Sledujem nekonečné snahy vysvetliť príčiny súčasného stavu slovenskej spoločnosti .
Základ problému je však vo vzdelaní „národa“ . V 1918 na „Slovensku“ nebolo skoro nič .
Žiadna vysoká škola, alebo univerzita !
Tragický z l o m o k VŠ vzdelaných ľudí / per capita, v porovnaní so susedmi a vyspelejšou Európu .
Periféria periférie .
Nasledoval „transfer“ tisícov českých učiteľov, lekárov, úradníkov, odborníkov na Slovensko, s cieľom pokúsiť sa vyrovnať priepastné vzdelanostné a mentálne rozdiely medzi „našimi“ národmi . Tak „sme“ si tu začali budovať školstvo .
V 1919 „Česi“ založili v Bratislave Univerzitu Komenského . Z 22 profesorov bolo 19 Čechov a 3 Slováci .
Väčšina nových slovenských učiteľov, najmä v technických odboroch, získavala ( postupne ) vedomosti a kompetencie na českých školách .
Až v 1938/1938 vznikla prvá VŠ technického smeru - v Košiciach ( M.R.Š ) .
Podobné pomery ako na UK však prevládali až do 1938 - 1939 všade, keď sme nakoniec všetkých Čechov zo štátnej služby prepustili ... .
A odvtedy si tu budujeme naše roduverné školstvo dodnes, v rôznych mutáciách, sami .
Režimu(om) verní absolventi/ pedagogickí pracovníci, robotnícke kádre ( keď som chodil na SVŠT, brali na SjF do 1. ročníka robotníkov so straníckou knižkou KSS a s 1 ročným maturitným kurzom, či motyka nevystrelí a väčšinou nevystrelila ... ), klobáskoví, demižónoví, zabíjačkoví, rodinkárski, súdruženkovskí inžinieri a rôzne typy doktorov ( najlepší boli tí RSDr. ) ... .
A nakoniec zrušili povinnú maturitu z počtov (1989 ? ). Tá nikoho nenaučí automaticky logicky myslieť, ale v dnešnom digitálnom svete naučí aspoň spočítať 2 + 2, čo na Slovensku nie je už dnes úplná samozrejmosť ( PISA ) .
A tak sa dnes rodičia u nás tešia, ako ich šikovné deti vedia celé dni „škrabkať“ smart zariadenia, stiahnuť si aplikáciu, posielať smajlíky, lajkovať p ....ny ( ptákoviny ), ale väčšina z nich netuší a ani nemá záujem sa dozvedieť, ako to vlastne funguje, čo je v tých krabičkách za high tech a aký soft to umožňuje ovládať .
To dokážu aj deti šejkov z ropných emirátov, ale ich rodičia si môžu všetko kúpiť za ropu a poprípade vyslať dorast na poriadne štúdia tam, kde to má stáročnú tradíciu a garantovanú úroveň . K nám ani len nepáchnu .
PS 1 Takže - hlavná príčina dnešného úpadku Slovenska je nekvalitné vzdelanie a školstvo ! Väčšina ostatných „neduhov“ sa od toho odvíja .
PS 2 Aj keby to všetko bolo bývalo efektívne fungovalo, 80 - 100 rokov je príliš krátka doba na dobehnutie storočí „západnej“ vzdelanosti ( technickej, spoločenskej ) .
A k tomu ešte odliv mozgov do „veľkého“ a slobodnejšieho sveta . Skrátka na riadny, moderný a efektívny chod spoločnosti nejsou lidi . ( Z fabriky na záhradu - okopávať v 21. storočí krumpole, bandurky, poprípade aj zemiaky ... . )