Rozvoj cyklotrás sa postupne stáva trendom aj v Bratislave, hoci zatiaľ viacmenej len v rovine odpovedí na otázku, aké sú priority pre ďalší rozpočtový rok. Bez ohľadu na to, či rozpočet na cyklotrasy klesá o státisíce (Magistrát), naši politici majú potrebu cyklotrasy spomínať ako niečo nové, skvelé, pozitívne. A určite to tak aj je a bolo by super, keby sa všetky tie slová premenili na skutočnú cykloinfraštruktúru. Ale akoby sa zabudlo, že procyklo zápal sme tu mali ešte v 90-tych rokoch a v Petržalke sú desiatky kilometrov cyklotrás, o ktoré sa treba starať..

Práve vtedy vybudovala Bratislava kilometre cyklotrás popri Dolnozemskej ulici. Cyklisti začnú pri zastávke Ekonomická univerzita a smerom na juhovýchod sa spoja s petržalskou hrádzou. Z nej môžu potom odbočiť cez podchod pod Dolnozemskou a vybrať si smer Lúky alebo smer Háje. Cyklotrasy ich privedú do oboch sídlisk. Tak to vyzerá na mape. V realite však tieto cesty nevyzerajú tak pekne ako na mape a tak sme sa na to pozreli.


Na fotkách vyššie je vidieť čo čakalo cyklistu pri využívaní týchto starších cyklotras, ktoré upadajú kvôli nedostatku starostlivosti zo strany samospráv. Ukazuje sa, že tie nie sú schopné zabezpečiť mediálne neatraktívnu a mentálne náročnú pravidelnú údržbu. Navyše situácia je dlhodobo známa ako ukazuje postarší podnet. Pri jazde sa cyklista stretne s cyklochodníkmi, ktoré mali pôvodne síce tri metre, ale ktoré nánosy prachu s burinou zúžili na polovicu. Stretne sa s náletovými drevinami, ktoré vyrazili z rozchádzajúceho sa asfaltu a podlezie pod konáre stromov či náletov, ktoré nikto roky neostrihal.

V tomto meste sa pravidelná údržba infraštruktúry stala niečim neatraktívnym, čo sa odkladá naneskôr, čo nikto nechce riešiť, lebo to nie je niečo, čím sa možno pochváliť. Naše samosprávy zvládajú akurát tak pravidelne vysýpať tých niekoľko stoviek odpadkových košov a kosiť trávu popri chodníkoch. Čerešničkou na torte je možno pravidelné čistenie prostriedkov MHD, ktoré má štedro zaplatené istá súkromná spoločnosť.

V prípade SpotFixu na cyklotrasách Dolnozemskej ulice sme sa najskôr vrhli na úsek v okolí nemocnice na Antolskej. Finišuje tu cyklotrasa vedúca na Lúky a okolie nadjazdu bolo doslova v dezolátnom stave. Odhalili sme stratenú šírku chodníka, ktorá takmer znemožňovala, aby sa na tomto chodníku minul cyklista s chodcom bez obmedzenia jedného či druhého.

Našej pozornosti neušli ani rozmáhajúce sa nálety, ktoré na niektorých miestach vytvárali akýsi tunel, ktorý síce tienil, ale zároveň veľmi obmedzoval.

Fotky z tohto SpotFixu si všimol aj jeden z pravidelných užívateľov cyklotrás a upozornil nás na skutočne unikátne zanedbaný úsek cyklotrasy. Šlo o niekoľko sto metrov cyklotrasy vedúcej pred autosalóny, ktorá sa napájaja na petržalskú hrádzu.

Po skúsenostiach s úsekom pri Antolskej sme vedeli do čoho ideme a pripravené boli lopaty, motyky, krompáče, nožnice na kríky či motorová píla. Za jedno doobedie sa nám tak podarilo rozšíriť úzky priechod pre jedného cyklistu na plnohodnotnú tri metre širokú cyklotrasu.

Toto je stav, o ktorom tak akosi všetci vieme a to vrátane zamestnancov na našich mietnych úradoch či na Magistráte. Tí sa namiesto snahy niečo zmeniť, radšej obrnili múrom alibizmov ako "nie sú peniaze", "aj tak sa to znečistí", "koho to trápi", "keby len oni vedeli koľko máme práce" či "veď sa nikto nesťažuje". Človek má pocit, že to chce určité nasadenie pri devalvácií napríklad cyklotrás na Dolnozemskej. Voľným spádom sa to takto zanedbať nedá.

Napiek tomu sa podarilo malej skupinke dobrovoľníkov zrealizovať výraznú zmenu a to za jedno doobedie. Nepotrebovali sme špeciálne znalosti, špeciálne nástroje či zložitú logistiku. Ono sa to dá.

Poučenie na záver drahé samosprávy, podstatne väčším umením ako získať eurofondy a s nimi postaviť park či zrevitalizovať nejaké priestranstvo, je starať sa roky, možno desaťročia o to čo tu už máme. Nielen vysýpať ospadkové koše či kosiť trávu, ale aj odstraňovať nánosy, opravovať výtlky, strihať bujnejúcu zeleň, odstraňovať graffiti, jednoducho robiť pravidelnú údržbu.

Kým nebude pravidelná starostlivosť o ulice v Bratislave samozrejmosťou, dovtedy budeme organizovať naše SpotFixy, pripomínať nimi ako sa dá o mesto starať jednoducho, lacno i kvalitne a nastavovať zrkadlo našim samosprávam, ktoré zdá sa tak rady strihajú pásky na novom a tak nerady udržiavajú to čo už majú.
Matúš Čupka
Zelená hliadka
www.facebook.com/zelenahliadka