...čudujete sa niekedy, prečo je lietanie také lacné?
Atmosféra Zeme je spoločný statok, a tak ju každý môže slobodne využívať.
Lietanie je lacné preto, že letecké palivo, na rozdiel od paliva použitého pre transport na zemi nie je zdanené.
Lietanie je lacné, pretože aj nafta je lacná, bez ohľadu na to, akú škodu to spôsobí životnému prostrediu (nezapočítavajú sa takzvané „externality“).
Lietanie je lacné, pretože takmer všetku prácu odvedie palivo, na rozdiel od napríklad cestovania vlakom, kde je potrebnej veľa ľudskej práce a výkonu. Práca ľudí je vysoko zdanená daňou z príjmu, takže cestovanie vlakom sa predražuje.
Lietanie je lacné, pretože letiská sú symbolom prestíže – vlád aj miest po celom svete, a preto sú významne dotované. To v každom prípade uprednostňuje elitu, ktorá si môže dovoliť lietať často a to na úkor chudobnejších obyvateľov.
Nie je sa čo čudovať, že takáto zvýhodnená forma cestovania je najrýchlejšie rastúcim zdrojom skleníkových plynov.
...energetická účinnosť prepravy lietadlami sa neustále zvyšuje, kde je problém?
Je pravdou, že v posledných rokoch sa efektivita prepravy významne zvýšila, avšak mnoho inžinierov uznáva, že väčšina z možného zvyšovania efektivity je už za nami a nečakávajú nejaké ďalšie významné „skoky“.
...koľko energie spotrebujem pri lietaní?
Predstavme si, že Boeing 747-400 s 240 000 litrami paliva na palube a 416 cestujúcim doletí vzdialenosť asi 14 200 kilometrov. Je to o niečo viac ako cesta z Londýna do Kapského mesta. Energetický výdaj nafty je asi 9kWh/L. Pri okružnej jazde to je spotreba asi 10 000 kWh na jedného cestujúceho. Za deň tak spotrebujete asi 30 kWh. Je to podobné, ako keby ste nechali pustený elektrický oheň s príkonom 1kW zapnutý nepretržite každý deň celý rok.
Skúste ušetrené peniaze za lacnú letenku využiť inde, ako na zakúpenie ďalšej letenky.Viac informácií o lietaní nájdete na stránke: http://chooseclimate.org/flying/ - Dr. Ben Matthews, autor tejto stránky, ktorú založil bez finančnej podpory, letel naposledy v roku 1993.