Prečo niektorí používajú YouTube na diskreditáciu, a čo z toho majú?

Je to len nešťastné volanie. Či ide o pozornosť, a je za tým niečo hlbšie, niečo, čo presahuje rámec bežnej frustrácie?

Prečo niektorí používajú YouTube na diskreditáciu, a čo z toho majú?
Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Niekedy sa človek nemôže ubrániť zvláštnemu pocitu, keď na YouTube narazí na videá, ktoré akoby si dali za cieľ prezentovať našu krajinu, jej ľudí, kultúru či politiku v tom najhoršom svetle. Často ide o obsah, ktorý vykresľuje Slovensko ako zaostalé, plné nekompetentných ľudí, alebo jednoducho "krajinu idiotov".

Prečo to robia? Je to len nešťastné volanie o pozornosť, alebo je za tým niečo hlbšie, niečo, čo presahuje rámec bežnej frustrácie?

Emócie, pozornosť a hľadanie ventilu

Jednou z najčastejších motivácií býva jednoduchá, no silná potreba: potreba pozornosti. V preplnenom digitálnom priestore, kde o diváka bojuje každý, sú negatívne a šokujúce titulky (tzv. clickbait) a kontroverzný obsah najrýchlejšou cestou k sledovanosti a interakciám. Negativita a pobúrenie, či už zo strany kritikov alebo obhajcov, generujú kliky, ktoré sa premieňajú na príjmy z reklamy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Môže však ísť aj o čisto psychologický fenomén. Možno sú títo tvorcovia nešťastní, frustrovaní vlastnou situáciou. Tvorba takýchto videí sa pre nich stáva ventilom, spôsobom, ako sa vyrovnať s vlastnou beznádejou alebo hnevom. V tomto prípade ide skôr o výkrik o pomoc alebo o nevedomú projekciu vlastných pocitov na celú spoločnosť.

Je za tým biznis model a zneužitie AI?

Druhá, temnejšia možnosť je spojená s čistým pragmatizmom a financiami. V dobe, keď sa algoritmy umelej inteligencie (AI) dajú ľahko použiť na generovanie obsahu – či už ide o texty, hlasovú syntézu, alebo dokonca jednoduché videá, sa tvorba masového, polarizujúceho obsahu stáva mimoriadne efektívnym a lacným biznis modelom.

SkryťVypnúť reklamu

Pokiaľ je motiváciou zisk a šírenie paniky či dezilúzie, potom je AI ideálnym nástrojom. Umožňuje rýchlo produkovať "toxický" obsah bez nutnosti investovať vlastnú tvár, čas a energiu do hĺbkovej analýzy. Títo ľudia môžu byť platení – buď priamo za šírenie špecifickej naratívy, alebo nepriamo cez zisky z reklamy z generovaného masového clickbaitu. V takom prípade je pre nich etická otázka zneužívania AI a dehonestácia vlastnej krajiny irelevantná; ide len o prostriedok na dosiahnutie cieľa.

SkryťVypnúť reklamu

Rozdiel medzi kritikou a dehonestáciou

Je kľúčové rozlišovať. Konštruktívna kritika poukazuje na problémy s cieľom ich riešiť a zlepšiť stav veci. Je pre spoločnosť zdravá a potrebná.

SkryťVypnúť reklamu

Dehonestácia a videá, ktoré prezentujú krajinu ako beznádejnú, často neponúkajú riešenie a sú primárne zamerané na vyvolanie silných negatívnych emócií, zveličovanie, alebo dokonca šírenie neprávd. Ich výsledkom nie je zlepšenie, ale demoralizácia obyvateľstva a oslabovanie jeho dôvery v seba samého a svoje inštitúcie.

Čo s tým?

Či už ide o nešťastných jedincov volajúcich o pozornosť, alebo o chladnokrvných biznismenov zneužívajúcich AI, náš postoj by mal byť rovnaký: kritické myslenie.

Naučme sa konštruktívne kritizovať, ale nie ignorovať a šíriť dehonestujúci obsah, ktorý slúži len na zisk, alebo ako ventil osobnej frustrácie. A ak ide o zneužitie AI, spoločnosť by mala začať klásť dôraz na transparentnosť a zodpovednosť v digitálnom priestore, aby sme rozlíšili autentické ľudské názory od algoritmovo generovanej negativity.

SkryťVypnúť reklamu

Jedine tak môžeme túto toxickú slučku preťať a sústrediť sa na to, čo je v našej krajine skutočne dôležité: skutočné problémy a hľadanie ich riešení.

Lepšie neskoro ako nikdy tak ešte doplním link na jedno YT video ktoré sa venuje podobnej téme: Prečo niektorí používajú YouTube na diskreditáciu vlastnej krajiny.

Igor Vojtek

Igor Vojtek

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  16x

Volám sa Igor, a vo svojom voľnom čase sa venujem tvorbe obsahu s umelou inteligenciou. Je to skvelý spôsob, ako premeniť nápady na originálne texty, obrázky alebo videá. No skrátka doba sa nemí a musíme sa tomu prispôsobiť. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená

Prémioví blogeri

INESS

INESS

115 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

207 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,138 článkov
Karol Galek

Karol Galek

118 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu