Aký máme dôvod tráviť čas v uliciach mesta, keď toto mesto, náš spoločný verejný priestor, nám hádže polená (v tomto prípade obrubníky) pod nohy? Akú pohodu, relax či zážitok máme prežívať v prostredí, kde sú obrubníky doplnené o zaparkované vozidlá? Kde je chodec nútený vyhýbať sa cyklistom bez cyklotrás, rôznym prepadlinám a všade prítomnými reklamnými zariadeniami?

Dlho sme dumali (prvý blog o iniciatíve) nad tým, že ako konkrétne poukázať na tieto všade prítomné obrubníky obmedzujúce snaď každého okrem automobilov. Písať maily sme mohli a neboli by sme prví, mohli sme sa sťažovať a tiež by sme neboli prví, mohli sme si zobrať búracie kladivo a obrubník zrušiť, tiež by sme neboli prví. Tak nám napadlo niečo pozitívnejšie a to jednoducho tie nájazdy dočasne z asfaltu spraviť a požadovať ich čo najrýchlejšie nahradenie plnohodnotným riešením. A to ešte neskúsil nikto.
Začali sme v auguste 2012 a odvtedy sme naším asfaltom upravili 64 lokalít.
· Áno, nie je to dokonalé riešenie,
· Áno, je to možno škaredé,
· Áno, môže sa okolo toho hromadiť dažďová voda,
ale, je to náš spôsob ako pomôcť. Je to to najlepšie čo je v naších silách a je to vztýčený varovný prst, že v Bratislava neuveriteľne zaostáva v množstve faktorov vrátane debarierizácie. To čo je bežné v rozumne budovaných európskych metropoláchj, že chôdza mestom je príjemný relaxujúci zážitok, je v Bratislave trýznivou nevyhnutnosťou. Mať jedno oko pripravené na diery či nerovnosti na chodníkoch, druhým striehnúť na obrubníky, tretím (lebo očí nie je nikdy dosť) pozerať na obe strany, aby vás na priechode auto nezrazilo a štvrtým pre istotu pozerať za seba či sa chodníkom nerúti cyklista. To je bežná realita dnešného bratislavského chodca.
Výsledkom našej iniciatívy je jedna pozitívna a jedna negatívna skúsenosť. Tou pozitívnou je fakt, že naše asfalty dnes denne využívajú tisícky Bratislavčanov. Tí pomaly nasadzujú svoj život tým, že si nekúpili auto, alebo neskúšajú svoj adrenalín pri bicyklovaní po bratislavských cestách (ktorých okraje treba jednoducho zažiť). Tou negatívnou je však to, že s výnimkou dvoch naších asfaltov (Starý most a cyklopriechod Prístavná) sú všetky na svojom mieste bez toho, aby ich samosprávy nahradili plnohodnotným bezbariérovým riešením.
Blížia sa komunálne voľby a mnohí budeme robiť odpočet nášho súčasného primátora i mestského zastupiteľstva. U nás majú jedno veľké minus za to, že problematikou debarierizácie Bratislavy nepohli ani o krôčik. Rekonštruovali sa iba križovatky kvôli svetelným signalizáciám a popritom sa debarierizovalo, alebo súkromník staval svoj development a okolo neho musel vybudovať bezbariérové riešenia. Nie každá bratislavská ulica má však to šťastie, že sa na nej bude niečo stavať. Starostovia sa pri menšom množstve finančných prostriedkov snažili o niečo viac, ale zmeny sú zanedbateľné v celomestskom kontexte.
A že nie sú peniaze?
Rekonštrukcia jedného obrubníka na plnohodnotné riešenie aj pre nevidiacich stojí niekoľko stoviek eur.
Navyše, tento rok sme boli svedkami ako sa investovali peniaze do rekonštrukcie pokazených obrubníkov napríklad na Jelačičovej (kde náš asfalt nahradil nový obrubník), alebo na Riazanskej. Na výmenu obrubníkov sú peniaze?
A preto nám nezostáva nič iné ako v našej zelenoasfaltovacej iniciatívke pokračovať ďalej. Preto by sme vás chceli poprosiť o nové podnety. O locality, kde neustále zakopávate či narážate o obrubníky. Hláste nám ich prosím na mail: matko.cupka@gmail.com
Mapu nami riešených lokalít nájdete tu:http://goo.gl/maps/84SFM
Kým nazbierame dostatok podnetov, tak sa chceme zameriať na opravu problémových a dlhodobo neriešených chodníkov, prípadne úsekov cyklotrás. Portál OdkazPreStarostu.sk je hlbokou studnicou toho čo treba v tomto meste napraviť.
Matúš Čupka
Zelená hliadka
www.facebook.com/zelenahliadka