  73x

Píšem tento blog od januára 2007. Prvý krát som publikoval v roku 1998 v časopise Apológia (predchodca časopisu Ministerstva obrany - Obrana). Tento blog bol citovaný v odborných a laických médiach na Slovensku (SME, Denník N, Trend, Aktuality.sk a ďalšie) v Iráne, Číne, Česku a Maďarsku. Tento Blog nie je jazykovo korigovaný. Zoznam autorových rubrík:  Ministerstvo obrany SRModernizácia OS SRSpravodajské službyObranné plánovanieBezpečnost. a obranná politikaMedzinárodná politikaIné

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

765 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Anna Brawne

Anna Brawne

103 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu