Základná škola
Hneď na úvod je potrebné napísať, že lokálne sa môže obsah učiva alebo dĺžka školského dňa líšiť.
Základná škola v Nórsku má 10 tried a je rozdelená na 2 stupne. Barneskole sú triedy 1-7, vek 6-13 rokov a Ungdomsskole triedy 8-10 a vek 13-16 rokov. Prvých 7 tried žiaci v škole nedostávajú žiadne známky. Hodnotenie je len písomné a to najhoršie, čo môže dieťa v škole od učiteľa počuť je, že je veľmi šikovné, ale má sa ešte čo učiť. To je ekvivalent našej päťky. Učitelia majú zakázané deti kritizovať. Za vety ako napríklad: Si drzý, alebo iný druh kritiky, môže učiteľ prísť o prácu. Keď napríklad deti píšu slohovú prácu a majú napísať za stranu a niekto napíše len 2 vety veľmi slabého textu, musia ho za to, že vôbec niečo napísal, pochváliť. Deti sú si vedomé pravidiel, ktoré sú v systéme nastavené, a tak sa učiteľom môže často stať, že im aj 7 ročné dieťa v škole povie: „O tom nerozhoduješ ty! Ale ja!“
2. stupeň
Od 8. do 10. triedy sú deti známkované známkami od 1 do 6, pričom 6 je najlepšia známka. Podľa dosiahnutých známok sa rozhodne, či sa žiaci dostanú na strednú školu, ktorú si vybrali. Od ôsmej triedy si žiaci vyberajú jeden voliteľný predmet. Napríklad francúzsky alebo španielsky jazyk, alebo viac hodín nórčiny a angličtiny. Aj v školstve sa uplatňuje nórsky prístup o tom, aby deti nemali stres a učia ich, aby tak nejako preplávali životom bez konfrontácii s okolím. V Nórsku sa často debatuje o tom, či je správne dávať deťom domáce úlohy. Veľmi veľa rodičov je proti domácim úlohám z dôvodu, že to deťom kazí detstvo a že aj tak trávia v škole dosť veľa času.
1. – 3. trieda
V prvom roku základnej školy sa žiaci zväčša hrajú poznávacie hry, oboznamujú sa so štruktúrou spoločnosti a učia sa abecedu. Vyučovanie trvá 2,5 hod. a prestávka dohromady 1,5 hod. V prvej triede majú 3 predmety: matematiku, angličtinu a nórčinu. Deti pracujú s číslami do 20 a sčitujú. Veľký dôraz sa kladie na kreativitu, deti veľa maľujú a vytvárajú veci, dôraz na učenie nie je to najpodstatnejšie. Jeden deň v týždni idú deti na prechádzku. V druhej triede začínajú deti odčítavať a násobiť nižšie čísla. Pribudne im prírodoveda a náuka o spoločnosti. V tretej triede sa do vyučovania zaraďuje aj telesná výchova, hudobná a plávanie. Učiteľ na základnej škole musí fungovať nielen ako učiteľ, ale aj ako psychológ a dbá o celkový rozvoj dieťaťa. Teória nie je najpodstatnejšia, ale aby dieťa malo kamarátov, dobrý sociálny život v rámci školy a podobne.
Vzdelanie
Je veľmi rozdielne naprieč spoločnosťou, čo sa považuje za vzdelanie. V každej krajine sa za kľúčové vo vzdelávaní považuje niečo iné. V Nórsku sa deti vychovávajú doma a aj v škole v tom, že sú šikovné, pekné a múdre. Aj keď to nie je vždy pravda. To, čo sa nám môže zdať ako vyhýbanie sa stretu s realitou, je základom nórskej kultúry. Nóri sú takí už po generácie. Pre niekoho, kto zažil slovenskú základnú školu, kričanie učiteľov, fyzické tresty a poznámky je nórsky systém veľmi vzdialený. Áno, nórsky systém je veľmi odlišný, netreba však zabúdať, že pripravuje na život ľudí v Nórsku. A až čas ukáže, ako dobre sú Nóri pripravení na život.