ZAMYSLIME SA NAD FENOMÉNOM RÓMSKEJ PROBLEMATIKY

Pochopiť mentalitu a život rómskej populácie je pre našinca rébusom. Pre nás – gadžov, ich morálka a charakter sa podobajú zubom. Čím sú skazenejšie, tým viac to bolí, keď sa ich niekto dotkne.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Chcem tým naznačiť, že analyzovať problematiku života Rómov v našej spoločnosti je nepopulárnou úlohou, hraničiacou so sebazničením. Nezavďačíte sa žiadnej zo strán, lebo či Rómovia, či gadžovia budú vždy hľadať „svoju pravdu“, t. j., že vina nie je v nich, ale v tých druhých. Vystavujete sa riziku, že vaše nezištne mienené názory budú interpretované ako rasistické. Napriek tomu považujem za svoju morálnu povinnosť prispieť svojou úvahou k riešeniu týchto, dnes osobne nepopulárnych otázok.

Zamyslime sa nad fenoménom rómskej problematiky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pôvodné kočovné kmene sa do Európy rozšírili z ázijského kontinentu a boli viac-menej nútené v rámci asimilácie s pôvodným obyvateľstvom usadiť sa a prijímať pri svojej domestifikácii jeho morálku i právo. Ich etnické zvláštnosti sa vyprofilovali v závislosti s ich kočovným životom, súviseli s určitýmiremeselnými zručnosťami a vplývalo na nich predovšetkým voluntaristické chápanie života. Hudba, spev a tanec ako útek pred obyčajným slovom, ich špecifický autentický folklór im pomohol vyprofilovať sa a zdokonaliť seba samých. Toto umenie tvárnilo Rómov a pomáhalo rómskej duši prežiť. Spev, tanec, rezbárstvo, kováčstvo, drotárstvo, košikárstvo či iné pracovné zručnosti boli vždy späté s ich bytím a sich existenciou, ale ju aj odrážali. Isteže, pašovanie koní, drobné krádeže, kupliarstvo, vešteniaa pod. ich tiež profilovali, ale zároveň odvracali od všedného, špinavého a nebezpečného, až niekedy avanturistického spôsobu života. Navracali im nádej, že aj ich život bude raz krajší.

SkryťVypnúť reklamu

Starší občania si ešte pamätajú kočujúcich Cigáňov, ktorí tiahli od dediny k dedine či mestu. Bolo tomu tak za bývalej republiky, ale ešte aj po skončení druhej svetovej vojny. Osobité interpretovanie sociálne politiky v socialistickej spoločnosti násilne zotrelo rozdiely medzi ľuďmi, medzi tými, čo na svoje živobytie zarábali poctivou prácou a medzi parazitujúcim príslušníkmi spoločnosti. Všetci sme si boli rovní. Však sme sa oslovovali súdruh – súdružka. Zabudlo sa na ono Schillerovo: „Ak chceš poznať ľudí, pozri sa na ich prácu“. Však pracoval i ten, ktorý sa len opieral o lopatu. A odmeňovanie za vykonanú prácu – podľa zásady množstva a kvality práce, skôr chápané ako nivelizácia miezd či ústavou zakotvená povinnosť pracovať, viedli k tomu, že Rómovia, až na ojedinelé výnimky, nemali záujem o štúdium a získanie odbornej kvalifikácie. A po roku 1989, po páde politického systému, keď postupne narastajú požiadavky na kvalifikovanú prácu, ale i s rastúcim fenoménom nezamestnanosti si viac či menej zvykli na sociálnu podporu a sú pasívni pri prejavení záujmu o vzdelanie. Ospravedlňujem sa tým, ktorí sú opakom môjho konštatovania a nehádžem všetkých do jedného vreca. Tí sú však skôr výnimkou než pravidlom.

SkryťVypnúť reklamu

K sociálnej politike interpretovanej za socializmu ako „riešenie cigánskej otázky“ patrilo poskytovanie účelových finančných prostriedkov na mimoškolskú výchovu a vzdelávanie, na kurzy varenia, pečenia, strihov, šitia apod. , ktoré mali pomôcť k ich včleneniu do spoločnosti. Tieto však nepriniesli žiaden úžitok, lebo o zakúpenie šijacieho stroja nebol záujem ani o gadžovské jedlá. A po absolvovaní kurzu všetko išlo po starom.

Vykupovanie chatrčí, násilné presťahovanie do bytoviek či opustených domov na dedinách v nádeji, že spoločný život v zmiešanej komunite napomôže k ich asimilácii, bolo jedným z ďalších omylov interpretácie rómskej politiky predošlého režimu. Totálne zničené byty – bytovky, vytvorenie get je hanbou spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Rasová neznášanlivosť i segregácia ako celosvetový problém sú neospravedlniteľné, ale ich vznik v podmienkach Slovenskej republiky bol determinovaný aj týmito skutočnosťami.

Návod pre riešenie tejto relatívne neriešiteľnej tvrdej reality vidím v začlenení neprispôsobivých Rómov( iný vhodnejší výraz mi neprichádza na rozum) do procesu práce. Rozumej do zákonnou normou vymedzenej povinnosti ich prevýchovy prácou. Zoberme si analógiu z histórie Ameriky, kde pôvodné obyvateľstvo – Indiánov –zhromaždili v rezerváciách a prácou, misionárskym vplyvom, šírením kresťanskej morálky i vzdelanosti, a to pod dohľadom vlastnej samosprávy boli prinútení osvojiť si nové návyky, získali vzdelanie, kvalifikáciu a naučili sa vážiť si svoje práva i plniť povinnosti voči spoločnosti a štátu. V konečnom dôsledku sa adaptovali na život v prospech svoj i celej občianskej komunity.

Život nám potvrdzuje, že všetci sme na jednej lodi, ale predovšetkým Rómovia si musia uvedomiť, že súčasný svet hľadá a potrebuje ľudí, ktorí dokážu niečo urobiť, nie tých čo vysvetľujú, prečo niečo neurobili.

Som presvedčený, že predovšetkým v záujme Rómov by malo byť, aby túto objektívnu zákonitosť života pochopili.

Víťazoslav Würschner

Víťazoslav Würschner

Bloger 
  • Počet článkov:  66
  •  | 
  • Páči sa:  116x

Ako spisovateľovi, publicistovi a vydavateľovi mi nedalo aby som sa nepokúsil napísať pravdu o živote mojej generácie. Túto knihu spolu s ďalšími je možné nájsť v niektorých internetových kníhkupectvách. Sú publikované pod mojím pseudonymom Slávo Nitranský. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

141 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu