Ak však ide o lekára, ktorému zákon nariaďuje po hrozbou pokuty pracovať v noci, ale po takto prebdenej noci pokračuje opäť v práci (spolu 32 hodín) a to sa deje niekoľkokrát mesačne, tak v tomto prípade to už nikoho netrápi.Prečo? Už 10 rokov máme vybudovanú hustú sieť staníc RLP a RZP, ktorá porieši akékoľvek náhle zhoršenie zdravotného stavu do 15 min, preto je LSPP v podstate zbytočná. Avšak v očiach tých, ktorí o tom môžu rozhodovať, má táto skratka silnú asociáciu na politické preferencie a preto sa stále analyzuje, tvoria pracovné skupiny a hľadá sa optimálne riešenie. A riešenie problému sa odsúva. Už 10 rokov a možno aj viac. Písal som o tom už niekoľkokrát, tentokrát sa pozrime na problém trochu z inej strany.
Podľa NCZISK (Národné centrum zdravotníckych informácií a štatistiky) každý všeobecný lekár pre dospelých denne ošetrí 30 ľudí. Je to priemer, čiže sú silnejšie a slabšie dni a takisto sú slabšie a silnejšie obvody, ale podľa informácii od kolegov, nie je nič výnimočné ošetriť denne 80 ľudí (za 8 hodín pracovného času). Ale vychádzajme z priemeru, ktorý poskytuje štatistika. Na Slovensku je 92 staníc LSPP pre dospelých. Čiže denne je ošetrených 2760 pacientov lekárom, ktorý je nevyspatý. Ročne to pri 265 pracovných dňoch môže byť 731400 ľudí, ktorí dostanú službu, ktorá má objektívne dôvody byť menej kvalitná resp. aj zle poskytnutá. Hoci môže ísť aj len o predpis lieku. Viete ako ľahko sa v počítači preskočí riadok a namiesto Cardilanu, napíšete Cardilopín ? Týmto nechcem exkulpovať kolegov, ktorí urobia chybu, no treba si uvedomiť, že tá chyba môže byť aj fatálna. A navyše aj na klinike sa môžu seknúť, ale môže sa to stať aj hociktorému špecialistovi, ktorý si o sebe hovorí, že je európsky formát, že v doporučenej liečbe urobí chybu a ten nevyspatý obvoďák ju kopíruje ďalej, lebo na to nepríde. Tých 731400 ľudí ročne je na 5.5 miliónový národ veľké číslo, a to tam nie sú zarátané deti. Neviem, či si to kompetentní neuvedomujú, ale za 10 rokov, od kedy platí tzv. Zvonárova novela, ktorá núti lekárov pod hrozbou pokuty nastúpiť do LSPP, je táto skupina občanov Slovenskej republiky voči, ktorej bola táto právna úprava namierená, o 10 rokov staršia. A vekom sa pravdepodobnosť pochybenia, najmä ak je veľké percento lekárov po 60-ke, zvyšuje.
Momentálne sa vďaka novému vedeniu ministerstva opäť otvára Pandorina skrinka. Riešenie, ktoré sa najčastejšie skloňuje tzv. riešenie VšZP, je redukcia siete z 92 bodov na 50. Stále hovorím len o LSPP pre dospelých. Čo sa tým dosiahne ? Z hľadiska bezpečnosti štátu klesne expozícia občanov, ktorí môžu byť ošetrení nevyspatým lekárom na približne o polovicu. Dobre, môže byť, lepšie ako nič. Ale toto riešenie má nesmierny konfliktogénny potenciál. Podľa čoho, kto a ako nastaví, ktoré body ostanú ? Kružidlo a pravítko ? Nebudem menovať architektov siete RLP a RZP, ale chcem len poukázať, že ak sa niekde stanica zoberie, budú opäť petície, starostovia sa do toho obujú, lebo je to aj pre nich predvolebná agenda. Vo všeobecnosti starostlivosť o zdravie bola vždy z pohľadu politického marketingu téma, ktorá zaberá na voličov (viď napr. Igor Matovič a cétečko). Preto som realista a som si vedomý, že LSPP sa asi nezruší. Ale ak sa táto téma opäť otvorila, treba ju začať riešiť. Netreba riešiť všetky problémy a komplexne, lebo sa nikam nepohneme. Ako posledných 10 rokov. Treba sa sústrediť na 1 prípadne 2 premenné a tie dotiahnuť. Komplexné riešenie medzitým rozpracovať. Pre nás lekárov je kľúčovou premennou pracovať bezpečne na svojich ambulanciách. Na to sa však musíme vyspať. V druhom kroku je povinnosť. Ak máme mať povinnosť slúžiť, tak nech sa k tejto službe pristupuje rovnako ako k ostatným zložkám, ktoré sa podieľajú na zabezpečovaní bezpečnosti štátu. V treťom kroku je odmeňovanie a nadčasy. Tu zas chceme, aby platil zákon rovnako na lekárov v nemocniciach aj na lekárov pracujúcich na ambulanciách. Sú veci, ktoré sa dajú urobiť hneď, sú veci, na ktoré treba zákon. My to chápeme.Treba nájsť model, kedy bude aj vlk sýti aj ovca celá. Ale treba konať.
Jedným z možných riešení je:
1. Ponechanie súčasných bodov (staníc) resp. tam, kde to má význam.
2. Skrátenie do 22.00 a non stop ponechať len napr. krajské mestá prípadne aj iné podľa vyťaženosti.
3.Paušálna platba diferencovaná podľa toho, či bude stanica do 22.00 alebo non stop, čo zabezpečí finančnú udržatelnosť a spravodlivosť v odmeňovaní.