Po písomke z chémie

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

„Čo si tam mám dať? Počuj, Zuzka, aké predmety si dávaš?“spýtala sa Katka špekulujúc nad formulárom o maturitných seminároch.

„Slovina, anglina, matika a pravdepodobne Noska, aleešte to neviem iste.. však máme na to čas do konca týždňa a keby dačo,môžeme to zmeniť aj na začiatku budúceho roka, no nie?“

„Ty to berieš tak flegmaticky, keby som to tak vedela ajja...“

„Zuzi, čo si nad tým lámeš toľko hlavu, však to nie jekoniec sveta.“

„To sa Ti povie ľahko, Ty aspoň matne tušíš, čo by sichcela v budúcnosti, no ja... môj sen stať sa detskou lekárkou je asineuskutočniteľný...“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„A to prečo?“

„Skús tri krát hádať“ a urobila gesto ktorému vedelipochopiť len oni dve...

„Čo si dostala z písomky z chémie? Ja somdostala 24, a aj ten jeden bod som stratila na takej blbosti, viešv tej trojke, vedela som, že to má byť céčko, ale zakrúžkovala som bé...Inaktemer vôbec som sa na tú písomku neučila, tak ma dosť prekvapuje, že som to takdobre napísala“

„Ty sa máš, ja som sa na tú písomku učila ako blbec,a dostala som ledva trojec... strašne ma to štve hlavne, keď viem, že Mišavšetko, čo sa dalo odo mňa odpísala a ona má dvojku. Na čo sa to javlastne učím, keď to na tých písomkách aj tak neviem dokázať?“

SkryťVypnúť reklamu

„ Netráp sa tým, aj tak je dôležitejšie to, čo mášv hlave a nie to, čo máš v písomke. To sa Miša nikdy nenaučí,neviem ako je možne, že jej na to podvádzanie učitelia ešte nedošli...“

„Ale chápeš , hrozne ma to štve, lebo chémia ma baví,chcela by som s ňou robiť niečo aj v budúcnosti, ale nemôžem.S trojkou na vysvečku ma nikto nevezme na vyšku a tobôž nie namedicínu... a to nevravím už o tom, že keď mi na strednej chémianejde, ako to bude na vysokej... “

„Kati, netráp sa tým, ešte na vysokej nie si,“ usmialasa „a ja ťa to doučím a potommôžeme ísť spolu za profkou, či by si si to nemohla ešte nejak opraviť, čo tyna to?“

SkryťVypnúť reklamu

„Ďakujem ti za ochotu, ale profka mi to nedá písať znova,to by som musela by jej miláčikom a to očividne nie som...“

„Nestrácaj nádej, nemyslím si, že by ti to dala písaťznova, no mohla by si sa prihlásiť a ísť odpovedať, čo ty na to?“

„Ale keď ja som z toho dutá, ako asi nikto, myslím,že nič z toho, čo som sa naučila mi už v hlave nezostalo...“

„Nevešaj hlavu, čo si na tej písomke napr. nevedela? Jati to vysvetlím, ak budem vedieť.“

Katka jej bez slova podá písomku

„Tak napr. skús si spomenúť, čo je to donorovo-akceptorová väzba?“

„No to je tá väzba, kde sa zlučujú dve molekuly,ktorým , alebo majú naviac elektróny dooktetu. Donor je tým, kto ten elektrón do väzby dáva a akceptor je ten, ktorýtento elektrón prijíma...“

SkryťVypnúť reklamu

„Skoro, len tam ani tak nejde o ten oktet. Je toväzba, ktorá koniec koncov vyzerá ako kovalentná, len jej vznik je troškukomplikovanejší. Atóm, ktorý má voľný elektrónový pár, áno, donor, ho môžeposkytnúť na kovalentnú väzbu s iným atómom, ktorý má vo vonkajšej vrstveprázdny orbitál, ...“

„To je akceptor, že?“

„Presne. Vidíš, žeTi niečo v hlave zostalo.... A spomenieš si na nejakú zlúčeninu,ktorá má takúto väzbu?“

„Hmn... rozmýšľam, ... jediné, čo viem, že táto väzba sanenachádza pri metáne, lebo to som mala v písomke zle...

„To máš pravdu, v metáne túto väzbu nenájdeš anikeby si sa na hlavu postavila. Ale takým jednoduchým príkladom je napríkladchlorid amónny, alebo aj len obyčajný amoniakový katión. A iným príkladomsú tzv. koordinačné zlúčeniny, keďže donorovo-akceptorovej väzbe sa tiež hovoríaj koordinačná.“

„Aha, to sú tie hrôzostrašné zlúčeniny, že? Tam kde mámetie ligandy, centrálne atómy a tak, že?“

„Presne tak! A vidíš, vieš mi povedať prečo jeamoniak koordinačná zlúčenina a metán nie?“

„No, počkaj, musím si to nakresliť... v ktorejskupine je dusík?“

„V piatej a uhlík je v štvrtej“

„Uhlík viem... takže je to asi takto: Keďže tátozlúčenina vzniká spojením NH3 s vodíkovým katiónom, tak... dusík si nasvoje tri elektróny naviazal už tri vodíky, takže nám zostávajú ešte dva elektrónya ten posledný vodík, ktorý keďže je už katiónom, nemá, čo poskytnúť do väzby,takže dusík musí tam obetovať svoje obidva elektróny, to jest elektrónovýpár...“

„Presne tak a keďže v donorovo – akceptorovej väzbeide o poskytnutie, alebo využitie elektrónového PÁRU, tak to tu peknezapadá“

„Jéj, to je pravda, super, ďakujem Ti Zuzka za pomoc.Kúpim Ti nabudúce v bufete čokoládu“

„Nemusíš a naozaj nemáš za čo. No dotiahnime to ešte,pokým nezazvoní. Skús mi povedať prečo v tom metáne táto väzba nie je?“

„Žeby uhlík nemal žiaden voľný elektrónový pár?“

„Hej, tak nejak. Uhlík je vždy štvorväzbový, lebo máštyri elektróny vo valenčnej sfére. Metán má značku CH4, čo sa taktrošku podobá na ten amoniakový katión, že NH4+? Alevšimni si, že nemá žiaden náboj, to je jedna vec a druhá vec, keďže má ibaštyri valenčné elektróny a tie vodíky sú tiež štyri, nemá mať ako uchytenýjeden vodík dva elektróny z uhlíka do svojej väzby.“

„Cŕŕŕn“ zazvonilzvonček, Lenka sa ešte raz poďakovala Danke a sadla si na miesto, lebo dotriedy vstupovala už vyučujúca....

Angela Koščová

Angela Koščová

Bloger 
  • Počet článkov:  18
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som 16ročná baba, ktorá sa chce vybúriť písaním a preto prosím kritizujte a hodnoťte moje články, chcem sa zlepšovať:) Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradenéImaginárne rozhovory

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu