Zákon o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení upravuje zákon:
a) 597/2003 Z.z.
b) 282/2009 Z. z.
c) 131/2002 Z. z.
Niekoľko takýchto otázok dostanete v prvom kole výberového konania do štátnej správy. Ďalšie otázky sú podobného charakteru a vychádzajú predovšetkým zo znalosti zákona. Testy síce bývajú s možnosťami a), b), c), no v trojriadkových odpovediach musíte často odhaliť rozdiel v jednom jedinom slovnom spojení. O čo je to potom podozrivejšie, keď z 30-tich ľudí prejde takýmto testom jeden človek? Znamená to, že ostatní sa nevedia učiť naspamäť? Nie, znamemná to, že ani dva pracovné dni pred uskutočnením testu, v dobe kedy už sú známe otázky a vypracované konkrétne testy, vám nik nepovie na znalosť ktorých zákonov sa musíte pripraviť. A znamená to tiež vysoké podozrenie z úniku informácií pre predvybratého kandidáta, či kandidátku. V mojom prípade sa napríklad pracovníčka ministerstva asi preriekla, keď mi v snahe pomôcť prezradila, že mám minimálnu šancu vo výberovom konaní uspieť. Motivácia ako hrom. Videla ma prvý krát v živote a nemala o mne žiadne informácie.
Iná vec ma však trápi a to je forma prvého kola výberového konania. Prečo vedomostný test? Prečo by mal niekto poznať zákon naspamäť, keď také niečo sa nevyžaduje ani na štúdiu práva? Prečo sa netestujú osobnostné predpoklady, zručnosti a kompetenčné predpoklady uchádzačov/iek?
Nuž preto, že výberové konania do štátnej správy odrážajú jeden z najväčších problémov našej spoločnosti. Verne odzrkadľujú spôsob vedomostného testovania na našich školách, ktoré je údajne tŕňom v oku každej vlády, odborníkov na vysokých pedagogických školách, mnohých riaditeľov škôl a osvietených pedagógov, či neúspešne implementovanej miléniovej reformy školstva. Zmeny sme sa však nedočkali, iba sa o nej neustále hovorí a píše.
V programovom vyhlásení vlády SR z augusta 2010 sa v kapitole 3.4 píše: „Najdôležitejším cieľom vlády SR v oblasti základných a stredných škôl je zmena systému a obsahu výučby. Pri zmene povinného obsahu vzdelávania bude pre vládu SR hlavným kritériom výchova aktívneho občana schopného uplatniť sa na medzinárodnom trhu práce a napĺňať svoje sociálne a duchovné potreby. Preto vláda SR pripraví zmenu štátneho vzdelávacieho programu tak, aby podporoval výchovu k sebestačnosti, zodpovednosti za vlastné konanie, šetrnosti a ohľaduplnosti, kritickému mysleniu a mysleniu v súvislostiach, k občianskemu aktivizmu, obhajobe vlastného názoru a rešpektu k názorom druhých ľudí. Vláda SR využije aj všetky ostatné prostriedky na to, aby podporila posun od memorovania k tvorbe spôsobilosti a ku schopnosti informácie získať, využívať, ale aj kriticky hodnotiť."
Držím vláde palce, no súčasne vládu vyzývam, aby sa pokúsila podobným spôsobom reformovať štátnu správu a prejsť od testovania memorovaných vedomostí k testovaniu schopností. V opačnom prípade sa dá len ťažko uveriť, že štát má záujem o tých naj...
PS: Na záver odporúčanie pre tých, ktorí by sa chceli niekedy uchádzať o pozíciu v štátnej správe. Netrápte sa s vypisovaním motivačného listu. Je vám na nič. Nikto si ho čítať nebude a nikto Vás na základe neho nevyberie k osobnému pohovoru. Šetrite sily na bifľovanie.