Najúčinnejšie automobily

Budúcnosť motorových vozidiel spočíva v čo najvyššej účinnosti. Iba automobily a automobilky vyrábajúce autá s nízkou spotrebou, a v dlhšom časovom horizonte aj s nízkymi emisiami CO2 majú šancu prežiť. Ktoré automobily sú najúčinnejšie?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (61)

Výpočet účinnosti je založený na parametri ERoEI (= energia získaná/energia investovaná) a účinnosť (v %) je potom rovná (ERoEI-1)/ERoEI. Výpočet tiež nezahŕňa energetické (surovinové) náklady na výrobu auta (v prípade elektrického auta je to ťažba minerálov pre batérie) a energetické straty pri jazdení autom.

Obrázok blogu


Elektrické auto

ERoEI pre vietor je 20 (ale max. je 80), účinnosť = 0.95

Straty pri prenose = 0.90

Účinnosť motoru = 0.92

Kombinovaná účinnosť = 76.3 %

Benzínový spaľovací motor

ERoEI ťažby ropy = 30 (predpokladaná), účinnosť 0.967

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Spracovanie a doprava = 0.9

Účinnosť motora = 0.4

Kombinovaná účinnosť = 34.8 %

Vodíkový palivový článok

Výpočet je založený na výrobe vodíka elektrolýzou s použitím veternej energie a je založený na analýzach Ulfa Bossela.

Veterná energia, tak ako v prípade elektrického auta = 0.95

Straty v dôsledku elektrolýzy vody = 0.7

Stlačenie vodíku = 0.9

Straty pri distribúcii = 0.9

Straty pri spaľovaní vodíku = 0.97

Účinnosť palivových článkov = 0.5

Účinnosť motoru = 0.92

Kombinovaná účinnosť = 24 %

Spaľovací motor na bio-etanol

ERoEI pre etanol v podmienkach mierneho pásna = 1.5, účinnosť 0.33

Spracovanie a doprava (odhad) = 0.95

SkryťVypnúť reklamu

Účinnosť motoru = 0.4

Kombinovaná účinnosť = 12.5 %

Hybridy a plug-in hybridy

Presný výpočet chýba, ale ich účinnosť sa pohybuje niekde medzi elektromobilmi a autami na spaľovací motor.  Zhodneme sa na tom, že vysoká energetická účinnosť je kľúčovou pre krátko- aj dlhodobé prežitie priemyselných ekonomík. Prečo teda americké a európske vlády stále podporujú biopalivá, ktorých pestovanie vedie zväčša k zrýchlenému vyrubovaniu tropických pralesov?

Prečo niektoré krajiny, napríklad Škótsko, podporujú výskum vodíkovej technológiefalošným prísľubom vodíkovej ekonomiky?

Hlavný zdroj: Euan Mearns, TheOilDrum

SkryťVypnúť reklamu

P.S. Nesúhlasím celkom s autorom v tom, že by sme mali prestať financovať výskum možného využitia vodíku, mali by sme ale o ňom ale prestať hovoriť ako o možnosti, ktorá nahradí v krátkom časovom horizonte úbytok ropy. Rovnako tak súhlasím, že najlepšou (a asi jedinou) technológiou sú elektromobily (aj keď sú zatiaľ drahé). Tiež nie je jasné, ako zvyšovanie (energetickej) účinnosti SAMO O SEBE môže viesť k celkovému zníženiu spotreby – pozri Jevonsov paradox.

Alexander Ač

Alexander Ač

Bloger 
  • Počet článkov:  670
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Autor pracuje v Ústave výskumu globálnej zmeny, AV ČR. www.CzechGlobe.cz Zoznam autorových rubrík:  VzťahyKlimatická zmenaRopný zlomFinančná krízaJadrová energiaEgyptArgentínaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

765 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Karol Galek

Karol Galek

115 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

105 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu