Ľudia chcú platiť za škody spôsobené lietadlami: až 23 mld Euro

V roku 2002 dosiahol počet nalietaných kilometrov civilnými pasažiermi 33 miliárd km (denne vzlietne asi 80 000 komerčných lietadiel) a tento počet sa má podľa predpovedí v priebehu 20 rokov zdvojnásobiť. Množstvo paliva použitého v leteckej doprave by malo každoročne narastať asi o 3 %. Účinok všetkých skleníkových plynov  (hlavne CO2, CH4, a NO2) vypustených lietadlami je asi 2 až 4-násobný v porovnaní s tým istým množstvom sklen. plynov vypusteným pri zemi. V roku 1992 tvorila letecká doprava asi 3.5 % podiel všetkých antropogénnych emisií, avšak v roku 2050 by to mohlo byť až 15 %! V súčasnosti emisie CO2 nie sú započítané v Kyóto protokole v dôsledku ich problémovej alokácie. Nová štúdia (voľný prístup) v časopise Climatic change hodnotila, aké sú vedomosti pasažierov o spojení klimatickej zmeny a leteckej dopravy a ako sú ochotní platiť za škody spôsobené lietaním. Autori si na prieskum zvolili frekventované amsterdamské letisko - Schiphol.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (62)

Spojenie lietania a klimatickej zmeny si najviac uvedomujú pasažieri v Anglicku a Holandsku a najmenej v Ázii. Najviac „obáv“ z klimatickej zmeny prejavili znovu Angličania, najmenej cestujúci z Ázie, Latinskej Ameriky a Afriky. Angličania tiež prisudzovali problému klimatickej zmeny výraznejšiu váhu v porovnaní s inými problémami, ako napr. zdravie, bezpečnosť či ekonomický rast. Najviac pasažierov vie o Kyótskom protokole a jeho cieľoch v Európe, asi polovica. 41 % Ázijčanov o Kyótskom protokole nikdy nepočula, v prípade Európanov to je 24 %.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cestujúci lietadlom majú vôľu zaplatiť za lietanie navyše

To platí pre 80 % Európanov, 75 % Severo-američanov a 60 % Ázijcov. Proti sa vyjadrilo 14 % opýtaných cestujúcich. Najčastejším dôvodom proti zavedeniu cestovnej dane, z ktorej by sa platilo vysádzanie stromov, bol jej nevýznamný vplyv (na emisie CO2). 

Najčastejšími dôvodom, prečo pasažieri boli ochotní platiť daň, boli morálna zodpovednosť za príspevok ku klimatickej zmene, obavy o životné prostredie a o budúce generácie. (Pozri obrázok)

Obrázok blogu

Suma, ktorú sú ochotní cestujúci priplatiť k letenke sa pohybuje od 5 do 100 Euro. V priemere do zodpovedá ochote zaplatiť asi 25 Euro za 1 tonu CO2-ekvivalent.  Veľmi zaujímavý, ale očakávaný výsledok štúdie ukazuje, že čím výraznejšie boli obavy pasažierov z dopadov klimatickej zmeny, tým vyššia bola ochota platiť. Autori štúdie zhrnuli, že ochota obyvateľov platiť za škody spôsobené (prinajmenšom lietaním) je vyššia, ako sa vo všeobecnosti predpokladá. Pri extrapolácii svojich výsledkov na všetkých pasažierov autori odhadujú, že výnos uhlíkovej dane by ročne predstavoval asi 23 milárd Euro, ktoré by mohli byť použité na aktivity spojené s adaptáciou a tlmením dopadov klimatickej zmeny.

SkryťVypnúť reklamu

Na druhú stranu iná štúdia v tom istom časopise tvrdí, že najmenej znepokojení dopadmi klimatickej zmeny sú obyvatelia v bohatých krajinách. Podľa mňa naozaj znepokojení dôsledkami klimatickej zmeny sú tí ľudia, čo lietadlami necestujú vôbec – sú takí? J

Alexander Ač

Alexander Ač

Bloger 
  • Počet článkov:  670
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Autor pracuje v Ústave výskumu globálnej zmeny, AV ČR. www.CzechGlobe.cz Zoznam autorových rubrík:  VzťahyKlimatická zmenaRopný zlomFinančná krízaJadrová energiaEgyptArgentínaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

141 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

315 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

103 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu