Milión e-mailov a zmeškaných telefonátov, všade panujúci stres a nervozita? Nezúfajte, takýto scenár vôbec nemusí nastať. Základy pohodového návratu do práce však treba položiť skôr, ako odídete. Ja sa na neprítomnosť v práci pripravujem aj dva týždne vopred.
Zoznam nepíšem len na nákup...
Začnem vždy tým, že si spíšem úlohy, ktoré aktuálne riešim. Tie najdôležitejšie sa snažím vyriešiť ešte pred odchodom. Vďaka tomu sa na dovolenke v myšlienkach nevraciam k nedokončeným veciam a skutočne oddychujem.
Delegujem
Úlohy, ktoré môžu vyriešiť moji kolegovia, na nich presuniem. Na oplátku im vypomôžem počas ich neprítomnosti. Pre mňa je to zároveň výborná príležitosť zistiť, kto z nich zvládne aj náročnejšie projekty, dokáže sa správne rozhodnúť a prevziať za tieto rozhodnutia zodpovednosť. Do budúcnosti je to pre mňa vynikajúca referencia na prípadné povýšenie či vedenie samostatného projektu.
Poriadok v pošte aj na stole
Automatická odpoveď o neprítomnosti, obsahujúca informáciu o mojom návrate a zastupujúcich osobách tiež patrí k veciam, vďaka ktorým mnohé úlohy nečakajú na mňa, ale vyriešia sa skôr, ako sa vrátim.
Dôležitá vec pred odchodom je čistý stôl. Počas dovolenky si tak môžem byť istá, že som na nič nezabudla, a môžem kľudne oddychovať. Vypínam (dáta aj mobil)
Poznáte tú scénu, keď je rodina na spoločnej večeri a každý z jej členov drží v ruke mobil a pozerá do obrazovky? Žiadna komunikácia, žiadne spoločné chvíle, spája ich len fyzická prítomnosť, duchom sú však každý celkom inde. Takto si teda dovolenku rozhodne nepredstavujem! Preto všetko odkladám – tento čas je určený len na relax, pracovať budem celý zvyšok roka!
Mimochodom, vedeli ste, že dnes už existujú pobyty zvané digitálny detox? Žiaden počítač, mobil či tablet! Wi-fi je blokovaná, a tak na spojenie so svetom prostredníctvom internetu môžete počas pobytu zabudnúť! Tieto služby často využívajú preťažení vrcholoví manažéri, ktorí bežne pracujú 18 hodín denne a slovo oddych im veľa nehovorí... Celkom lákavá predstava, nie?
Po návrate strávim pár dní doma
Odporúčam vám si dovolenku nastaviť tak, aby ste po návrate domov mali ešte aspoň jeden deň voľna. Treba sa vybaliť, oprať, nakúpiť do domácnosti či vybaviť súkromné veci, ktoré vznikli, kým ste boli preč. Ja sa snažím si ju naplánovať tak, aby som prišla domov koncom týždňa. Mám tak čas zbaviť sa súkromných povinností a pripraviť sa na vstup do pracovného kolotoča. V nedeľu večer si prebehnem časť pracovných mailov, vďaka čomu sa dostanem do obrazu a viem, čo ma v práci ráno čaká.
Len žiadne pracovné stretnutia
Za týždeň - dva mojej neprítomnosti sa udeje množstvo vecí, ktoré musím rýchlo absorbovať. Na to tiež potrebujem čas. Preto si v pracovnom kalendári prvý deň po návrate z dovolenky rezervujem pre seba tak, aby mi tam nepribudli žiadne stretnutia. Tento deň venujem triedeniu mailov a rozhovorom s kolegami o tom, čo sa udialo kým som bola preč a aké sú aktuálne priority. Malý tip: Kolegov vždy poteší závan dovolenkovej nálady vo forme drobného suveníru či miestnej špeciality.
Prioritizujem
Tristo mailov v schránke nikoho nenadchne, treba ich však zvládnuť. V prvom rade mažem tie nepodstatné. Zvyšok rozdelím na prioritné a tie, ktoré majú ešte čas. Prioritné začínam hneď riešiť, ostatným odpíšem, že ich požiadavky evidujem a uvediem približný termín, v ktorom môžu čakať vybavenie.
A na záver už len jedna rada. Nie všetko musíte stihnúť hneď po návrate. Nechajte si prácu aj na ďalší deň :-).