Priamo zo Slovenska do Írska lietajú 2 letecké prepravné spoločnosti - Ryanair a SkyEurope. Ryanair-om je možné odletieť len z Bratislavy (ďalej "BTS") a len do Dublinu. Naproti tomu, SkyEurope má o niečo širší "diapazóm"- lietadlá lietajú denne priamo na linkách BTS-Dublin a späť, Košice-Dublin a späť, a každý druhý deň na trase BTS-Cork a späť, Košice-Cork a späť (tieto dve, ako nedávno avizoval SkyEurope, plánuje v zimnom letovom poriadku, t. j. od 28.10 do 29.3, vynechať, a to z dôvodu nízkej rentability, pričom nevylučuje, že v letnom poriadku nebudú tieto lety obnovené). Cork je druhé najväčšie mesto Írska a leží približne 280 km juhozápadne od Dublinu.
Vezmime si modelovú situáciu: potrebujete sa dostať z Bratislavy do Dublinu. Zvažujete medzi spomínanými dvomi spoločnosťami. Keďže je éra internetu a IT-technológií, letenku si budete kupovať pravdepodobne cez internet z pohodlia obývačky. Kliknete si na obidve stránky a robíte "komparatívnu analýzu".
V prvom rade je dôležité poznať zákonitosti volatility cien leteniek. Tie sa odvíjajú prevažne systémom "čím viac miest v lietadle rezervovaných, tým drahšie" a "čím väčší predstih zakúpenia letenky pred skutočným termínom odletu, tým lacnejšie". Ono to spolu samozrejme nejak súvisí. Ale pozor! Ponuku treba sledovať každodenne, pretože sa zvyknú vyskytovať tzv. special offers. Vtedy je prvotne uvádzaná cena zvyčajne na úrovni 0 eur (EÚ však medzičasom vydala nariadenie, ktorým prikazuje spoločnostiam uvádzať "plné" ceny, vrátane letiskových poplatkov). Obvykle si k nule prirátajte cca ďalších 35 eur (letiskové poplatky, batožina, poplatok za platbu kartou a pod. ). Podotýkam, že hovorím o jednosmerných letoch.
Nemám možnosť priamo porovnať obidve zainteresované spoločnosti, ale aspoň z užívateľského hľadiska - Skyeurope má prehľadnejšiu stránku, pretože vám "vyhodí" lety na 5 dní a na stránke Ryanair-u musíte klikať "zo dňa na deň", čo je pri pomalom pripojení dosť frustrujúce...To však nepredstavuje nijaký závažnejší problém. Ryanair má spravidla o niečo nižšie ceny, vykúpené však tým, že v lietadlách sa hovorí len po anglicky, prípadne írsky, ak ovládate :-) Taktiež odlieta len v tú istú hodinu každý deň. Skyeurope má o čosi flexibilnejší grafikon. Obzvlášť deprimujúce, najmä pre mňa je to, že z Dublinu do BTS lieta Ryanair ráno o 05:55, čo pre človeka, ktorý ťažko večer zaspáva a ráno dlho spí, predstavuje značné komplikácie. A ešte k tomu treba byť na letisku minimálne hodinu pred odletom. Pomyslíte si...dobre, veď sa vyspím v lietadle. A tu prichádza problém, kvôli ktorému píšem tento článok.
Po prvé: Ak nemáte tzv. priority on board, musíte o dobré miesto doslova bojovať s ostatnými. Podľa dostupných údajov je priemerná vyťaženosť lietadiel cca 90%, avšak pri takej destinácii akou je Írsko, je to určite tesne pod maximom. Z vlastnej skúsenosti musím povedať, že ak nie ste nadpriemerne urastený človek (tak ako ja :)), nemal by byť väčší problém usadiť sa aj k oknu, z ktorého však aj tak väčšinou vidno len oblaky... Mne sa ušlo miesto pri uličke, čo bola kvôli mojej výške asi tá lepšia možnosť, nakoľko miesta na nohy skutočne nie je na rozdávanie a tak som si ich mohol aspoň dať do uličky. Tú však neustále "okupujú" stewardky v snahe zabezpečiť komfort na palube. A už úplne nepredstaviteľné by bolo dostať sa z miesta pri okne na uličku spomedzi spolusediacich...
Úsmevne potom vyzeral piktogram, vyzývajúci pri núdzovom pristátí skloniť hlavu úplne medzi nohy. Skúšal som to, ale vždy ma akosi "zabrzdilo" sedadlo predo mnou (výnimkou sú však sedadlá v oboch radoch v strede lietadla pri fire-exits, tam si nohy pokojne hoc aj vystriete). Samotné sedadlá sú pohodlné maximálne tak ako lepší prímestský autobus. Zdôrazňujem však ešte raz-pri mojich 190cm mi vyhovie azda len automobil vyššej strednej triedy. Takisto je komplikované stáť vo WC počas letu, najmä keď sú turbulencie.
Samotný let prebiehal úplne štandardne a v poriadku, až na ubúdajúcu teplotu v interiéri spojenú s narastajúcou nadmorskou výškou. Odhadujem, že vnútri mohlo byť maximálne 16-17 stupňov (a to som letel v júni). Viacerí cestujúci, vrátane mňa, si na seba museli dať niečo teplejšie. Mne bola zima aj vo vetrovke... Ale to bolo asi tou polohou pri chodbe-zvrchu totiž priamo prúdi studený vzduch z výduchov. Ja viem, že Íri sú zvyknutí na iné teploty a nadávajú na horúčavy už pri 25 stupňoch, ale pri 2 a trištvrte hodiny trvajúcom lete je to o inom. Na druhej strane treba povedať, že vonku sa v takej výške (10-11 km) teplota pohybuje v rozmedzí -35 - -65 stupňov Celzia, takže na "vykúrenie" lietadla je potrebné značné množstvo paliva, čo pri jeho dnešných cenách nie je vôbec finančne jednoduché. Takže aj o tom sú nízkonákladové spoločnosti a treba s tým rátať a do príručnej batožiny pribaliť aj nejaký ten svetrík :)