Hinduizmus – náboženstvo bez dogiem (2)

Od védaizmu (Rgvéda bola kanonizovaná okolo roku 1000 pr.Kr.) cez obdobie ranej filozofie v upanišadách (800-500 pr.Kr.), ktorá priniesla rozvinutie učenia o karme a znovuzrodzovaní, o átman a brahma, o oslobodení poznaním atď., až po reformné hnutia budhizmu a džinizmu v tzv. dobe prelomu (cca 600-300 pr. Kr.), pričom zároveň došlo k rozmachu ľudových hinduistických náboženstiev. To všetko patrí k hinduistickej náboženskej tradícii.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Keď prišli árijske kmene do Indie, už tam existovala jedna z najstarších civilizácii sveta, civilizácia poriečia Indu. V meste bol vybudovaný kanalizačný systém podľa plánu, zrejme bolo rozvinuté aj rituálne kúpanie. Najzjavnejší je kult mužskej vitality, sexuálna sila, časté zobrazovanie samcov (napr. býka) a tvory spojené s plodnosťou (napr. hady). Tieto prvky nachádzame v hinduizme v uctievaní boha Šivu, ktorého symbolom je lingam (falus) a zvieracím spoločníkom biely býk. Hady a posvätné stromy, náboženský kúpeľ (...) a tantrická tradícia pravdepodobne pochádzajú od tejto veľkej zaniknutej civilizácii.  

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Autor: David Kolba
Autor: David Kolba 

 Árijské kmene, ktoré sú autormi Véd, používali jazyk sanskrt, ktorý sa vďaka ich vplyvu stal jazykom náboženstva a vzdelanosti. Pred vyše 2000 rokmi prestal byť hovoreným jazykom a bol akýmsi tajným jazykom brahmanov. Európania sa k nemu dostali až v 18. storočí a ukázalo sa, že je príbuzný s gréčtinou a latinčinou a tiež starovekou perzštinou ako aj s germánskymi a slovanskými jazykmi napr. joga je jarmo, česky jho, sanskrtsky naus (loď) je naša navigácia, sanskrtsky tri je aj u nás tri, otec je po latinsky a grécky pater a po sanskrtsky pitar a pod. Okrem jazykových podobnostiach existuje aj podobnosť medzi védskymi bohmi a gréckymi, rímskymi a germánskymi bohmi (napr. Djaus-pitar (Otec oblohy, nebies) je Zeus (grécky) a Jupiter (rímsky- Ju – piter); védsky boh Varuna je grécky Uranos;) Náboženské predstavy prisťahovalcov sa utvárali na základe starobylých iránskych a babylonských učení. Ďalšou nitkou, ktorú má hinduizmus spoločnú s mnohými inými kultúrami, je povesť o potope. Tieto spojovacie články nám hovoria, že indická a európska základňa nie sú až tak vzdialené, a že skôr ako sa v Európe presadilo semitské náboženstvo o jedinom osobnom bohu, stopy zanechal aj starý indoeurópsky model, aký predstavovali grécky a rímsky bohovia, bohovia germánskych a keltských kmeňov a védskej Indie a to v celom panteóne anjelov a svätcov, každého s osobitnými schopnosťami a oblasťami záujmov. Ľudová zbožnosť v kresťanstve s jednotlivými „ochrancami“ a „vodcami“ na ceste je veľmi podobná tej hinduistickej, kde rozmanití bohovia a bohyne hinduistického panteónu sú predstavitelia moci a funkcií jedného najvyššieho boha vo viditeľnom svete. Max Müller (indológ 19. stor.) napísal: „Všetci pochádzame z Východu… a cestou na Východ…by každý mal cítiť, že ide do ‘starého domova’ plného spomienok, len keby im rozumel.“ Védska literatúra: Je súborom mnohých textov. Je to zbierka, nie kniha. Vznikali snáď aj 2000 rokov a dlho boli tradované. Existujú 4 védy:

SkryťVypnúť reklamu
  • Rgvéda (obsahuje staré chválospevy na bohov),

  • Sámavéda (je iným usporiadaním toho istého materiálu na liturgické účely),

  • Jadžurvéda (obetné formulky),

  • Atharvavéda (kúzelné formulky a zaklínadlá, ktoré čerpá z ľudového náboženstvá, bola pričlenená neskôr).

