V lete do Chorvátska k moru, poprípade do niektorých bližších destinácií sa možno dostaneme - asi však len individuálne, uvidíme .
Ale s cestovnými kanceláriami to bude ťažšie .
Mnohé skrachujú, resp. už skrachovali, ale si to ešte možno nechcú pripustiť, lebo stále dúfajú, že už už príde to, čo im predstavitelia vlády už skoro 5 týždňov sľubujú, resp. naznačujú, ale doteraz - skutek utek, „ ani mäkké f “ ... !
Naopak, českou Poslaneckou snemovnou a Senátom prebehol celý legislatívny proces, ktorý minulý týždeň zavŕšili schválením vládneho „ Zákona o dopadoch COVID 19 na cestovný ruch “ .
https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=8&t=820
Takýto, alebo podobný zákon by slovenské CK zachránil .
Ale u nás kompetentní (?) dodnes ani len nerozhodli, ktorou cestou sa na Slovensku pri riešení problematiky cestovného ruchu vydáme ... .
Dodnes o tom neexistuje akákoľvek koaličná(?) zhoda a o následnom legislatívnom procese ani nehovoriac .
O čo ide ?
Príklad konkrétneho typu cestovných kancelárií :
Školské poznávacie a jazykové pobyty žiakov a študentov do zahraničia zabezpečuje u nás niekoľko menších cestovných kancelárií .
Hlavná časť sezóny takýchto zájazdov je od marca, do konca školského roka - do konca júna.
Teda teraz, a ona sa ani len nezačala, presne na jej začiatku dorazil Vírus .
Podstatnú časť zinkasovaných platieb od klientov cestovné kancelárie zaplatili zahraničným zmluvným partnerom, od ktorých tieto prostriedky dnes nevedia dostať späť ( letenky, miestna dopravy v zahraničí, ubytovanie, školné v jazykových školách, sprievodcovia, ... ) .
Niektorí zahraniční partneri navrhujú preloženie zájazdov na 2021, iní ponúkajú vouchery, ktoré bude možné uplatniť si do 12, resp. 24 mesiacov ( to, čo teraz navrhla Česká vláda a schválil ich Zákonodarný zbor ... ) .
Avšak na Slovensku, v súlade so zlým a nekorektným „ Zákonom o zájazdoch “ z 2018, majú dnes CK do 14 dní vracať klientom platby .
Kvadratúra kruhu .
Nič zlého neurobili, práve naopak a teraz majú na krku nezriedka „ krvilačných “ klientov, ktorí vznášajú nesplniteľné nároky a vyvíjajú tlaky rôzneho (bez)charakteru ... .
A predstavitelia vlády stále sľubujú, ale dodnes nič !
PS 1
a)
Predstavte si, že ako rodič chcete, aby Vaše dieťa išlo na školský jazykový pobyt do UK .
Zaplatili ste zálohu, prišiel Vírus a situácia je taká, ako je popísané vyššie v texte .
A teraz chcete hlava nehlava peniaze od CK, ktoré ich nemá, lebo ich má napr. Ryanair, zahraničný hotel, alebo ubytovacie zariadenie v UK, lokálna autobusová spoločnosť, ktorá mala voziť Vášho úžasného potomka na výlety ... .
b)
Predstavte si, že ste chceli ísť v apríli 2020 súkromne do New Yorku z Viedne, napríklad s Austrian Airlines .
Máte letenky a cez Booking.com ubytovanie ( a Vy ste ho vopred vyplatili, lebo tak boli ceny najnižšie ... ) a teraz „ si s nimi dopisujete “, oni Vám posielajú robotizované e-maily, v ktorých Vás vyzývajú na trpezlivosť, kľudne porušujú legislatívu EÚ a vy ste odkázaní len čakať a čakať .
A tak v prípade
a) idete lynčovať miestnu cestovku, lebo je tu nablízku a jej argumentácia vás vôbec nezaujíma
b) odovzdane dúfate ( naivnejší veria ) a čakáte a čakáte ... .
PS2
Pozrite si, ako v ČR prebiehal legislatívny proces ohľadne predmetného zákona, poprípade si prečítajte aj zákon samotný ... .
https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=8&t=820
Na Slovensku o takejto transparentnosti procesu ( a o zákone ani nehovoriac ) môžeme len snívať .