Čo sa deje, keď letíme v lietadle?

Radi cestujete lietadlom? Pravdepodobne áno, pretože letecký priemysel je zďaleka najrýchlejšie rastúcom zdrojom emisií skleníkových plynov. Každý rok sú tieto emisie vyššie o 7%. Pokiaľ vám niekto povie, že podiel leteckej dopravy na globálnych emisiách CO2 je zanedbateľný (rádovo v percentách), mali by ste vedieť, že lietanie je zatiaľ výsadou len tej bohatšej a menšej časti populácie, avšak aj chudobnejší ľudia si právom nárokujú na túto možnosť. Mali by ste tiež vedieť, že otepľujúci účinok výfukových plynov lietadla ja asi 3-krát väčší, ako účinok samotného vypusteného CO2, v dôsledku dodatočného vypúšťania vodných pár a NOx. Mali by ste však vedieť oveľa viac...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (80)

...čudujete sa niekedy, prečo je lietanie také lacné?

Atmosféra Zeme je spoločný statok, a tak ju každý môže slobodne využívať.

Lietanie je lacné preto, že letecké palivo, na rozdiel od paliva použitého pre transport na zemi nie je zdanené.

Lietanie je lacné, pretože aj nafta je lacná, bez ohľadu na to, akú škodu to spôsobí životnému prostrediu (nezapočítavajú sa takzvané „externality“).

Lietanie je lacné, pretože takmer všetku prácu odvedie palivo, na rozdiel od napríklad cestovania vlakom, kde je potrebnej veľa ľudskej práce a výkonu. Práca ľudí je vysoko zdanená daňou z príjmu, takže cestovanie vlakom sa predražuje.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Lietanie je  lacné, pretože letiská sú symbolom prestíže – vlád aj miest po celom svete, a preto sú významne dotované. To v každom prípade uprednostňuje elitu, ktorá si môže dovoliť lietať často a to na úkor chudobnejších obyvateľov.

Nie je sa čo čudovať, že takáto zvýhodnená forma cestovania je najrýchlejšie rastúcim zdrojom skleníkových plynov.

...energetická účinnosť prepravy lietadlami sa neustále zvyšuje, kde je problém?

Je pravdou, že v posledných rokoch sa efektivita prepravy významne zvýšila, avšak mnoho inžinierov uznáva, že väčšina z možného zvyšovania efektivity je už za nami a nečakávajú nejaké ďalšie významné „skoky“.

SkryťVypnúť reklamu

...koľko energie spotrebujem pri lietaní?

Predstavme si, že Boeing 747-400 s 240 000 litrami paliva na palube a 416 cestujúcim doletí vzdialenosť asi 14 200 kilometrov. Je to o niečo viac ako cesta z Londýna do Kapského mesta. Energetický výdaj nafty je asi 9kWh/L. Pri okružnej jazde to je spotreba asi 10 000 kWh na jedného cestujúceho. Za deň tak spotrebujete asi 30 kWh. Je to podobné, ako keby ste nechali pustený elektrický oheň s príkonom 1kW zapnutý nepretržite každý deň celý rok.

Skúste ušetrené peniaze za lacnú letenku využiť inde, ako na zakúpenie ďalšej letenky.Viac informácií o lietaní nájdete na stránke: http://chooseclimate.org/flying/ - Dr. Ben Matthews, autor tejto stránky, ktorú založil bez finančnej podpory, letel naposledy v roku 1993.

Alexander Ač

Alexander Ač

Bloger 
  • Počet článkov:  670
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Autor pracuje v Ústave výskumu globálnej zmeny, AV ČR. www.CzechGlobe.cz Zoznam autorových rubrík:  VzťahyKlimatická zmenaRopný zlomFinančná krízaJadrová energiaEgyptArgentínaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Radko Mačuha

Radko Mačuha

226 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

105 článkov
INESS

INESS

108 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu