Minulý rok sa z uvedeného počtu zásielok tri zásielky stratili a musela som to riešiť reklamáciou. Všetky reklamácie skončili tým, že mi priznali nárok na náhradu škody, s tým, že v rámci reklamačného konania bolo zistené „nedodanie zásielky“. Háčik je však v tom, že pri obyčajnej zásielke pošta kryje náklady len do výšky 12 EUR. To znamená, že keď je v balíčku drahšia vec, buď to risknem, alebo si ho môžem poistiť. Samozrejme, za túto extra službu si musím priplatiť (poistený list 1. triedy do 150 EUR do 0,5 kg na dobierku stojí 3 EUR, plus špeciálna plastová obálka, do ktorej musím danú vec zabaliť stojí 0,80 EUR).
Ďalšou chuťovkou sú poštoví doručovatelia. Zistila som, že niektorým sa jednoducho nechce vypisovať oznámenie o uložení zásielky (žltý lístok). Počas minulého roka ma kontaktovali až štyria zákazníci, že im tovar neprišiel a nedostali ani tzv. žltý lístok. Keď som im však poradila, že sa majú pýtať priamo na pošte s uvedením podacieho čísla, boli úspešní a balíček sa naozaj nachádzal tam. V horšom prípade sa mi medzitým tovar stihol vrátiť späť a musela som si zaplatiť za jeho prevzatie. Celková štatistika nie je až taká zlá - 7 zásielok z celkového počtu 400 (t.j. 1,75%) bolo problematických, ale takéto komplikácie s pátraním po zásielkách a vypisovaním reklamácií určite nikoho nepotešia.
Pôvodne som chcela kritizovať aj výšku poštovného pri doručovaní do zahraničia, napríklad do Českej republiky, ale s potešením som zistila, že táto služba sa už zlepšila. Zásielky na dobierku sa predtým dali posielať len vo forme balíka, čo vychádzalo okolo 9 EUR. Teraz to funguje tak, že sa tovar pošle doporučene (doporučený list 1. triedy do 0,5 kg vychádza na 4,30 EUR), a za dobierku sa platí navyše len 0,20 EUR. Aspoň takéto informácie som dostala na svojej pošte, takže ešte by som za ne ruku do ohňa nedávala:)
Po Novom roku ma milo prekvapila služba elektronického podacieho hárku (EPH). Človek si doma v pokoji vyplní adresu odosielateľa a adresáta a nemusí chodiť na poštu s ručne vypisovanými papierikmi (podacími lístkami). Potvrdenie o odoslaní EPH sa dostaví elektronicky na vopred zadaný mail. Netešila som sa však dlho... Prvé dva podacie hárky a návštevy pošty prebehli relatívne bez problémov, síce dámy trošku chaosáčili pri okienkach, a nevedeli presne, ako pri tom postupovať, ale išlo to. Doma na mňa v maili čakalo potvrdenie o podaní hárku aj s podacími číslami zásielok, takže som bola spokojná.
Po tretej návšteve pošty som na mail z pošty márne čakala – potvrdenie neprišlo. Volala som preto na infolinku pošty, kde mi poradili, že mám ísť na poštu osobne a a požiadať o opätovné zaslanie potvrdenia. A tak som sa tam vybrala a spýtala som sa na svoj EPH, prečo mi neprišlo potvrdenie. Povedali mi, že sa to už nedá. Skvelé - takže som nemala žiaden dôkaz o tom, že som vôbec niečo posielala, a ak by sa tieto zásielky stratili, tak by som s tým absolútne nič nemohla urobiť. Neskôr som sa od vedúcej pošty dozvedela, že mi to potvrdenie mohli poslať, nie je to možné len po prekročení lehoty 7 dní, kedy hárok zaniká.
Pri ďalších návštevách pošty som sa postupne podozvedávala ďalšie „novinky“ alebo ma niečím novým, naopak, zmiatli. Napríklad sa nevedeli zhodnúť v tom, či mám zo systému generovať vlastné podacie čísla alebo nie. Až x-tá návšteva pošty ma poučila, že do zásielok nemám prikladať poštový poukaz na dobierku, pretože už v elektronickom podacom hárku zadávam číslo účtu a ak tam vložím aj šek, potom to bude účtované dvojnásobne. To bol naozaj zaujímavý fakt, keďže som k mojim predchádzajúcim dobierkam vždy (zbytočne) vypisovala šeky, a nikto mi dovtedy nič nepovedal.
Ďalšou kapitolou su mimoriadne "milí" kuriéri SP - viac ráz sa mi stalo, že mi prišla sms s informáciou, že mi v ten deň doručia balík. A keďže na našej pošte sú vždy extrémne dlhé rady, rozhodla som sa radšej ostať doma a čakať na zásielku. A nič sa nedialo. Potom som si našla v schránke žltý lístok s nápisom "adresát nezastihnutý". Poučila som sa, a preto teraz kuriérovi preventívne zatelefonujem a spýtam sa, kedy približne príde. Zakaždým sa mi ozve nesmierne dôležitý hlas zaneprázdneného chlapíka, ktorý reaguje podráždene a značne neurčito. Aspoň si však ušetrím cestu na poštu.
Naivne som si myslela, že vďaka elektronizácii pošty sa vyrieši problém so stratou zásielok. Z tejto utopistickej myšlienky ma vytrhla nedávna skúsenosť. Zákazníčka mi písala, že hoci som jej posielala mail ohľadne zaslania objednávky, ani po týždni jej nič neprišlo. Tak som si otvorila stránku SP a vyťukala podacie číslo na vyhľadanie zásielky – zaujímavé – bol tam iba dátum podania – žiaden dátum doručenia, nič, žiadna informácia. A tak som opäť musela vypísať reklamáciu. Dopredu viem, ako to celé dopadne – zásielka sa nenájde a ja dostanem smiešnych 12 EUR. Skutočne by ma zaujímalo, kde zmizla – je to taká malá záhada – pohltil ju bermudský trojuholník alebo sa peknými hodinkami potešil nejaký šikovný zamestnanec Slovenskej pošty?