V USA dnes na cestách jazdí približne 250 mil. automobilov. Tie spolu pred recesiou najazdili viac ako 5 biliónov km:

To znamená, že každé auto prejde v priemere za rok takmer 20 000 km. Nová správa Richarda Gilberta a Anthonyho Perla sa pokúsila odhadnúť, či je možné nahradiť pokles dostupnosti ropy v USA alternatívnymi spôsobmi cestovania.
Autori predpokladajú celkový pokles spotreby ropy osobnými automobilmi o 40 % do roku 2025 (čo je pomerne optimistický predpoklad - a nepredpokladá geo-politické dopady ropného zlomu).
Vďaka zvýšeniu účinnosti áut počítajú s poklesom v doprave o 35 % (vyjadrené v osobo-kilometroch, pokles z dnešných 7,7 biliónov o-km na 5 o-km v roku 2025), avšak ďalších až 20 % osobnej dopravy majú zabezpečiť elektromobily (1 bilión o-km).
Nasledujúci graf porovnáva rast počtu osobných automobilov (prevažne na benzínový a naftový pohon) a modelový vývoj počtu elektromobilov v USA.
Nákup áut v Číne doteraz rástol neuveriteľnou rýchlosťou v priemere asi 30 % za rok. Modelový vývoj elektromobilového priemyslu predpokladá ešte vyšší, 40 % medziročný rast:

Zdroj pre údaj model Berkeley tu. Štúdia výskumníkov z Berkeley predpokladá mierny, ale stabilný rast cien ropy, čo je, ako sme videli, predpoklad pomerne optimistický. Akýkoľvek výraznejší predpad ceny ropy bude mať negatívny dopad na rozvoj alternatív.
Červené body vychádzajú z predpokladu, že v roku 2011 bude v USA vyrobených (a kúpených, a používaných) 100 000 elektromobilov (skutočné čísla sa mi nepodarilo zohnať).
Potom bude každý rok nasledovať 40 % rast elektromobilového priemyslu, čo je o 10 % vyšší rast ako v prípade automobilov v Číne. Aj v prípade takéhoto extrémneho rastu v roku 2025 by bolo na amerických cestách iba 4,4 % z dnešného počtu automobilov, ale v roku 2030 by to mohlo byť už 24 %.Treba mať na pamäti, že čím "vyššie" sme na úrovni exponenciálneho rastu, tým ťažšie je možné tento rast udržať.
Pokladáte takýto ideálny vývoj za reálny?
Hlavné problémy (väčšina z nich platí aj pre Európu), ktoré vidím, sú nasledovné:
i) nerozvinutá infraštruktúra pre elektromobily
ii) vyššia cena elektromobilov
iii) americká ekonomika v recesii (reálny pokles, po odpočítaní zadlžovania, až o cca 10 %)
iv) príliš vysoký dlh spotrebiteľov
v) ďalšie potrebné investície do technológie "smart grid", ak majú elektromobily fungovať vo veľkom počte
Z týchto dôvodov sa nedomnievam, že by (100 %) elektromobily mohli tvoriť významnú súčasť osobných automobilov v USA, alebo v Európe v nadchádzajúcich desaťročiach.
UPDATE: Ale ale, možno svitá na lepšie časy :-)
Denník SME informuje: "Aviu ťahajú elektromobily" :-) - škoda len, že zo zadlženej Británie.