Prečo ísť na Maltu v zime?

Letenky sme dostali presne na Mikuláša. Asi sme s Igorom celý rok poslúchali. Aj keď pravda je taká, že Mikulášom sme si boli sami. Veď sa mu aj svojimi dokonalými postavami takmer podobáme. Skrátka neodolali sme letenke za 35€.

A hlavne tajomnosti, ktorú pre nás Malta predstavuje.

Odlietame v sobotu skoro ráno z Budapešti a už o pol deviatej nás víta slniečko a hlavne teplo na Malte. Nakoniec ideme traja, pripojil sa k nám aj Igorov syn Peter. Je približne 14°C a je to príjemná zmena k januárovým mrazom u nás doma. Do hotela v Slieme ideme autobusom.

V týchto retro autobusoch sa už nepreveziete. Tento slúži už len ako obchodík so suvenírmi. (zdroj: Andrej Šverha)

Už na začiatku nás zmiatne smer z ktorého autobus prichádza. Na Malte sa jazdí vľavo a my si na to ťažko zvykáme počas celých troch dní nášho pobytu. Staré štýlové autobusy síce odišli do dôchodku, ale tie nové už tiež majú svoju patinu. Nastupuje sa na predné dvere. Tam je možné zakúpiť si lístok u vodiča alebo sa "odpípnuť" výhodnejšou kartou na 12 jázd za 15€, inak lístok v zime stojí 1,5€. Niektoré autobusy majú ešte jedny dvere na výstup.

Cestou skonštatujeme, že chvalabohu sme si nepožičali auto. Doprava je dosť hustá, plná kruhových objazdov a k tomu tá jazda vľavo. No lepšie je sa nechať odviesť.

Odnesieme si batožinu do nášho hotela. Vlastne je to hostel, ale kvôli Igorovi to radšej voláme hotel. K hostelom prechováva určitú nedôveru :)

Celí nedočkaví ideme spoznávať hlavné mesto Vallettu. Najrýchlejšie sa tam dostaneme trajektom cez Marsamxett Harbour a od hotela je prístav len 5 minút.

Prvý pohľad na Vallettu z prístavu trajektov v Slieme
Prvý pohľad na Vallettu z prístavu trajektov v Slieme (zdroj: Andrej Šverha)
Plavíme sa okolo pevnosti Manoel
Plavíme sa okolo pevnosti Manoel (zdroj: Andrej Šverha)

Valletta nás prekvapí svojou členitosťou, strmo stúpajúcimi a klesajúcimi uličkami. Preto sú v meste aj výťahy, ktoré vás vyvezú o ulicu vyššie. Prejdeme sa hlavnými ulicami Ir-Repubblika a Il-Merkanti. Míňame množstvo obchodíkov so suvenírmi, reštauráciami, aj značkovými obchodmi s oblečením.

Typické uličky Valletty
Typické uličky Valletty (zdroj: Andrej Šverha)
No tu by som autom nechcel jazdiť
No tu by som autom nechcel jazdiť (zdroj: Andrej Šverha)
... a ani pešo to nie je bohviečo. Ale aspoň si zlepšíme kondičku
... a ani pešo to nie je bohviečo. Ale aspoň si zlepšíme kondičku (zdroj: Andrej Šverha)
Ruch na jednej z hlavných ulíc
Ruch na jednej z hlavných ulíc (zdroj: Andrej Šverha)

Odoláme ich nástrahám a mierime priamo ku konkatedrále sv. Jána Krstiteľa. Aj keď je vstupné 10€, jeho návštevu vrelo odporúčam. Domáci o nej hovoria, že je krajšia ako baziliky v Ríme. To zatiaľ neviem porovnať, ale nadšení sme z nej hneď po vstupe. Prekrásna mramorová výzdoba, nástenné aj stropné maľby a podlaha, od ktorej nevieme oči odtrhnúť. A to ešte nie je všetko. Snáď najznámejšou je maľba majstra Caravaggia - Sťatie Jána Krstiteľa. Caravaggio bol krátky čas aj členom Rádu Maltézskych rytierov, ale pre svoj dobrodružný život, okrem iného bol v Ríme odsúdený na smrť za zabitie, bol z neho vylúčený.

Konkatedrála Sv. Jána Krstiteľa
Konkatedrála Sv. Jána Krstiteľa (zdroj: Andrej Šverha)
Impozantný interiér
Impozantný interiér (zdroj: Andrej Šverha)
Dosť častý motív smrti v maltských kostoloch
Dosť častý motív smrti v maltských kostoloch (zdroj: Andrej Šverha)
Sťatie Jána Krstiteľa od Caravaggia (1608)
Sťatie Jána Krstiteľa od Caravaggia (1608) (zdroj: Andrej Šverha)

Keďže sme hore od tretej ráno a už je skoro jedna poobede, začíname pociťovať hlad. Naplánovanú máme ochutnávku miestneho vychýreného pečiva plneného syrom alebo rôznym mäsom. Ja si vyberiem plnené tuniakom. Je to teplé a veľmi chutné. Sadneme na lavičku a vychutnávame si teplé lúče slnka. Zároveň, aby sme nestrácali čas :) obdivujeme jedno z najkrajších architektonických diel na Malte s veľkolepou fasádou - Auberge de Castille.

Môžeš byť akýkoľvek významný človek, aj tak ti se.. holuby na hlavu. Vlastne sú to demokrati :) (zdroj: Andrej Šverha)
Auberge de Castille - sídlo predsedu vlády
Auberge de Castille - sídlo predsedu vlády (zdroj: Andrej Šverha)
Priekopa okolo hradieb, naľavo hore námestie pred mestskou bránou
Priekopa okolo hradieb, naľavo hore námestie pred mestskou bránou (zdroj: Andrej Šverha)
Pohľad na trojmestie za zálivom Grand Harbour
Pohľad na trojmestie za zálivom Grand Harbour (zdroj: Andrej Šverha)

Malta je najmenším štátom Európskej únie a s rozlohou 316 km² je menší ako Bratislava. Pre úplnosť dodám, že počet obyvateľov je asi 460 000, z toho v hlavnom meste žije okolo 7 000.

Cestou k horným záhradám stretávame tu žijúcu Slovenku. Prihovorí sa nám, keď začuje rodnú reč a chvíľu sa porozprávame. Sily nás pomaly opúšťajú a prihlási sa aj smäd. Ideme si teda posedieť do štýlovej krčmičky v jednej z bočných uličiek. Dáme si pivko a pozorujeme miestnych chlapov pri vedľajšom stole a ruch ulice.

Upper Barrakka Gardens
Upper Barrakka Gardens (zdroj: Andrej Šverha)
V horných záhradách. Je to jedno z mála miest vo Vallette, kde sa môžete ukryť v tieni stromov (zdroj: Andrej Šverha)
Pohľad smerom k dolným záhradám
Pohľad smerom k dolným záhradám (zdroj: Andrej Šverha)
Romantické posedenie chlapov v krčmičke
Romantické posedenie chlapov v krčmičke (zdroj: Andrej Šverha)
Lower Barrakka Gardens
Lower Barrakka Gardens (zdroj: Andrej Šverha)
War siege Memorial
War siege Memorial (zdroj: Andrej Šverha)

Mierne zregenerovaní pokračujeme k dolnej záhrade a potom na úplný koniec polostrova – pevnosti St. Elmo, kde je aj múzeum vojny. Peter má k tejto histórii blízko a tak sme ju zaradili medzi „must see“. Jednotlivé pavilóny sú tematicky venované jednotlivým historickým obdobiam.

Pevnosť St. Elmo
Pevnosť St. Elmo (zdroj: Andrej Šverha)
(zdroj: Andrej Šverha)
Nie všetko je zachované v dobrom stave
Nie všetko je zachované v dobrom stave (zdroj: Andrej Šverha)

Aby sme skompletizovali dnešný program vrátime sa k vstupnej bráne do mesta a k Tritonovej fontáne. Zároveň je tu autobusová stanica, ale my ideme opäť trajektom.

(zdroj: Andrej Šverha)
Tritonova fontána
Tritonova fontána (zdroj: Andrej Šverha)

Ubytovaní sme priamo na nábreží, na deviatom poschodí a tento hotel sme vybrali kvôli úžasnému výhľadu na Valletu. Z balkóna sa ráno aj večer kocháme výhľadom. Navyše nablízku máme obchodné centrum, takže si vieme kúpiť niečo na raňajky. Samozrejme aj maltské víno, aby sme ochutnali ako chutí Malta aj inými zmyslami ako očami.

Po krátkom oddychu ideme na večeru do neďalekej reštaurácie. Našli sme ju v článku na webe a je odporúčaná pre typickú maltskú kuchyňu. Ale nedočítali sme sa, že je tam potrebná rezervácia. Tak si rezervujeme stôl na pondelok a ideme do talianskej reštaurácie na špagety s králikom. A to je už naozaj na dnes všetko. Unavení, asi po polhodine preberania dojmov, ležiac už v posteli zaspávame ešte pred desiatou hodinou.

Náš hostel v Slieme
Náš hostel v Slieme (zdroj: Andrej Šverha)
Krásny výhľad z nášho balkóna na podvečernú Vallettu
Krásny výhľad z nášho balkóna na podvečernú Vallettu (zdroj: Andrej Šverha)

Sledujeme predpoveď počasia a podľa toho volíme plán na ďalší deň. Má byť pekne slnečno a tak je rozhodnuté, ideme na ostrov Gozo.

Prečo sme sa rozhodli navštíviť Maltu práve v zime, už možno tušíte. Ak sa chcete dozvedieť viac prečítajte si aj pokračovanie. To nás zavedie k najkrajším pamiatkam Malty.

Andrej Šverha

Som zvedavý a to ma „núti“ cestovať. Rád objavujem nové miesta a nových ľudí. Čo ma charakterizuje? Sú to tieto myšlienky: "Mali by sme byť šťastní, že žijeme v tejto krajine, a to za akýchkoľvek podmienok. Aj sociálne slabší majú to, čo v mnohých krajinách nemá 90 percent ľudí. Už v Užhorode, päť kilometrov od našich hraníc, je iný svet." A môj druhý rozmer je: "V roku 2018 publikoval časopis The Lancet štúdiu, na ktorej sa zúčastnilo viac ako milión účastníkov. Výsledok bol jednoznačný - jazda na bicykli je druhou z najlepších aktivít zameraných na odbúravanie stresu (prvou bol kolektívny šport). Cyklisti zažívali až o 21,6 percenta menej dní, keď boli v zlom duševnom rozpoložení ako tí, ktorí nešportovali vôbec." Zoznam autorových rubrík:  CykloturistikaCestovanieNezaradenéSúkromné