Vždy keď sa objaví nejaký prieskum, treba sa pozrieť na to, kto si ho objednal, kto ho zaplatil a komu jeho prekvapivé výsledky vyhovujú. Skrátka sa vždy treba opýtať na to staré známe: Qui bono?
Na Slovensku je za dôveryhodnú agentúru dlhodobo považovaná agentúra MVK. Pritom už niekoľkokrát sama preukázala, že buď sú jej prieskumy účelovo manipulované v prospech konkrétneho zadávateľa.
Zoberme si ako príklad najnovší prieskum verejnej mienky z dielne MVK a skúsme identifikovať, čo jeho výsledky spôsobujú a komu vyhovujú:
1. Vysoké preferencie strany SMER - vyvolanie pocitu ohrozenia pravicového voliča vo všeobecnosti (bezútešnosť súčasného stavu).
2. Vysoké preferencie KDH (cirkvi) - vyvolanie pocitu smrteľného ohrozenia liberálneho voliča.
3. Výrazný prepad SIETE (o viac ako 4% oproti poslednému prieskumu) - vyvolanie pocitu zmarenia jedinej nádeje pre umierneného pravicového voliča (liberálneho aj konzervatívneho).
4. NOVA menej a strana SaS iba o niečo viac ako strana SKOK! - vyvolanie pocitu u pravicového voliča, že SKOK! je/bude lepší ako dve jeho materské strany.
5. Ďalšia nová strana ŠANCA viac ako štvornásobne menej ako SKOK! - vyvolanie pocitu liberálenho voliča, že z dvoch nových projektov je životaschopný len SKOK! (pričom prvá menovaná už aspoň predstavila svojich lídrov).
Záver: Všetky výsledky hrajú v prospech jednej strany - SKOK!, takže je tu silný predpoklad, že objednávateľom tohto prieskumu bola práve táto strana. Veľmi dobrý článok s názvom "Prieskumy na objednávku" o tom napísal aj komentátor HN Dag Daniš (http://komentare.hnonline.sk/komentare-hn-152/prieskum-na-objednavku-690412).
To ale nie je všetko. Dôležitou postavou je v tomto príbehu práve osoba Juraja Miškova. Kamkoľvek sa tento človek vo svojej politickej kariére pohol, preferencie jeho aktuálnej strany (alebo jeho kandidáta) boli zázračne vysoké. Najprv SaS, potom NOVA a najnovšiestrana SKOK! - vždy mali tieto strany v agentúre MVK nadpriemerné, až nepochopiteľne vysoké čísla.
A v čom je celá záhada? Existuje jasné prepojenie medzi Pavlom Haulíkom z agentúry MVK, jeho spolupracovníkom Miroslavom Barcajom a Jurajom Miškovom. Vysoké čísla mala SaS s Miškovom, vysoké čísla mala NOVA tesne pred dohodnutým spojením s Miškovom (úplne neznáma značka "LIDO" mala 2,9%, asi kvôli lepšej vyjednávacej pozícii pri spájaní), vysoké čísla mal aj Miškovov kandidát na župana Daniel Krajcer a podobne vysoké čísla mala strana NOVA aj pred eurovoľbami. Tieto predpoklady agentúre MVK nikdy nevyšli.
A čo je hlavným cieľom tohto opakovaného triku? Samozrejme politická kariéra Juraja Miškova, čiže kvázi-úspešný nástup jeho novej strany, ktorá má pôsobiť ako nástupca liberálnej strany SaS (pričom samozrejme odoberá aj stranám ako SIEŤ a NOVA, plus nepúšťa do hry ďalšiu novú stranu ŠANCA). Je to priehľadné ako Miškovove mediálne hry na Topkách, ale naše média na túto jeho hru opakovane naskakujú.
Ozaj, spočítal niekto, či pánovi Haulíkovi tie jeho výsledky dávajú dohromady vždy 100%? :)