Slovensko vyrobilo v roku 2012 171 automobilov na 1000 obyvateľov, kým v susednom Česku to bolo 111 automobilov. "Československo" tak drží svetový primát vo výrobe automobilov.
Avšak predaj automobilov v Európskej Únii klesá, a v máji tohto roku predaj klesol na 20-ročné minimum, kedy sa predalo 1 042 742 automobilov:
Zdroj: ACEA.
Prečo predaj automobilov klesá? Nie, nie je to tým, že by bol trh v Európe "nasýtený", hlavný dôvod je v stagnujúcej ťažbe konvenčnej ropy od roku 2005 a súvisiacom spomalení rastu ťažby tekutých palív, a následnom spomalení rastu spotreby. Kým od roku 2005 vrástla ťažba všetkých tekutých palív o 16 %, výroba automobilov za rovnaké obdobie vzrástla o 52 %. Tu je graf: .
V roku 2012 sa vyrobilo najviac automobilov v histórii. Spotreba tekutých palív v krajinách EÚ, USA a Japonska klesá, v krajinách ako Čína, India, Saudská Arábia, či Brazília rastie, v globále stagnuje. Zdroj: Crude Oil Peak.
Aby sa predali všetky vyrobené autá bez problémov (tj. spotrebovali by množstvo paliva vyššie iba o 16%) , muselo by to znamenať, že od roku 2005 by účinnosť spaľovacích motorov vzrástla priližne o 25-30 %. V krajinách OECD však v období 2005-2008 vzrásla účinnosť automobilov asi len o 6,7 % a v krajinách mimo krajín OECD bol dokonca zaznamenaný mierny pokles účinnosti za toto obdobie:

.
Zdroj: IEA.
Pri extrapolácii týchto trendov do roku 2012 by predstavoval nárast účinnosti automobilov v globálnom priemere asi 8,4 %. To je nepostačujúce pre "náhradu" spomalenia rastu globálnej ťažby tekutých palív. Časť poklesu tiež môže byť vysvetlená poklesom počtu najazdených kilometrov na automobil, ako sa deje napríklad v Austrálii od roku 2004:
Zdroj: Charting transport.
Aj USA:
V súčasnosti môžeme pozorovať niekoľko trendov v automobilovom priemysle, okrem poklesu predaja, ktoré sú dôsledkom "nadprodukcie", teda v ekologickom zmysle dôsledkom vyčerpávania zdrojov.
časť vyrobených automobilov končí v predajňach dealerov (tzv. "channel stuffing"), viď napr. Nemecko:
Odložené Audiny v Nemecku. Podobný trend je pozorovaný aj v USA. Zdroj: Zerohedge .
Ceny automobilov vo všeobecnosti klesajú, čím sa automobilky snažia udržať si "konkurencieschopnosť" a zvýšiť predaj vyrobených automobilov
Niektoré automobilové spoločnosti sú v strate, resp. dochádza k prepúšťaniu a/alebo znižovaniu miezd, znovu s cieľom udržať si "konkurencieschopnosť" na trhu
Ešte skôr, ako sa objaví niekto "múdry" v diskusii, elektroautomobilový priemysel v súčasnosti NIE JE náhradou súčasnej flotily automobilov. (pozri napr. Izrael )
Spolu s tým, ako buďe energia (nie len ropa) stále drahšia, problém "nadprodukcie", ktorý niektorí ekonómovia môžu nesprávne vnímať ako problém "nedostatočného dopytu", alebo "nedostatočného tlačenia peňazí", bude stále viac a viac ovplyvňovať nielen automobilový priemysel, ale aj stavebný priemysel či poľnohospodársky priemysel, a tiež takmer všetky aktivity súvisiace so spotrebou najmä fosílnej energie.
Nie náhodou konštatovala Hirschova správa z roku 2005 (čo bol iróniou osudu začiatok globálnej stagnácie ťažby konvenčnej ropy), že svet potrebuje ideálne 15-20 rokov na prípravu na ropný zlom. V opačnom prípade bude stagnujúca a neskôr klesajúca ťažba ropy "vyriešená" iným spôsobom, napríklad rastom nezamestnanosti, sociálnymi nepokojmi, rastúcimi cenami, či regionálnymi konflikami o zdroje. Prakticky všetci ekonómovia Hirschovu správu v čase jej vydania ignorovali.
Všetky negatívne javy spojené s rastúcimi cenami energií a potravín môžeme pozorovať už dnes .
Takže odpoveď na otázku, či Slovensko prežije ako automobilová veľmoc znie: Nie veľmi dlho!
Bonusové video : Hviezda elektromobilov Shai Agassi sa na začiatku svojej prednášky z roku 2009 pýta:
" Ako by ste spravovali vašu krajinu bez ropy? " Dobrá otázka!Po bankrote firmy tento rok už taký optimistický nebol a pre médiá sa nevyjadruje. Inak sa príliš nedarí ani Craigovi Venterovi a jeho firme Synthetic Genomics, ktorému pozastavila financovanie výskumu firma Exxon Mobile.