Ku každej véde patria štyri odlišné vrstvy zodpovedajúce jednotlivým náboženským epochám a náboženskému vývoju. Najranejšia vrstva je sanhita. Tvorí jadro véd. Potom nasledujú bráhmany - sú pomenované podľa varny, ktorá ich vytvorila, sú to komentáre a inštrukcie k obetiam. Posledné vrstvy sú áranjaky a upanišady. Áranjaky sú prechodom medzi bráhmanami a upanišadami. V Rgvéde hovorí básnik, v brahmanách kňaz a v upanišadach filozof a mystik. Rgvéda: Rgvédasanhita sa nazýva aj najstaršou knihou na svete. Jej vznik sa datuje medzi rokmi 1500 a 1200 ante. Vesmír ovládajú dévovia – bohovia. Nie sú absolútnymi realitami. Dévovia sú bytosti existujúce na inej úrovni, ale prichádzajú do styku s ľuďmi. Dévovia sa chápu ako osoby, ale najvyššia realita, ktorá je za nimi, nie je osobná. Rta je božský zákon, poriadok vo všetkom, zákon vesmíru, harmónia zjednocujúca kozmos. Neskôr rta splýva s dharmou. Žiť v súlade s dharmou je žiť dobre a plodne; konať proti nej vedie k sebazničeniu.

SkryťVypnúť reklamu
... Šrí Hari, Nejvyšší Pán Jógy, potom ukázal Ardžunovi svou svrchovanou podobu. S mnoha ústy a s mnoha očima, oděn do nesčetných divů a zázraků, s nesčetnými božskými ozdobami, třímající nesčetné božské zbraně. S božskými girlandami, zahalen v nebeská roucha, pomazán nebeskými vůněmi, ztělesnění všech zázraků, zářící, bez hranic a bez konce. Ta božská bytost zářila jako kdyby na obloze vyšlo tisíc sluncí najednou. Ardžuna spatřil v těle Boha bohů obsažený celý vesmír ve své mnohotvárnosti, vlasy se mu ježily údivem a bázní. Poklonil se Bohu a se sepjatýma rukama zvolal: "Ó Bože, ve tvém těle vidím všechny bohy a zástupy všech druhů bytostí. Vidím stvořitele Brahmu sedícího na lotosu, všechny světce a mudrce i nebeské hady. Vidím Tě všude v nekonečných podobách, s nesčetnými pažemi, břichy, ústy a očima. Vidím Tě bez počátku, beze středu a bez konce, ó Pane vesmíru, ó Vesmírná Podobo ..." ( Bhagavadgítá 11.9-16 )
... Šrí Hari, Nejvyšší Pán Jógy, potom ukázal Ardžunovi svou svrchovanou podobu. S mnoha ústy a s mnoha očima, oděn do nesčetných divů a zázraků, s nesčetnými božskými ozdobami, třímající nesčetné božské zbraně. S božskými girlandami, zahalen v nebeská roucha, pomazán nebeskými vůněmi, ztělesnění všech zázraků, zářící, bez hranic a bez konce. Ta božská bytost zářila jako kdyby na obloze vyšlo tisíc sluncí najednou. Ardžuna spatřil v těle Boha bohů obsažený celý vesmír ve své mnohotvárnosti, vlasy se mu ježily údivem a bázní. Poklonil se Bohu a se sepjatýma rukama zvolal: "Ó Bože, ve tvém těle vidím všechny bohy a zástupy všech druhů bytostí. Vidím stvořitele Brahmu sedícího na lotosu, všechny světce a mudrce i nebeské hady. Vidím Tě všude v nekonečných podobách, s nesčetnými pažemi, břichy, ústy a očima. Vidím Tě bez počátku, beze středu a bez konce, ó Pane vesmíru, ó Vesmírná Podobo ..." ( Bhagavadgítá 11.9-16 ) 

Upanišády (doslovne „sedenia pri učiteľovi“), známe tiež ako védanty a písané v rokoch 600—300 pred n. 1., sú spisy, ktoré podávajú zdôvodnenie všetkého myslenia a konania podľa hinduistickej filozofie. Slovo upanišad znamená „prisadnutie k“, čiže prisadnutie k učiteľovi, aby žiak počul jeho slová z jeho vlastných úst. Ide o osobné odovzdanie duchovného poznania. Boli to ršiovia – mudrci žijúci v lesnom ústraní. V týchto spisoch sú vyslovené náuky o sansáre (sťahovanie duší) a karme (viere, že skutky minulého života sú príčinou terajšieho postavenia v živote). Ďalší súbor spisov sú purány, alegorické poviedky obsahujúce mnoho hinduistických mýtov o bohoch, bohyniach aj o hinduistických hrdinoch. Patria tu aj eposy Rámajana a Mahabhárata, ktoré podrobne popisujú hinduistické vierovyznanie a jeho praktizovanie. Bhagavadgíta (časť Mahabháraty) je najvyšším poučením o mravnosti. Obeť a upanišady: Brahmány sú stredným obdobím véd (900-500ante). Bráhmany určujú, ako sa majú konať obrady a obete, domáce i verejné, a podrobne rozoberajú ich hlboký význam. Zaoberajú sa rovnováhou vesmírnych síl. Je to presvedčenie, že bohovia, ktorých výrazom sú veľké kozmické sily, vynaložili na zachovanie vesmíru veľkú silu a prostredníctvom pravidelných obetí sa táto ich sila obnovuje. Celý vesmír je sám o sebe obeťou, pokračujúcou… rastliny sú obetované pre zvieratá a rodičia sú pre deti a predchádzajúce pokolenia pre nás… Obeť udržiava svet… Najvyššia realita sa obetuje tým, že prichádza v obmedzenej podobe. Védsky oltár pre zápalne obete je symbolicky: srdce je oltár, zovňajšok človeka je obeta a očistené vnútro človeka je plameň. Dôležité bolo, či človek ochotne sa zaradí do pokračujúceho procesu vzájomného obetovania a potvrdí tak jednotu s celkom, alebo či to nechápe a zúčastňuje sa len ako nedobrovoľná obeť. Čoskoro sa začalo veriť, že brahmani majú takú moc, že ak všetky formulky presne odrecitujú a všetky príkazy dodržia, nebeský výsledok sa vlastne dosiahne schopnosťami brahmana. Takto narastala dôležitosť brahmánov. Keď

SkryťVypnúť reklamu
Autor: David Kolba
Autor: David Kolba 

obetný systém upadol do mechanického ritualizmu, pôvodný význam obete sa stratil, aj účel pre ktorý sa robili. Duchovná kríza doniesla myšlienku, že sú zbytočné, lebo pobyt v Indrovom nebi sa skončí, keď sa vyčerpá náboženský kapitál získaný prostredníctvom obete. V najstarších častiach véd nenájdeme reinkarnáciu, avšak v tomto období sa začalo veriť, že človek sa aj tak vráti na zem a celý proces začne odznova. Po tejto hlbokej kríze vznikol hinduizmus – nová syntéza. V tomto kontexte sa aj Buddha rozišiel s vedami a začal hlásať novú cestu ku spaseniu. Mahavíra založil džinistické náboženstvo. Začali vznikať nové idey: ahinsa – neubližovanie živým tvorom, nové cesty k spáse resp. vyslobodeniu a objavujú sa bohovia a avatári. Brahmani v upanišadach prestávajú byť výlučne pravdivý… ako v brahmanskom období. Napríklad nájdeme tam ženy diskutujúce s brahmanmi, čo je dosť veľký posun a chlapca, ktorý nepozná otca a napriek tomu sa môže stať brahmanom (dovtedy to nebolo možné), obete sa stali pominuteľnými a tí, ktorí ich vykonávajú a myslia si, že sú múdri a učení, sú klamaní… Pokračovanie nabudúce...

Ivana Kaduková - Adamcová

Ivana Kaduková - Adamcová

Bloger 
  • Počet článkov:  76
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Spájam rozum a srdce, pravú a ľavú hemisféru, kreativitu a logiku a snažím sa nájsť nové spôsoby vyjadrovania o ženskej spiritualite...Môj pokus o spevácku "kariéru". Zoznam autorových rubrík:  Listy IzabeleO láskeako sa vidím očami... (súkromnbohumilé (teológia)vierymilé (religionistika)dušimilé (psychológia)kresťania a prostitúcia - štúdo ženách...v rámci nedokonalostiobľubené knihy(Ne)coolltúrne o kultúre

Prémioví blogeri

Radko Mačuha

Radko Mačuha

236 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

300 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu