Po skončení už tretej smeťozberačskej sezóny so Zelenou hliadkou som sa obrátil na Magistrát s infožiadosťou ohľadom výsledkov ich práce pri likvidácií čiernych skládok za rok 2013.
Čísla o 99% čerpaní kapitoly boli v poriadku (aj keď 362 ton odpadu je oproti našim 249 dobrovoľníckym tonám celkom na zaplakanie). Fotogaléria Magistrátu však vyvolala nejeden otáznik. Na fotografiách, ktoré mali zachytávať odstránené čierne skládky pred a po čistení, nebolo možné presvedčivo identifikovať nielen 362 ton, ale ani 300 ton či 200 ton. Napriek tomu sa rozlúčili v duchu budúcej dobrej spolupráce.
V rámci množstva e-mailov s Magistrátom som sa snažil pochopiť príčiny, že prečo je množstvo vyzbieraného odpadu také nízke. Príčinou je pomalý proces riešenia čiernych skládok na okresnom úrade (celý proces môže trvať až dva mesiace) a nedostatok finačných prostriedkov, ktoré by bolo možné použiť na odstránenie čiernych skládok.
Najdiskutovanejšou témou sa stal už toľko omieľaný pomalý proces na okresnom úrade. Magistrát totiž má možnosť odstrániť čiernu skládku aj bez potvrdenia okresného úradu. Neurobí tak preto, lebo bez dokončeného procesu nebude možné vymáhať finančné prostriedky od majiteľa pozemku, na ktorom sa čierna skládka nachádza, a ktorý je povinný zo zákona skládku zlikvidovať. Zároveň by sa mestu mohlo stať, že pri takomto postupe by sa finančné prostriedky určené na likvidáciu čiernych skládok mohli vyčerpať príliš rýchlo a nevystačili by do konca roka.
Tieto tvrdenia sa mi však nepodarilo preveriť či už v zákonoch, vo všeobecne záväznom nariadení alebo inde. Pomoc zamestnancov oddelenia životného prostredia zostala v rovine jednej odpovede opretej o paragrafy. Z odpovede nebolo jasné akými konkrétnymi predpismi sa postup riadi a či má oporu v zákone. Tu však naša komunikácia ustala. Nepodarilo sa dopátrať, či je možné zaužívaný postup zmeniť a či úradníci robia naozaj všetko, čo je v ich silách, aby čierne skládky či už mizli alebo sa už neobjavovali. Peniaze na rok 2013 síce úspešne vyčerpali, ale efektivita ich vynaloženia je na posúdení každého z nás.
V prípade spoločnosti ASA, ktorá čierne skládky odstraňuje, sa zdajú byť problematické údaje o váhe odpadu, ktorý zozbierali a naložili na skládkach. Vzhľadom na slabú kvalitu fotodokumentácie, sa môžeme oprieť iba o číselné údaje v dokumentácií spoločnosti ASA. Uvádzané množstvá odpadu prevezené jednotlivými vozidlami boli až prekvapivo vysoké a tak som sa zaujímal o typ a technický stav vozidiel. Vzhľadom na staršie otázniky (vozidlo BA045JK, ktoré malo previezť na Zohor najskôr 22,27 ton a potom 18,45 ton odpadu) a novšie otázniky (MA912CB s nákladom 14,73 tony, MA542CE a 15,21 ton či MA836BH s 14,62 tonami) som žiadal skeny technických preukazov, ktoré by faktograficky zodpovedali moje otázky. Odpoveď však prišla v tom zmysle, že technické preukazy sú obchodným tajomstvom spoločnosti ASA, a preto ich nemôžu zverejniť. Musíme sa preto uspokojiť s tým čo nám povie internet:
BA045JK - LIAZ 151.260 s najazdenými 159246km
MA912CB - Mercedes 2641 s najazdenými 218805km
MA542CE - Mercedes Actros s najazdenými 407547km
MA836BH - MAN TGA s najazdenými 445665km
Zdroj: http://tkcheck.assecosolutions.sk/ovoz/response.htm
V predchádzajúcom blogu venovanom tejto téme som uviedol niekoľko skutočností, ktoré chcem s Magistrátom preveriť. Po mesiaci možno konštatovať, že nie je jasné, či oddelenie aktívne pracuje s portálmi TrashOut či OdkazPreStarostu, alebo iba pasívne prijíma podnety. Zoznam v budúcnosti čistených skládok máme k dispozícií (na oddelení sa priebežne dopĺňa) a odbornosť zamestnancov oddelenia, či odkiaľ ich vietor na oddelenie privial, alebo prečo sú práve oni tí najsprávnejší na svojom mieste, sme sa nedozvedeli (infozákon sa totiž na úradníkov nevzťahuje).
Oddelenie životného prostredia a verejnej zelene považuje túto tému za uzatvorenú. Obrátim sa preto na primátora s prosbou o riešenie tejto problematiky a otvoreným listom ho vyzvem k činnosti.
Matúš Čupka
Zelená hliadka