Väčšina poľnohospodárskych fariem v Keni je závislá na dažďovej vode, ktorej sa za posledné dva roky dostavilo pramálo. Až dve obdobia dažďov po sebe v niektorých oblastiach takmer absentovali a keď neprší vysychajú aj rieky z ktorých mnohé farmy odčerpávajú vodu. Sucho postihlo úrodu nejednej rodiny. Aj to je však riešiteľná situácia. Dôkazom je naša nová školská záhrada na strednej škole Gakawa, nachádzajúcej sa pod majestátnou Mt. Kenya. Dážď padajúci na strechy školy dokázal naplniť 4 vodné nádrže o kapacite 36 tisíc litrov za jednu jedinú noc, za jednu jedinú búrku. Túto vodu dokážeme pomocou kvapkového zavlažovacieho systému využívať na zavlažovanie záhrady po dobu jedného mesiaca. Vody je teda dosť, ide o to, ako s ňou nakladáme.
Deň otvorených dverí
Takú vysokú návštevnosť nik nečakal. Kniha návštev sa rýchlo zapĺňala novými podpismi a pochvalnými komentármi. Prichádzali ženy vo farebných oblečeniach z okolitých fariem, školské autobusy plné vedomosti-chtivých študentov a študentiek, prichádzali i farmári zo vzdialenejších regiónov a nakoniec aj vládni predstavitelia z ministerstva poľnohospodárstva. K niektorým častiam školskej záhrady na Gakawe si žiaci a žiačky spontánne museli vytvoriť poradovník a akési návštevné hodiny. Jednoducho nestíhali prezentovať, čo všetko sa im na malom pozemku podarilo dosiahnuť.
Zo suchej tvrdej pôdy úrodná ekologická záhrada
Keď sme v marci tohto roku začali prvé vymeriavacie práce na Gakawe, existovalo tu len malé políčko s kapustou a všade navôkol tvrdá, udupaná pôda. Vedeli sme, že priniesť túto pôdu k životu bude vyžadovať množstvo energie a vytrvalej práce.

Pozemok školskej záhrady pre začatím prác
Po týždňoch driny, aktívnej participácie členov/iek klubu mladých farmárov/iek , zapojenia rodičov (rodičia poskytli napríklad domáce hnojivo do záhrady), ale aj s prispením dobrovoľníkov a poľnohospodárskych expertov z kenskej organizácie SEANET, sa nám podarilo premeniť túto suchú pôdu na úrodnú záhradu plnú zeleniny, byliniek a stromov. Okrem troch vodných nádrží na zber a uskladňovanie dažďovej vody s kvapkových zavlažovacím systémom sme postavili dva fóliovníky na pestovanie rajčín, melónov, paprík, uhoriek, či baklažánu. V záhrade mohli návštevníci/ky obdivovať bylinkovú záhradu, lesnú škôlku, či mnohé druhy plodín ako zemiaky, mrkvu, melóny, rôzne druhy fazule, kapustu, sladké zemiaky, ale aj miestne a suchu odolné pôvodné druhy zeleniny, na ktoré sa v regióne pod tlakom koloniálnej kukurice akosi pozabudlo. A práve monokultúrne polia kukurice, nízka diverzita a nepestovanie pôvodných, suchu odolných plodín, sú slabým článkom kenskej poľnohospodárskej produkcie. Kukurica nevydrží dlhotrvajúce suchá a miestnym farmám neostane nič, čo by mohli na trhu predať. Toto chceme zmeniť aj prostredníctvom pozitívneho príkladu a vzdelávania mladých ľudí.

Školská záhrada s dvoma fóliovníkmi počas dňa otvorených dverí
Významnou zložkou školskej záhrady na Gakawe je aj pestovanie viacerých, navzájom sa doplňujúcich plodín na tej istej ploche. Pestujeme napríklad melóny spoločne s fazuľou, pretože kým dozrejú melóny fazule poskytujúce melónom tieň, už budeme mať dávno zožaté. Živiny si vzájomne vymieňajú a výborne sa dopĺňajú aj fazule s kukuricou a sladkými zemiakmi. Podobných príkladov koexistencie a spoločného rastu plodín nájdete na Gakawe viacej.

