
Krutim hlavou ked vedla mna na dialnici soferuje mlada dama napolo drziaca volant, neustale hovoriaca do cel. phone (mobilu) s nepritomnym pohladom ako by bola na drogach soferuje obrovskeho Suburbana alebo ozrutu Ford. Nemozem pochopit naco jej je take obrovske auto s pohonom na vsetky kolesa, ked najdalej co soferuje je supermarket alebo skola jej dietata.
"Citim sa silnejsie a bezpecnejsie ked soferujem velike SUV", tvrdi mi 21 rocna Lesley.
"Ale naco ti je tak strasne velke auto ved s nim chodis iba po meste. Do hor a snehu sa dostanes mozno raz za rok a na to ti stacia retaze. A ta obrovska spotreba; na galon benzinu prejdes iba 12 miles?", cudujem sa nahlas.
"To patri k americkemu sposobu zivota a potrebujem to", odpoveda nelogicky Lesley.
Nuz nebudem sa s nikym hadat iba si pomyslim svoje. Ceny benzinu neustale stupaju a na uliciach sa zacinaju objavovat auta- ozruty s napismi "For Sale". Uz aj v Amerike tym ozrutam konkuruju male a usporne auta. Najpopularnejsie su Hybrid Toyota a Honda. Tie prejdu na galon benzinu 45- 70 miles. Nielen benzin ale i poplatky na mostoch za zvysuju ( Golden Gate Bridge $5), parkovanie v strede vacsieho mesta vyjde aj $30, dokonca magistrat San Francisca ide zaviest poplatky pre tych soferov co pridu autom do stredu mesta. A to nepocitam hodiny stravene na preplnenej dialnici. Nuz mozem povedat hroza civilizovaneho sveta.
A ta iluzorna bezpecnost? Logicky to vychadza prave naopak. Tie obrovske opachy a najma Fordy su velmi nebezpecne. Predovsetkym nie su stabilne v zakrutach a rychlo sa prevrhnu a cestujuci v nich utrpia velmi vazne zranenia ak to vobec preziju. Ak predom do niekoho narazia su zase zabijakmi a roztlcu takmer akekolvek auto strednej kategorie. Nuz kde je ten rozum?
Prehnane ceny benzinu prinutili kazdeho uvazovat. Vela ludi zacina pozivat hromadnu dopravu, ini sa zasa davaju dohromady (Carpool) a spolocne cestuju autami do prace.
Aj ja som si namontoval do svojho sportoveho SAABa vylepsenia aby som znizil spotrebu benzinu. Prva vec ktoru som vyskusal uz kedysi v CSSR na Skodovke bol maly staticky propeler ktory rozviroval nasavany vzduch s benzinom. Palivo bolo lepsie premiesane a motor mal vacsi vykon. Dalsia vec co som s uspechopm pouzival bolo nasavanie studeneho vzduchu naporom. Studeny vzduch sa vo valcoch po zazehu viacej rozpina a sposobi podobny efekt ako turbo. Takto sa mi podarilo znizit spotrebu auta o 20 % na dialnici.
Nedavno som v technickom magazine vycital dalsiu zaujimavost; pridavky do paliva. Pouzivali obycajny aceton, ktory posobi s benzinom i naftou ako prirodzeny katalizator zvysujuci vykon motora o viac ako 25% a znizujuci spotrebu o 15-35%. Mne sa podla doterajsich vysledkov podarilo zlepsit spotrebu asi o 32%. Dolezite je ale dodrzovat pravidlo ze na 10 galonov benzinu sa pridava 1 ounce acetonu (78 cc per liter). Studie upozornuju ze v ziadnom pripade nie viac ako 3 ounce acetonu na galon paliva pretoze potom sa rapidne znizuje vykon motora. Testy trvdia ze sa znizia aj emisne splodiny a zvysi sa zivotnost motora.

photo © A. Absolon (design & digital photography)
Viac udajov:
> http://www.pureenergysystems.com/news/2005/03/17/6900069_Acetone
>http://peswiki.com/index.php/Directory:Acetone_as_a_Fuel_Additive