Moje podanie zo dňa 26. júna 2010:
SLOVENSKÁ OBCHODNÁ INŠPEKCIA
INŠPEKTORÁT SOI PRE BANSKOBYSTRICKÝ KRAJ
ODBOR TECHNICKEJ KONTROLY VÝROBKOV A OCHRANY SPOTREBITEĽA
DOLNÁ 46
SK-97400 BANSKÁ BYSTRICA 1
Vec:
Podnet na preskúmanie zákonnosti a správnosti konania predávajúceho Slovenská pošta, a. s. vo veci poskytovania služby InfoWEB a postupu pri vybavovaní reklamácií
Na základe právomocí, ktoré ukladá Slovenskej obchodnej inšpekcii Zákon č. 397/2008, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej iba „Zákon o ochrane spotrebiteľa") podávam príslušnému Inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie podnet na preskúmanie zákonnosti a správnosti konania operátora univerzálnej poštovej služby Slovenská pošta, a. s., so sídlom v Banskej Bystrici, Partizánska cesta 9, IČO 36631124 (ďalej iba „SP") vo veci:
1) poskytovania služby InfoWEB a
2) postupu vybavovania reklamácií.
1) Služba InfoWEB
Charakteristika služby InfoWEB podľa informácií SP na jej internovej stránke www.posta.sk (http://www.posta.sk/subory/835/doplnkove-dispozicne-a-info-sluzby.pdf):
Info web
Poskytnutie informácie o výsledku dodania zásielky (o doručení, oznámení alebo vrátení zásielky) prostredníctvom internetovej stránky www.posta.sk alebo Zákazníckeho servisu Slovenskej pošty na bezplatnej telefónnej linke 0800/122413. Informácia je k dispozícii nasledujúci pracovný deň po dni doručenia alebo oznámenia zásielky adresátovi, resp. vrátenia zásielky odosielateľovi.
Službu môžete využiť k zásielkam:
Vo vnútroštátnom styku: Doporučený list 1. triedy, Poistený list 1. triedy, Balík 1. triedy, Poistený balík 1. triedy.
Poštové podmienky pre produkt Doporučený list vo vnútroštátnom styku, účinné od 1. júla 2009, článok 6.1.3 (http://www.posta.sk/subory/759/postove-podmienky-doporuceny-list-vnutrostatny-styk.pdf) uvádzajú, cit.:
„SP poskytne informáciu o výsledku dodania zásielky (doručenie zásielky, oznámenie zásielky, vrátenie zásielky), prostredníctvom internetovej stránky www.posta.sk alebo Zákazníckeho servisu SP na bezplatnej telefónnej linke 0800/122413. Informácia je k dispozícii nasledujúci pracovný deň po dni doručenia zásielky, oznámenia o uložení zásielky na pošte, resp. jej vrátenia odosielateľovi. Službu poskytuje SP k doporučeným listom 1. triedy, odosielateľ o ňu požiada ústne pri podaní.".
Podľa Tarify poštových služieb a s nimi súvisiacích činností pre vnútroštátny styk SP, platnej od 14. júna 2010 (http://www.posta.sk/subory/666/cennik-vnutrostatneho-styku-platny-od-172009.xls) je predajná cena produktu Doporučený list a Doporučený list 1. triedy do 50 g vo vnútroštátnom styku so službou InfoWEB vypočítaná následovne:
Cena za doporučený list 1. triedy do 50 g: EUR 1,20
Cena za službu InfoWEB: EUR 0,30
Spolu: EUR 1,50
Podľa § 4, odseku (3) Zákona o ochrane spotrebiteľa, cit.:
„Predávajúci nesmie odmietnuť predať spotrebiteľovi výrobok, ktorýmá vystavený alebo inak pripravený na predaj, alebo odmietnuť poskytnutie služby, ktorá je v jeho prevádzkových možnostiach; nesmie viazať predaj výrobku alebo poskytnutie služby na predaj iného výrobku alebo na poskytnutie inej služby. To neplatí, ak spotrebiteľ nespĺňa podmienky na kúpu podľa osobitných predpisov.".
V prípade poskytovania služby SP InfoWEB k produktu Doporučený list 1. triedy je podľa môjho názoru porušené vyššieuvedené ustanovenie Zákona o ochrane spotrebiteľa a to tým, že SP využitie služby InfoWEB bezdôvodne viaže na súčasné použitie služby 1. trieda. Spotrebiteľ, ktorý má záujem využiť službu InfoWEB je tak zo strany SP nútený zakúpiť si službu 1. trieda, pričom služba InfoWEB nie je ani v prípade zakúpenia si služby 1. trieda bezplatná.
2) Reklamácie zásielok v medzinárodnom styku:
Reklamačný poriadok SP platný od 1. januára 2010 a účinný od 1. júla 2009 (http://www.posta.sk/subory/357/reklamacny-poriadok.pdf), článok 2.13 uvádza, cit.:
„Lehota na vybavenie reklamácie/sťažnosti je 30 dní, pre medzinárodné poštové zásielky do 60 dní a začína plynúť dňom prijatia reklamácie/sťažnosti. V odôvodnených prípadoch. (napr. dôvod na strane zákazníka, odborné posúdenie.... ), môže SP pri poštových zásielkach túto lehotu predĺžiť o ďalších 30 dní. SP o tejto skutočnosti písomne informuje zákazníka. Pri reklamáciách poštových zásielok medzinárodného styku môže byť táto lehota primerane dlhšia, a to z dôvodu nesplnenia povinnosti pri vybavení reklamácie zo strany iných poštových operátorov alebo v zmysle výnimiek stanovených v Aktoch Svetovej poštovej únie."