Fazule, kukurica a sladké zemiaky sa vhodne dopĺňajú, spoločne sú odolnejšie aj voči nedostatku vlahy
K správnemu hospodárstvu patrí aj drobnochov. Na Gakawe máme králikov, kuriatka aj dve kozy. Ich ostatky sa samozrejme recyklujú a využívajú ako hnojivo, ich zase spätne poteší v záhrade dopestovaná kapusta či tzv. napier grass (ľudovo nazývaná slonia tráva). Deti v školskej jedálni zas mlieko, či častejší prísun proteínov z mäsa. Školy v Keni sú chudobné a obedy väčšinou pozostávajú z kukurice a fazule. Vyššia nutričná hodnota plodín z vlastnej úrody prispeje ku kvalitnejšiemu stravovaniu sa v škole.
Skutočnou špecialitou Gakawy sú však tzv. „Cottage industries". Miesto, kde dopestovaným plodinám, či dochovanej zveri pridávame hodnotu. Výroba párkov či čipsov s kompletným balením sa počas dňa otvorených dverí stretla s veľkým ohlasom. Takto upravené produkty môže škola dokonca predávať a získavať prostriedky na ďalšie skvalitnenie svojich služieb. Žiaci a žiačky sa zároveň učia zručnostiam, ktoré môžu byť pre nich po skončení školy neoceniteľné.

Žiačky a žiaci na Gakawe sa učia (a prezentujú) ako vyrábať a baliť párky
V záhrade sa tiež okrem ovocných stromov nachádza malé arborétum s 15 druhmi drevín, ktoré sú prirodzené pre prostredie miestnej lesnej rezervácie na Mt. Kenya. Arborétum slúži na vzdelávacie účely a poznávanie významu drevín vzácneho lesného ekosystému pre všetkých študentov/ky na škole.

Študentka z Gakawy prezentuje arborétum

Diskusie mladých ľudí o poľnohospodárskych postupoch
Ministerstvo poľnohospodárstva ocenilo našu metodológiu
Dňa otvorených dverí sa zúčastnil aj predstaviteľ vlády, šéf rezortu poľnohospodárstva pre celý región Nyeri, ktorý so sebou priniesol svojich šesť vedúcich oddelení. Z komplexnej metodológie projektu (infraštruktúra + spôsob pestovania plodín + vzdelávacie workshopy + aktívna participácia žiakov/iek a ich rodičov na tvorbe projektu) , ktorú sme použili, boli nadšení a zapáčila sa im natoľko, že vyjadrili vôľu aplikovať podobnú metodológiu v celom regióne. Správa o projekte by sa mala dostať aj na stôl ministra poľnohospodárstva. Pre ucho našinca môže toto znieť divne, ale v Keni nie je vôbec jednoduché získať si podporu týchto ľudí. Zároveň však nie je jednoduché pracovať bez podpory týchto ľudí. Intenzívna mravčia práca, známosti a znalosti lokálneho kontextu nášho lokálneho partnera z organizácie SEANET, ktorý neustálym presvedčovaním a neuveriteľne diplomatickým jazykom dokázal týchto ľudí získať na našu stranu, je pre úspech projektu neoceniteľná.

Oficiálne otvorenie projektu a jeho odovzdanie škole
Šok v podobe štrajku
Keď sme týždeň po dni otvorených dverí prišli vyzdvihnúť zapožičané veci, pri bráne nás privítali policajti so samopalmi. Na celej škole boli vybité okná a v zborovni mal poradu vydesený učiteľský zbor spolu s vedením školy. Všetkých 320 študentov školy sa z neznámeho dôvodu vzbúrilo a štrajkovalo, hoci trochu neohrabaným a nešťastným spôsobom, na ktorý nakoniec zrejme doplatia. Záhrada však ostala nedotknutá. Ako som sa neskôr telefonicky dozvedel od jednej žiačky zo školy, záhradu si pred nahnevanými spolužiakmi ochránili naši mladí farmári a farmárky. Bol to predsa ich projekt. Veľa sa počas neho naučili a záhradu pomáhali budovať s pomocou svojich rodičov všetci spoločne. Chodili do nej každý deň a boli na ňu hrdí/é. Prezentovali svoju pýchu pred celou školou a pred širokou verejnosťou. Bol to ich projekt, ktorý si sami ochránili. Boli sme dojatí. Celá naša tvrdá robota nevyšla nazmar a myslím, že v praxi ukazujeme cestu, akou by sa mala uberať rozvojová spolupráca (v teórii veci dávno známe). Tešíme sa na ďalších desať škôl, kde budeme nasledujúci rok a pol budovať ďalšie záhrady a vychovávať mladých ľudí, ktorí si uvedomujú hodnotu vzdelania a poctivej práce.
Kliknutím na obrázok sa vám zobrazí fotogaléria zo dňa otvorených dverí