Jachting pre začiatočníkov

Vážení priatelia týmto blogom by som rád uviedol všetkých neznalých do sveta rekreačného jachtingu. Že ste na jachte už boli? Výborne, tak si blog prečítajte aj tak a napíšte mi kde som spravil chybu. Blog Vám má povedať čo je to rekreačný jachting, koľko to približne stojí, čo to obnáša a aké riziká so sebou nesie. Tiež by mal poradiť ako vyberať chartrové agentúry, kapitánov a posádku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Najprv si povedzme čo to jachta je. Každý z Vás má aku takú predstavu ako vyzerá loď. Medzi rekreačné jachty môžeme rátať plavidlá ktoré nemajú na palube ani WC až po superluxusné plavidlá čo väčšina uvidí iba v časopisoch alebo ńa televiznej obrazovke. Ja sa zameriam na plavidlá ktoré sú nám neprivatizérom dostupné a môžeme si ich spoločnými silami ako skupina prenajať. Termín jachta označuje plavidlo určené na námorný šport alebo rekreáciu. Bežné rekreačné lode majú od 34 do 50 stôp, čo je 10 až 15 metrov. Tým čo nevyznávajú krásy plachtenia sú adresované motorové jachty bez oplachtenia. Motorové plavidlá sú lahšie ovládateľné, drahšie na prenájom a logicky aj prevádzku. Autor je presvedčený a vášnivý plachtár a tak sa spoľahneme na podobnosti týchto dvoch typov plavidiel a odlišnosti budeme vzťahovať na plachetnice.


Najrozšírenešie sú jednosťažňové lode, vybavené ktoré sú vybavené latinským oplachtením a kosatkou.  Každá plachetnica má motor, ktorý jej umožnuje bezpečne kotviť, dokovať pri mólach alebo manévrovať v prípade komplikácii. Výkony nie su oslňujúce, motory majú 20 až 50 koní, ale sú veľmi spoľahlivé a úsporné. Za jednu hodinu spotrebujú len niekoľko litrov nafty a pri zásobe okolo 100l na palubách menších plachetníc sa môžete plavit na jednu nádrž niekoľko dní. Teraz niečo k oplachteniu lode. Sťažeň (bezan - posledný na klasických plachetniciach) má jednu latinskú plachtu, efektívnu pri plavbe na bočný, predobočný alebo zadobočný vietor. Kosatka má velmi podobné vlastnosti a plachty pracujú efektívne iba spolu. Jednosťažníky sa dajú dovybavit spinakerom, plachtou, ktorá je efektívna vo využívaní zadného vetra. Ako rýchlo sa dá s takou loďou plaviť? Lode triedy cruiser dosahujú s týmto oplachtením rýchlosti okolo 6 uzlov čo je 6 námorných míl za hodinu.  Jena námorná míľa je 1852 metrov čo nám dáva hustých 11,12 kilometrov za hodinu. Keďže vietor nefúka vždy tam kam chceme, lode často križujú (využívajú vlastnosti plachty plaviť sa na predobočný vietor) a tak sa trajektória značne predlžuje. Ako ste určite pochopili rekreačná plachetnica Vás nezavezie za jeden týždeň na iný kontinent. To ani je je jej cieľom. Zmyslom plavby je vidiť kúty ktoré sú skryté očiam suchozemcov, nocovať každý večer v inom meste bez útrap sťahovania sa a dýchať čerstvý morský vzduch.

Vráťme sa k lodiam a typom. Určite vás tiež zaujíma kolko ten špás stojí.  Pri výbere lode sa Vás charterový agent bude pýtat akú dlhú loď chcete, koľko má mať kabín a koľko lôžok. Pre fajnšmekrov ešte nastáva dilema aké oplachtenie ale tento článok je určený začiatočníkom a tým je to jedno. Cenu stanovuje doba kedy si loď prenajímate, trieda lode (či je to prémiová-nová, alebo štandardná-rokmi a vašimi predchodcami opotrebvaná až zničená loď) a v neposlednom rade veľkost. Placehtnice však nie sú tým lacnejšie čím si väčšie a to ani v prepočte na jedneho člena posadky. Najvýhodnejšie plavidlá sú trojkabínové pre 6 až 8 členov posádky . Tie majú dĺžku okolo 12 metrov a jednu sprchu, toaletu a kuchyňu s plynovým sporakom. Uplny luxus, však? Ak to práve organizujete, treba si rozmyslieť ale ako sa posádka zhostí čísla 6+2. To znamená 6 lôžok v 3 kabínach a dva prístelky v salóne. Medzi ďalšie opcie patrí výbava lode, ako je napríklad motor pre gumový čln ktorý je spravidla na palube, dodatočná plachta a podobne. K cene si pripočítajte vždy poplatok za čistenie lode, ten nie je nikdy uvedený v tabuľk, pre 12 metrové plavidlo asi 100 litrov nafty na tyždeň a okolo 35€ za noc ak chcete kotviť v Marine (sprcha, WC ktoré sa nehýbe, krčmy, nafta a pitná voda, ktorú treba na lodi dopĺňať). Takisto rátajte so zálohou ktorú v hotovosti necháte v chartrovke a bude Vám vrátená iba ak lod neutrpí žiadne škody. Nasledujúca tabuľka znázorňuje výkyvy cien lodí v závislosti od sezóny.

