.týždeň bojuje proti bulváru: vulgárne

Nebudem sa tajiť tým, že moje názory sú obvykle na opačnom konci nie len politického spektra ako tie ktoré zastupuje týždenník s obzvlášť neinvenčným názvom. Nikoho teda neprekvapí, že tomuto periodiku nie som naklonený a odkedy som zistil, že miestami skĺzavá do propagandistických eskapád, používa polopravdy a populizmus (v pravicovom poňatí hraničiaci s protofašizmom: človek činný v určitej oblasti sa neposudzuje podľa toho čo vykonal, ale je vopred diskvalifikovaný ako ľavičiar) ho už programovo nečítam. Nedávno ma preto príjemne prekvapila relatívne masívna kampaň proti bulváru, ktorý predsa len považujem za väčšiu metlu slovenského ľudu ako .týždeň. Naneštastie moje nadšenie netrvalo dlho.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (157)
Obrázok blogu
(zdroj: www.tyzden.com)

Ráno som vo vysielaní nemenovanej rozhlasovej stanice počul protibulvárny spot, voľne memorovaný: Bez bulváru sa dá žiť - Čítajte .týždeň je úplne bez bulváru. Večer som v istom podniku v centre Bratislavy pri vchode na toaletu videl reklamnú pohľadnicu (tuším sa to nazýva Boomerang card) s fotkou istej rýchlopečenej slovenskej "hviezdy" s fľaškou piva pri ústach čiastočne prekrytú textom v rámčeku napodobňujúcom upozornenia na cigaretových krabičkách, ktorý znel: Bulvár môže spôsobovať závislosť. Zatial všetko v najlepšom poriadku, originálna, smiechom cez slzy vtipná reklamná kampaň od ktorej si vydavateľ asi sľubuje zvýšenie predajnosti. Použiť v tomto prípade fotku verejne činného človeka, ba dokonca takého u ktorého to má príznaky psychickej poruchy je podľa mňa bez otáznikov. Nikto ho neponižuje, on sám sa nechal odfotiť v tejto situácií a dokonca mu to ani nebolo nemilé (a tak podporuje alkoholické tendencie mladých Slovákov mimochodom).

Prekvapený som bol až o niekoľko hodín neskôr, znova doma, v neskorej hodine (v snahe pozrieť si nočné správy) som videl televíznu variáciu onej protibulvárnej kampane. Na obrazovke sa na niekoľko (zdanlivo dlhých) sekúnd objavila fotka s tvárou zosnulej britskej princeznej Diany, ktorú náhle z väčšej časti prekryl nápis (znova kopírujúci fajčiarske varovanie): Bulvár môže zabíjať .

Použíť fotku mŕtveho človeka (teda takého ktorý sa k tomu nemôže nijako vyjadriť, tobôž nie brániť) v reklame je vždy problematické a žiada si citlivý prístup. Použiť osobu ako zástupnú entitu nejakého komunikátu voči cieľovej skupine je vždy viac či menej znevažujúce. Použiť však mŕtveho človeka ako zástupnú entitu v takto rádoby čiernohumornej a odporne cynickej konštelácií je vulgárne a maximálne odsúdeniahodné. Nie je to o nič menej pohŕdajúce ľudskou dôstojnosťou a kultúrnosťou ako bulvár.

Ak sa nad tým nezamyslí Rada pre reklamu, mohol by sa aspoň šéfredaktor týždenníka .týždeň Štefan Hríb, ktorý inak tak rád moralizuje a vynáša etické súdy nad pomermi, dobou i ľudmi.

Peter Weisenbacher

Peter Weisenbacher

Bloger 
  • Počet článkov:  152
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Bratislavčan, ktorý sa pamätá na socializmus, ktorý sa venuje počítačom a bol na internete už pred 15 rokmi, ale prechodil viac galérii a múzei ako hral 3D hier a je kritický voči technológiám, médiám a politike. Zoznam autorových rubrík:  KultúraPočítačePolitikaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

141 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

90 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu