
... opak je však pravdou.
Buď sa počítač vôbec nespustí alebo začne vypisovať nejaké nezmyselné hlášky, ktoré ste predtým nikdy nevideli. Alebo sa počas vašej práce jednoducho rozhodne vypovedať funkčnosť a "zmrzne".
POMÓÓC!
V prvom rade, zostať kľudný a nestrácať hlavu a nervy. Veľa ľudí začne byť nervóznych, myslí si, že problém vyriešia tým, že po počítači budú trieskať alebo naopak, že sa k nemu začnú prihovárať slovami podobnými tomu, ako keby išli vysvetľovať svojmu dvojmesačnému synovi, že má cez noc spať.
Najlepšie je však začať skúmať, čo sa vlastne stalo.
V prvom rade treba určiť pôvod problému:
Po stlačení vypínača sa nedeje absolutne nič (ventilátor zdroja nie je počuť, na "tej veľkej šedej bedni" nesvietia žiadne kontrolky)
Vydáva môj počítač neprirodzené zvuky (chrapčanie, pískanie...)?
Po stlačení vypínača začne počítač reagovať ale na obrazovke vypisuje nejaké nezmysly, ktoré som pred tým nikdy nevidel/a (chybové hlášky, modrá obrazovka s bielym textom...)
Pracujem v programe a celý počítač zatuhne (so zobrazením chybovej hlášky alebo bez)
V prvých dvoch prípadoch bude chyba niekde v hardvéri - fyzických súčastiach počítača.
V ďalších dvoch prípadoch sa bude pravdepodobne jednať o softwarovú chybu (aj keď nie je vylúčená porucha hardwaru).
V každom prípade, počítač a jeho hardware a software sú komplexne riešené systémy, v ktorých sa neskúsený užívateľ môže veľmi ľahko stratiť. Preto odporúčam zavolať kolegov, priateľov, ktorí majú viac skúseností s opravou počítačov a software alebo špecializovaný servis (v prípade počítaču v záruke je to asi tá najlepšia možnosť).
"Haló, pokazil sa mi počítač. Čo mám robiť?"

Toto je jeden z najčastejších prvých kontaktov so servisným centrom.
Skúsme si uvedmomiť, že technik na druhej strane linky nemusí poznať váš počítač, jeho hardwarovú a softwarovú konfiguráciu a nevie z vety "pokazil sa mi počítač" určiť, čo sa mu vlastne stalo.
Skúsme uľahčiť technikom prácu a tým aj čas potrebný na identifikovanie a riešenie problému tým, že im prezradíme pár informácií o počítači a o chybe, ktorá sa nám vyskytla. Pripravme si pár informácií napr. na lístoček aby sme ich mali pokope (a neplatili drahé minúty hovoru).
Informácie o počítači (ak počítač nie je dodávaný ako kompletné riešenie napr. pod označením "ASUS F5R AP063")... tieto informácie možno nájsť napr. na dodacom liste alebo na krabici, v ktorej bol počítač dodaný:
Typ a rýchlosť procesoru - napr. Intel Celeron 2.6 GHz
Veľkosť operačnej pamäte - označovanej ako RAM - napr. 512 MB
Ak máme v počítači neštandardné zvukové, grafické lebo iné rozširujúce karty, je dobré spomenúť aj túto skutočnosť.
Ak z môjho počítača vychádzajú divné zvuky, pokúsme sa bližšie špecifikovať o aké zvuky sa jedná a prípadne, z ktorej časti počítača tie zvuky prichádzajú (zadná časť, časť s mechanikami, stred počítača).
Ak divné zvuky vydáva len niektoré zariadenie, napr. CD/DVD ROM po vložení média, treba spomenúť aj túto skutočnosť.
Informácie o programovom vybavení:
Aký typ a verziu operačného systému používame - napr. Windows XP
Ak vieme zistiť, či máme nainštalovaný Service Pack, je dobré vedieť aký - najčastejšie je to Windows XP Service Pack 2
S akým programom máme problém a aká je verzia toho programu, prípadne jazyková mutácia - napr. Word 2003 slovenský.
Čo najdetailnejšie popísať chybu, čo sa pri akej akcii deje, aká chybová hláška sa mi zobrazí...
Pomocou týchto informácií si technik alebo váš kolega môže spraviť základnú predstavu o tom, čo sa vášmu počítaču nepáči a veľakrát vie zistiť presnú príčinu. Takto bude oprava alebo riešenie problému trvať oveľa kratší čas.
Teraz vety, za ktoré ma všetci servisní technici budú nenávidieť:
AK máte podozrenie na nejakú závadu, ktorá sa ešte neprejavila ale predpokladáte, že "niečo čoskoro odíde", obráťte sa na servis a prekonzultujte situáciu s nimi. Možno vám povedia, že je všetko v poriadku a nemáte sa čoho báť. Možno vám však povedia, aby ste s tým čím skôr došli.
a... čas sú peniaze... nie? Pomôžme uľahčiť riešenie problému a tým skrátime čas potrebný na to aby sme opäť mohli náš počítač využívať. Takže ešte raz na záver:
nestrácajme hlavu, hľadajte pôvod problému
dajme počítač do rúk odborníkovi
pripravme technikovi čo najviac informácií o chybe
Jedna "poučka" na úplný záver:
Všímaním si správania môjho počítača môžem predísť strate údajov!
Čo vy na to? Budeme si pomáhať?