 okt-máj máj-jún jún-júl júl-aug 1.8-16.8 Záloha
sep-okt aug-sep 16.8-sep
Premium class 3 cabins
Bavaria 36 2002Roll6+21.200 € 1.500 € 1.700 € 1.900 € 2.200 € 1.500 €
Bavaria 37 2006Roll6+21.500 € 1.800 € 2.000 € 2.200 € 2.500 € 1.500 €

Je to veľa však? No aj tak v auguste nefúka a iba by ste sa spálili. koniec júna alebo september sú na jachting ako vyšité. Aj sa vykúpete aj si poplachtíte.



Ako zložiť posádku? Ak chcete stráviť čas plavby príjemne a ste organizátor(ka), skúste sa zahrať na psychológa. Vyhnite sa pozývaniu rozhádaných párikov, ex-frajeriek a frajerov, lebo z lode sa nedá len tak ľahko odísť a peniaze za prenájom Vám nikto nevráti. Život na lodi je pre nováčikov tak trošku ako v ponorke, lebo ten týždeň budete spolu. Stále. Denne v noci. Ani uraziť sa nedá, lebo najvzdialenejší koniec lode je len 10 metrov ďaleko.  Určite nepozývajte známych ktorí z nejakého dôvodu majú problém s uznavaním autority, stresujú pri maličkostiach alebo vyznievajú ako nespoľahliví jedinci. Uvedomte si, že jachting je nebezpečný šport a zlá voľba Vás môže stáť život.  Môžete sa s nimi kamarátiť ale na loď určite nepatria. Nepodceňujte ženy (lebo sa Vám môže stať že Vás nemohúceho bude jedna taká žena v búrke prezliekat alebo držať za ručičku) ale nemyslite si ani, že 100% diečat bude s radosťou ťahať laná. Odporúčam zlatú strednú cestu, kde je polovica chalanov na "hrubé práce" a dievčatá na to aby sa bolo pred kým predvádzať. To kto bude trpiet morskou chorobou určite neodhadnete a keď to na niekoho príde nemôže za to.

Ako si vybrať kapitána.

Štruktúra posádky je jasná, nie? Na rekračnom plavidle sa posádka skladá z rovnocenných členov posádky a skippera ktoý je ešte rovnocennejší. Mám tým na mysli, ze je osobou ktorá rozhoduje a tí ostatní posúchajú. Skipper je zodpovedný právne a morálne za životy teamu a za loď. Demokracia alebo "múdrejší" jedinci sa na loď nehodia. Je jasné že si od kapitána nemusíte pýtat povolenie íst na záchod. Skipper má právomoci výhradne ohladom plavby a ovládania lode. K fungovaniu posádky je to vsak nevyhnutný jedinec a je dobré ak ma prirodzenú autoritu. Ak nepoznáte vo svojom okolí nikoho, kto má licenciu námorného skippera, neváhajte sa obrátit na agentúryZadajte do googlu yacht charter skipper poprípade site:sk  aby ste si našli slovenského kapitána. Dokonca ak aj niekoho takého poznáte a nie ste si ním 100% istý (napr. má preukaz , ešte nebol kapitán ale určite to vie) Dokonca aj na slovensku je ich dostatok a nebudem Vám odporúčat ani jednu aby som nerobil nepovolenú reklamu. Slovenský skipper stojí okolo 400€ na týždeň, domáci, ktorí sa vyznajú lepšie okolo 800€. Všetci kapitáni sú živení posádkou a tiež cestovné im platíte Vy. Časom sa oplatí (ak sa Vám jachting páči) spraviť si licenciu a vyskúšať si už známe trasy osve. Ale až po regulérnom kurze, poprípade kondičných jazdách. V prípade že chcete šetriť a Váš známy o sebe šíri reči ako bol tam a tam a ako má preukaz, zistite si vo vlastnom záujme, na  koľkých plavbách a na akých lodiach bol s vkutočnosti skipper. Tiež sa neváhajte povyzvedať u jeho predošlých posádok. To tiež treba brať s rezervou, pri pive možete zistiť že ten a ten zachránil loď od potopenia, lebo kapitán nevedel a on... skrátka kraviny vynechajte. Ide o to či sa vrátil s kompletnými posádkami, nepotopenými loďami a z koľkých plavieb.