Podľa § 25, odseku (1) Zákona č. 507/2001 Z. z. o poštových službách v znení neskorších zákonov (ďalej iba „Zákon o poštových službách"), cit.:
„Poštový podnik v reklamačnom poriadku upraví
a) podrobnosti o rozsahu práva užívateľa poštovej služby na reklamáciu kvality jej poskytovania,
b) spôsob uplatňovania reklamácie,
c) lehotu na uplatnenie reklamácie a na jej vybavenie,
d) ďalšie podrobnosti o reklamačnom konaní.".
Podľa § 18, odseku (4) Zákona o ochrane spotrebiteľa, cit.:
„Ak spotrebiteľ uplatní reklamáciu, predávajúci alebo ním poverený zamestnanec alebo určená osoba je povinný poučiť spotrebiteľa o jeho právach podľa všeobecného predpisu; na základe rozhodnutia spotrebiteľa, ktoré z týchto práv spotrebiteľ uplatňuje, je povinný určiť spôsob vybavenia reklamácie podľa § 2 písm. m) ihneď, v zložitých prípadoch najneskôr do 3 pracovných dní odo dňa uplatnenia reklamácie, v odôvodnených prípadoch, najmä ak sa vyžaduje zložité technické zhodnotenie stavu výrobku alebo služby, najneskôr do 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie. Po určení spôsobu vybavenia reklamácie sa reklamácia vybaví ihneď, v odôvodnených prípadoch možno reklamáciu vybaviť aj neskôr; vybavenie reklamácie však nesmie trvať dlhšie ako 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie. Po uplynutí lehoty na vybavenie reklamácie má spotrebiteľ právo od zmluvy odstúpiť alebo má právo na výmenu výrobku za nový výrobok.".
V prípade riešenia reklamácií medzinárodných listových zásielok SP podľa môjho názoru porušuje vyššieuvedené ustanovenie Zákona o ochrane spotrebiteľa a to tým, že bez právneho dôvodu si aplikovalo do svojho Reklamačného poriadku dobu na vybavenie reklamácie dlhšiu ako je zákonom stanovená lehota na vybavenie reklamácie. Zákon o ochrane spotrebiteľa, účinný od 1. novembra 2008 už nedovoľuje predávajúcemu dohodnúť sa s kupujúcim na dlhšej dobe vybavenia reklamácie ani v prípade objektívnych príčin a tak akákoľvek jednostranná dohoda či dodatočné oznámenie o predĺžení doby na vybavenie reklamácie zo strany SP je podľa môjho názoru nezákonné a voči ostatným predávajúcim diskriminujúce.
S pozdravom.
Martin Přemysl Imants Žižka
Na vedomie:
1. - Slovenská pošta, a. s., Partizánska 9, SK-97599 Banská Bystrica 1
2. - Poštový regulačný úrad, Ulica 1. mája č. 16, SK-01001 Žilina 1
Odpoveď z Inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie Banská Bystrica pre Banskobystrický kraj zo dňa 8. júla 2010:
Slovenská obchodná inšpekcia
Inšpektorát Slovenskej obchodnej inšpekcie v Banskej Bystrici
Pre Banskobystrický kraj
Dolná 46, Banská Bystrica
Tel: 048/412 49 69, Fax: 048/412 46 93, e-mail: bb@soi.sk
č. j.: XXXXX/06/2010
vybavuje: právny odbor
v Banskej Bystrici, 8.7.2010
Vážený pán Martin Pŕemysl Imants Žižka,
k Vášmu podaniu zo dňa 24.6.2010 vo veci preskúmania zákonnosti a správnosti konania predávajúceho Slovenská pošta, a.s. vo veci poskytovania služby infoWEB a postupu pri vybavovaní reklamácií, zasielame nasledovné vyjadrenie.
Poštové služby ako ani služba zabezpečenia telefonického, internetového či dátového spojenia, nieje službou podľa zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení zákona č. 397/2008 Z. z. a o zmene a doplnení niektorých zákonov, nad ktorým vykonáva dozor Slovenská obchodná inšpekcia.
Použitie služby 1. trieda ako druh doplnkovej poštovej služby je definovaný zákonom č. 507/2001 Z. z. o poštových službách v znení neskorších predpisov. Dozor nad dodržiavaním povinností vyplývajúcich z uvedeného zákona patrí do pôsobnosti Poštového regulačného úradu, ul. 1 .mája č. 16, Žilina.
Časť poskytovanej služby infoWEB je definovaná zákonom č. 610/2003 Z. z. o elektronických komunikáciách v platnom znení, ktorý upravuje aj činnosť spojenú s poskytovaním elektronických komunikačných služieb, zmluvné podmienky na ich používanie, povinnosti poskytovateľov a užívateľov služby, podmienky na uplatnenie reklamácie a spôsob jej riešenia. Dozor nad dodržiavaním povinností vyplývajúcich z tohto zákona patrí do pôsobnosti Telekomunikačného úradu Slovenskej republiky, Továrenská 7, P.O.Box 18, 810 06 Bratislava 16; (viac informácií na www.teleoff.gov.sk).
Slovenská obchodná inšpekcia nieje oprávnená riešiť záležitosti upravené týmito zákonmi.
S pozdravom
Ing. Karol Šusták
riaditeľ Inšpektorátu SOI
pre Banskobystrický kraj