Keby sme sa však riadili koncentráciou pohybu ľudí, tak Kamenné námestie by bolo jedno z najviac vyťažených miest. Preto by malo byť toto miesto výkladnou skriňou mesta, v ktorom by sme sa mali cítiť ako doma, byť radi, že tu žijeme. Množstvo novinových článkov, blogov či vlastnej skúsenosti nás však každý deň presviedčajú o opaku. Tento článok žiaľ nebude iný.
Už dlhšie sledujem aktivity dobrovoľníkov iniciatívy "Námestie pre ľudí", ktorí zorganizovali niekoľko spoločenských akcií na námestí a prostredníctvom malých zásahov sa ho snažia poľudštiť. Rozhodli sme sa preto spojiť svoje sily a preniesť aktivity Hliadky do centra mesta. A tu je výsledok.
1. Smeťobranie - sústredili sme sa na samotné námestie a dve príľahlé parkoviská pozdĺž Špitálskej ulice. Výsledkom bolo 17 (slovom sedemnásť) vriec odpadu, ktoré sme našli na parkovisku, na chodníkoch a v kríkoch.
Pred naším zberom námestie vyčistili zamestnanci spoločnosti ASA, ktorí následne sadli na kávičku a pozorovali nás ako vyťahujeme odpadky zo zelene na námestí. Asi im do kríkov nevlezie ich čistiaci robot na dialkové ovládanie. Okrem týchto piatich zamestnancov s dodávkou sa na námestí mihlo ďalšie ASA auto s dvoma zamestnancami vyprázdňujúcimi odpadkové koše. Neskôr nám ešte do očí nafúkalo prach tretie ASA auto čistiace kefou obrubníky.
9 ASA zamestnancov, 3 kusy techniky a 1 čistiaci robot akosi nenašlo 17 vriec odpadkov, ktoré sme vyzbierali za jedno nedeľné predpoludnie...Nechcem ani vedieť koľko platí mesto z naších daní za túto "starostlivosť".
2. Zelený asfalt - ďalšou aktivitou bolo asfaltovanie. Nerobili sme si ilúzie o kvalite povrchu na námestí a upravili osem dier priamo na námestí. V tých sa doteraz hromadila voda a ľudia o ne zakopávali. Náš asfalt sme opäť museli farebne upraviť, aby nebol niekto na omyle, že tie chodníky opravil Magistrát ako správca námestia.
3. Vizuálny smog - možno ste si všimli čierne čísla na samotnom námestí. V rámci akcie sme sa pustili do označovania reklamných plôch na námestí. Spolu sme narátali 21 reklamných plôch. Od klasických citylightov cez trojnožky na estetickej úrovni 90-tych rokov až po veľký citilight vedľa lávky bývalého Prioru. Vďaka dvom nešťastne umiestneným reklamným plochám je cyklotrasa na námestí viac nebezpečná ako užitočná.
Využívanie dvoch mestských cyklostojanov ako stojanov pre nákupné vozíky zo strany spoločnosti TESCO je len zlatým klincom do rakvy Námestia.
Postoj Magistrátu k Námestiu by som zhrnul cez jeho postoj k akcií Adoptuj si svoj kochlík, kde dobrovoľníci zorganizovali sadenie kvetov či zeleniny a množstvo obyvateľov si adoptovalo tento kochlík. Magistrát odmietol zabezpečiť pravidelné polievanie kochlíkov. Preto musia samotní obyvatelia mesta polievať svoje kochlíky. Dôvodom je nedostatok peňazí.
Keby si tak jeden z deviatich ASA zamestnancov zobral krhlu a kochlíky polial. Spraviť kávu predsa niečo trvá ;-)
Chcel by som sa poďakovať makačom z Námestia pre ľudí (https://www.facebook.com/namestiepreludi) za organizáciu super akcie a 14 dobrovoľníkom, ktorí sa nehanbili postarať o Kamenné námestie.
Dokedy budeme ako obyvatelia tohto mesta tolerovať tento prístup k naším spoločným verejným priestorom?
Matúš Čupka
Zelená hliadka
https://www.facebook.com/zelenahliadka
Fotogaléria: 1. Výsledok smeťobrania

2. Asfaltérska crew

3. Vizuálny smog na námestí

Foto: Vera Kisel 4. Reklama "pri" cyklotrase

5. Cyklostojan ako stojan na nákupné vozíky.
