Môj bývalý spolužiak si vybral toto povolanie v čase, keď sa používali telegramy, telefonovať sme chodievali na poštu do ,,odhlučnenej" kabínky, odkazy sme písali na korešpondečné lístky, lebo boli lacnejšie ako listy. Poštári nosili balíky, listy, dôchodky. Na pošte sa predávali ba časopisy a noviny.
Dnes sa pošta zmenila. Zo svojej pôvodnej činnosti jej ostalo málo. Je to obchod (drogéria, kníhkupectvo, hračkárstvo, papierníctvo), tvári sa ako banka (ponúka pôžičky, platobné karty), poisťovňa (poistenie pohrebných nákladov :) ), tiež budí dojem úradu (výpis z katastra, registra trestov...). Dokonca poštári musia odčítavať plynomery...
A tak prídete na poštu podať list, vystojíte si rad, lebo pani pred vami kupuje knižku pre vnuka, potom ešte omaľovánky, možno autíčko. Po 10 minútach nákupov pani poštárka rieši pôžičku alebo vklad/výber na účet.
Je mi poštárok ľúto... Naozaj a úprimne. Veď ako môže poštárka (bez urážky) vedieť odpovedať na otázky klienta o úvere? Ako mu môže poradiť s poistnou zmluvou? Ako mu vysvetlí všetky údaje z listu vlastníctva? Čo vie o novej aviváži?
Ak chcem úver, oslovím finančného poradcu, alebo sa informujem v banke, ak potrebujem poistenie, zavolám do poisťovne, list vlastníctva mi vysvetlia na katastri.
Ani argument, že pošta je skoro v každej obci neobstojí. Lebo ak toto všetko má ovládať jedna pani pri prepážke v dedinke XY, tak všetka česť. A stavím sa s Vami, že to ovládať ani nemôže. Ak by to náhodou aj vedela (čomu fakt neverím), tak už by na pošte nepracovala, ale určite by ju oslovila s pracovnou ponukou nejaká finančná inšitúcie :).
Chápem, že pri znížení množstva listov má pošta práce menej, veď všetko riešime mailom, SMS-kou, telefonujete mobilom. Ale nikdy nepochopím, prečo sme z pošty urobili hypermarketový finančno-úradný hybrid...
Zaujímavé je aj to, že ako zamestnanci štátnej spoločnosti pracujú pre súkromnú banku. S platom od štátu. Kam smeruje Slovenská pošta?