Povedzeme si ,ako sa žije na lodi. Určite ste zvedaví ako sa ubytujete a či sa tam dobre vyspíte. Ako názov našej vzorovej lode napovedá jedná sa o 34 stôp dlhú plachetnicu. To je priblizne 10 metrov. Že je to málo? Nuž na lodi sa zvyčajne (pokial nepatríte k tým už spomenutým šťastným čo si môžu dovolit desať až státisíce rur za týždeň) treba mierne uskromniť. Nízky strop, či sklápací stolík sú samozrejmosťou. Na obrázku vidíte pôdorys Bavárky, kam by som umiestnil 6 bez výčitiek 6 členov posádky. Páriky, alebo aktívnych námorníkov (tých čo sa starajú o plachty laná a pod) by som umiestnil do kajút (spoznáte ich podľa poodrnutých prikrýviek) a ja si si s este jedným obetavým členom posádky usteliem na gauči v salóne. WC ktoré vidíte na obrázku vľavo dole je kombinované s umývadlom s podobnou batériou ako kuchynská, čiže je to hned aj sprcha. Pozor, použitie je komplikované a kapitán Vám to vždy pred plavbou objasní. (WC je manuálne, pri spachovaní 2x pumpujete, raz prepínate ventil a ked sa sprchujete, musíte občas stlačit tlačidlo pumpy aby ste vodu z kabínky dostali von)


Loď je vybavená plynovým sporákom, sadou riadu a aj prikrývkami takže sa môžete tešit na teplé jedlá ak sa niekto z posádky obetuje a bude variť aj keď mu hrozí morská choroba. Interér vyzerá spravidla luxusne, je vykladaný drevom a pravý námornícky ráz mu prepožičiavajú mosadzné prístroje ako je chronometer, barometer a teplomer.


Pravdaže väčšinu času posádka trávi nie v podpalubí ale v kokpite a na palube lode. Tam sa nachádzajú prvky ako sú laná, navijáky, ističe, kladky, kormidlo a ovládanie motora. Pohyb na palube si vyžaduje určitý cvik ktorý získate prelievaním vlastnej krvi z prstov na nohách hŕč na hlave a spálených dlaní. Ak Vám skipper povie že niečo nemáte robiť, radšej ho poslúchnite. Sťažeň a laná držia na uzde niekoľko desiatok štvorcových metrov plachtovia ktoré hýbu niekoľkotonovou loďou. Všetky sú pohyblivé a nebzpečné. Nebudeme sa teraz rozpisovať o tom ako sa ovláda takeláž a plachta ale prosím myslite aj na dovolenke na svoju bezpečnosť.

A máme to tu, čo Vás môže ohroziť. V prvom rade Vy. Neopatrné konanie má v jachtingu následky. Napríklad taký pád do vody. Ono sa to síce nezdá, ale z lode nie je plavca dobre vidieť. Tým pádom záchranná akcia staží alebo znemožní. Aj v lete je voda studenšia ako ľudské telo a tak po niekolkých hodinách nastáva hypotremia. Ku brehu to býva zvyčajne pekných pár míľ a to priemerne zdatný jedinec nedopláva. Z toho dôvodu nosíme vesty aj ked sú nepohodlné a nedá sa cez ne opáliť. Dávame pozor čo sa deje. Ako som už spomenul sťažeň má silu utiahnuť loď a aj Vám odrazit hlavu. Tiež laná môžu byť záludné a rukou ich neudržíte. Pravidlo jedna ruka pre Vás a iba jedna ruka pre loď  by malo byť tým prvým čo si osvojíte. Nebojte sa tiež nikdy vysloviť obavy podozrenia a naźory skipperovi, zachovajte však chladnú hlavu a kamarátsky tón. Na záver Vám zaželám snáď len veľa zdaru a odvahy. Nech Vám fúka dobrý vietor.






Martin Vranka

Martin Vranka

Bloger 
  • Počet článkov:  3
  •  | 
  • Páči sa:  0x

cicúch Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

INESS

INESS

110 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,092 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Radko Mačuha

Radko Mačuha

244 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu