
Pred nedávnom som sa stal majiteľom novučičkého vreckového počítača Palm Tungsten a takmer zároveň aj malinkatého "véčkového" telefónu Panasonic. Tieto dva výdobytky vedeckotechnického rozvoja spolu ladia nie len farebne, ale i na vlnách bezdrôtovej komunikácie a tak som ich po krátkej dobe vzájomne prepojil. Telefonovanie priamo z počítača, písanie SMS-iek rovnako ako prenos súborov fungovalo bez problémov. Moje nové PDA však narozdiel od môjho starého má dostatok pamäte a svižný procesor na to aby sa dalo pripojiť do internetu a tak sa jeho možnosti rožšírili i do on-line sféry. Niekedy sa naskytne situácia kedy sa "internet vo vrecku" hodí, pričom mi nejde o surfovanie, ale najmä o prístup k e-mailu a ICQ. Objednal som si teda zodpovedajúci dátový tarif na používanie služieb GPRS.
Aktiváciou dátového tarifu sa začala tá dobrodružnejšia časť mojej digitálnej odysei. Poučený z neštandardností technických riešení vo východnej Európe som sa vzdal nádeje, že môj počítač a telefón budú fungovať s nastaveniami s ktorými bez problémov idu v Nemecku v sieti T-Mobile a tak som sa vydal na lov informácií. Bájny minotaurov labyrint je nič proti neprehľadne a nelogicky usporiadanej stránke Eurotelu (vyhľadávací engine vždy ochotne ponúkne zopár nezmyseľných možností). Po hodnej chvíli sa mi však podarilo dostať na podstránku s nastaveniami pre PDA nutnými na pripojenie do internetu cez GPRS -sláva. Moja radosť však netrvala dlho, na tejto stránke sa nachádzajú len nastavenia pre dávno mŕtvu platformu Psion a pre nekvalitnú Microsofťácku Windows CE -Pocket PC, po Palme ani chýru, ani slichu. Áno Palmy na Slovensku nemajú distribútora (ako obvykle Slováci nedobehnú japoncov ani keby im bežali naproti) a preto tu nie su zďaleka tak populárne ako v kapitalistickej cudzine, beztak však pre tú výseč trhu, ktorú Eurotel chce osloviť svojímy dátovými službami pre PDA znamenajú veľa (zahraniční manažéri v Bratislave z mojej skúsenosti používajú na 2/3 Palm). Nevadí, nevzdávam sa, plavím sa ďalej, až si nájdem chvíľu času a zájdem do zákazníckeho centra vyššie spomínaného operátora.
Po prvotnom neskrývanom zdesení v tvári z toho čo chcem si pracovník prečíta ten istý návod, ktorý som našiel na internete ja. Uistím ho, že nastavenia, ktoré sa z Pocket PC platformy dali vyabstrahovať a preniesť do Palmu som prebral. Poradí sa z kolegom a skúsi niečo ponastavovať v telefóne. Uistím ho, že telefón sa do GPRS pripojí už po mojom zásahu. Následne mu vysvetlím, že počítač komunikuje s telefónom, že telefón sa pripojí do internetu a aj počitač sa pripojí do internetu (aspoň v Nemecku teda), len s Eurotelom na Slovensku nie a nie. Po (márnej) snahe, ktorú pracovníkovi Eurotelu nemôžem uprieť a mierne deprimujúcom vyjadrení "nooo mali sme tu už jedného pána čo sa chcel pripojiť s PDA do internetu, ale mal s tým vééélke problémy, behal mesiac po Bratislave a potom to vraj nejako rozchodil" ma odkáže na hotline kde mám byť prepojený na technika z oddelenia dátových služieb. Inu nemôže každý všetko vedieť a pripúšťam nepatrím medzi bežných sms-kových smrteľníkov, poďakujem sa za ochotu a odchádzam.
Po príchode do kancelárie volám na zákaznícku linku, mladá dáma na druhej strane evidentne netuší o čom hovorím, ale o to ochotnejšie ma prepojí na pána z oddelenia dátových služieb. Po objasnení môjho problému kompetentný pracovník položí zopár všeobecných otázok na ktoré som však už implicitne odpovedal, potom mlči a nakoniec povie, že PDA-ko v živote nemal v ruke a nevie mi pomôct! Akýchkoľvek komentárov sa na tomto mieste zdržím.
Ako hovorieval Sherlock Holmes, ak zlyhajú všetky logické možnosti je správna tá nelogická: obrátil som sa na Orange (samozrejme s iným zákazníckym číslom). Rovnako ako pri Euroteli, zavolal som hotline. Diametrálny rozdiel poznateľný už po pár sekundách: mladý muž na druhej strane linky sa nezhrozil nad cudzími slovami ako PDA, GPRS alebo Palm, ktoré som používal. Nechal si vysvetliť môj problem, položil mi relevantnú otázku: akú verziu operačného systému použiváte na svojom počítači? Po informácii z mojej strany, že verziu 5, mi jasne vysvetlil, že je nutné pridať do inicializačného reťazca pre telefón script tvorený niekoľkými AT príkazmi aby sieť (modeom) pochopila o čo môjmu Palmu ide. Následne mi navrhol podrobný návod zaslať elektronickou poštou. Ak by nedošlo v adrese k preklepu dostal by som ho hádam hneď, takto som si zavoval ešte raz po pól hodine (udivujúce bolo, že som znova narazil na pracovníka, ktorý vedel o čom hovorím, z čoho mám podozrenie, že v Orangei je ich takých viac a možno je to aj pravidlom) a návod s nastaveniami dostal po pár minútach. Následne som ich nakŕmil do Palma a bez problémov sa pripojil cez GPRS do internetu -v sieti Eurotelu.