Nie je žiadnym tajomstvom, že hlavným palivom drvivej väčšiny automobilov sú produkty frakčnej destilácie ropy. Takže ak klesá dovoz ropy do krajín EÚ, respektíve jej spotreba:

Spotreba ropv v európskych krajinách OECD v tisícoch barelov za deň. Maximum bolo dosiahnuté v roku 2005. Červená čiara ukazuje ročný kĺzavý priemer. Zdroj: EIA.
Mal by klesať aj predaj automobilov:
Dnes sa registruje v krajinách EÚ o viac ako 3 milióny automobilov menej, ako v roku 2000. Zdroj: Zerohedge.
Takže nie, emisie CO2 NEklesajú hlavne vďaka "vyššej efektivite" a "nižžej spotrebe" nových automobilov, ako sa snažia niektorí nahovoriť.
Ešte raz graf spotreby ropy v širšej perspektíve na škále od roku 1990 do roku 2050:

Podobná situácia automobilového priemyslu je aj v USA, kde výroba nových áut toľko neklesá iba vďaka hromadeniu automobilov u dealerov (tzv. channel-stuffing).
A ešte malý detail k politike. "Zábavné" je, že v dokumente Ministerstva hospodárstva "Stratégia energetickej bezpečnosti s výhľadom do roku 2030", z roku 2008, sa píše nasledujúce:
"Na základe medzinárodných analýz a minulého vývoja spotreby motorových palív na Slovensku možno odvodiť, že budúca spotreba bude principiálne kopírovať rast reálneho hrubého domáceho produktu (HDP). Pri predpokladanom pretrvávaní silného hospodárskeho rastu v nasledujúcich 5 rokoch a následnom miernom spomaľovaní dynamiky HDP, možno predpokladať, že približne v priebehu nadchádzajúcich 15 rokov sa celková spotreba motorových palív zvýši približne 1,5 násobne.
V časovom horizonte do roku 2030 bude spotreba motorových palív na Slovensku pravdepodobne až 2-násobne vyššia ako dnes a bude na dnešnej úrovni spotreby palív v Rakúsku. Tomu by mal zodpovedať i počet osobných automobilov na 1000 obyvateľov, ktorý v danom období stúpne zo súčasných cca 280 na cca 500 automobilov. Porovnateľné tempo zvýšenia počtu automobilov zaznamenala i EÚ, kde sa v priebehu uplynulých 25 rokov tento ukazovateľ zdvojnásobil."
Hneď sa cítim bezpečnejšie, keď viem, že ľudia vo vláde ignorujú jeden z najvážnejších problémov súčasnosti - ropný zlom. A ešte o to viac bezpečnejšie, že Slovensko sa pýši najvyšším počtom vyrobených automobilov na obyvateľa na svete.
Ak si slovenskí politici uvedomia, že ropný zlom predstavuje súčasný problém, rád im so skutočnou energetickou koncepciou v budúcnosti pomôžem, teda ak na nejaký podobný projekt ešte budú peniaze.
Aby naša energetická "stratégia" nedopadla nasledovne:
Obrázok z článku "The Demise of the car".
Alebo takto:
Obrázok z článku "Subprime auto nation."
UPDATE: Ani cestovanie v USA už nie je to, čo bývalo:
Zdroj: prof. James Hamilton.