Kde bolo, tam bolo, ...
Všetko sa to začalo ešte kedysi zálohami na CDčkach. Bolo to v časoch, keď 4GB harddisk každému pripadal nesmierne veľký a najbezpečnejšie zálohy sa robili na Kodak CD-R Gold. Bola to taká malá udalosť, vrcholiaca rituálom vytlačenia obalu s popisom obsahu disku.
Postupne začalo byť CDčiek veľa, popisov na nich pomenej. Pamäť mám deravú ako rešeto a tak keď som potreboval niečo nájsť, začal som trápiť počítač. Vložiť, dať vyhľadať a ak nič, tak vysunúť. Časom mi optická mechanika dala zbohom. Začalo mi vŕtať hlavou - nejde to nejako inak?

Ide. Objavil som prvý program označovaný ako "katalogizér". Načítal informácie o súboroch do databázy. V databáze už potom bolo ľahké vyhľadávať, nebolo treba trápiť počítač a CDčka. Geniálne.
Nejakú dobu nám to fungovalo, ale ...
Pracujem už roky s Mac OS X aj Windows. Viete si predstaviť, ako ma nepotešilo zistenie, že na PC nie je možné pozrieť databázu záloh z Mac-u.
Taktiež hoci je dnes už takmer všetko zosieťované, keď chcel kolega nájsť nejakú zarchivovanú zákazku, musel hľadať na počítači, kde boli zálohy (samozrejme boli práve na tom mojom). Ak tam bol iný operačný systém, než nebol zvyknutý, tak sa ešte potrápil aj iným prostredím.
Jedného dňa mi pri snahe nájsť chýbajúci súbor "praskli nervy" a vyriekol som osudné zaklínadlo: "Urobím si vlastný kata..., katalo..., katalogizér." Lenže ono sa to ľahšie povie, ako urobí.
Neľahké začiatky
Nezačínal som celkom od nuly. Menšie skúsenosti z ranných pokusov a pomocných programov som už mal. No aj tak bolo pre mňa niečo celkom nové, pokúsiť sa prvýkrát vytvoriť niečo zložitejšie a dokonca pre viac operačných systémov. Keď chce človek začať tvoriť, musí byť pripravený naučiť sa veľa nových veci.
Pôvodne to mal byť iba taký jednoduchý a rýchlo hotový program pre moju osobnú potrebu, a tak som ho začal robiť v REALbasicu. Ten dokáže z jedného kódu rovno vytvoriť programy pre Windows, Mac a Linux a aj jeho databázy sú prenositeľné. Podarilo sa mi nájsť dobrý nástroj pre to, čo som chcel vytvoriť.

Ako chutí tvorba vlastného programu
Chce to kus tvrdohlavosti, odolávať zúfalstvu, keď niečo nefunguje. Každý kto skúšal niečo vytvoriť, pozná to nadšenie, keď niečo začína na 174. pokus konečne fungovať ako chcel. Telo zaplavia endorfíny, svet je gombička, človek sa chce podeliť o to, že to funguje. To je možno tá droga, ten dôvod vďaka ktorému som pokračoval a rozhodol nenechávať si program iba pre seba. Ale začali sa objavovať aj menej príjemné príchute, prvé problémy a kritika. Nejaký čas mi napríklad trvalo pochopiť, že užívateľské prostredie má byť čo najzrozumiteľnejšie a nie iba také, ako sa mi hodí.

Ak skúšate tvoriť svoj program a podeliť sa on, zistíte, že ho nestačí iba vymyslieť a vytvoriť. Práve po dokončení verzie, ktorej ste vychytali to nekonečné množstvo chýb, sa to začína. Je totiž dôležité ho aj správne zabaliť, aby fungoval správne a nič nechýbalo a ľudom sa páčil. Tiež sa patrí zrozumiteľne napísať a udržiavať aktuálny "návod na použitie", aby ostatní vôbec vedeli zistiť, ako ten program používať. No a netreba zabudnúť ani na to dať o ňom vedieť - najlepšie umestniť ho na servery, kde návštevníci môžu hľadať a sťahovať programy, ktoré hľadajú.
Ak čakáte, že vás potom niekto pochváli aby vás povzbudil, tak musím upozorniť, že je to málo pravdepodobné. Ľudia vám radšej pomôžu s chybami ktoré objavia, povzbudzovať sa musíte vedieť sami.
Keď to začne človeka skutočne baviť, zabije tým veľa času. Hlavne plánovanie, hľadanie riešení problémov, tvorba grafiky, užívateľského prostredia a dokumentácie pojedali množstvo bezsenných nocí. Formulka "ešte toto vyriešim a pôjdem spať", vám totiž nedovolí spomaliť naplno bežiaci motor v hlave. Samotná tvorba kódu mi dnes pripadá ako iba menšia časť toho všetkého, pri ktorej čas bežal prekvapivo rýchlo - naopak umieral som vždy pri tvorbe dokumentácie.
Robil som na programe vo voľnom čase, nie raz som si naň nenašiel čas aj celé mesiace. Aj preto mi trvalo skoro 6 rokov, kým sa podarilo dotiahnuť všetko do vysnívanej podoby s názvom DiskLister. Stať sa tvorcom je teda do značnej miery aj o vytrvalosti.

Rozdiel medzi užívateľom a tvorcom
Kvôli čomu to všetko? Okrem toho, že mám program aký som chcel a viem si ho sám upraviť, mám veľmi dobrý pocit z toho, že si viem niečo sám vytvoriť. Nie som vďaka tomu úplne závislý na tom, čo vymyslia ostatní.
Stačila "iba" hromada CDčiek a slabá chvíľa na nepremyslené rozhodnutie sa pustiť do niečoho takého. Rozdiel medzi užívateľom a tvorcom je teda v rozhodnutí a dostatočnom dôvode, ktorý vás udrží na ceste.
A čo vy? Ste tvorca, alebo užívateľ? Nakoľko zvládajú tunajší čitatelia svoj počítač? Ozvú sa v diskusii aj nejakí tvorcovia aplikácií a pre aké platformy a použitia tvoríte? Aké boli vaše dôvody prečo začať, alebo nezačať? Ak by ste mali dostatok času (a peňazí), čo by ste sa chceli naučiť?