Ako sme prišli o tunel pod Dunajom

Na Slovensku sme si dlho a pokojne snívali svoj sen o vybudovaní železničného tunela pod Dunajom, realizácii projektu Filiálka, či napojení letiska na vysoko-rýchlostnú železnicu ako jedného z prioritných projektov TEN-T 17. Pôvodný projekt TEN-T 17 obsahoval celkovo tri stavby. V rámci prvej stavby sa mala vybudovať podzemná železnica a tunel pod Dunajom (prepojenie koridorov). Druhá stavba riešila výstavbu železničnej trate na bratislavské letisko a tretia elektrifikáciu železničnej trate z Devínskej Novej Vsi do rakúskeho Marcheggu. Sen o železničnom tuneli pod Dunajom sa rozplynul začiatkom roka 2013, kedy bol zo strany ministerstva dopravy potichučky zastavený.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Už od roku 2009 Európska komisia realizovala verejné konzultácie ohľadom Novej politiky transeurópskej dopravnej siete TEN-T (sieť cestných a železničných koridorov, medzinárodných letísk a vodných ciest). Na realizáciu vybraných dopravných priorít schválila v roku 2011 aj nový finančný nástroj „Spájame Európu" s objemom finančného krytia vo výške 50 miliárd EUR.

Návrh Nariadenia Rady EU a Európskeho parlamentu o trasovaní siete TEN-T od roku 2011, postupne prešiel výbormi, schválením v Rade Európy a bez podstatných zmien koncom roka 2013 aj v Európskom parlamente. V novom Nariadení je železničné spojenie zadefinované už novou trasou Linz - Wien - Budapest, s vynechaním pôvodnej trasy s tunelom pod Dunajom v Bratislave . (pozri Coridor1,4,9). Brusel je tak ďaleko, že opatrné hlasy našej delegácie v Rade EU, nášho eurokomisára, či slovenských poslancov v Európskom parlamente nebolo na Slovensku počuť. Veď komu by sa páčilo pred parlamentnými voľbami v roku 2012, či župnými voľbami v roku 2013 povedať pravdu, že slovenské transeurópske túžby sa rozplynuli a budeme si ich musieť platiť sami bez nároku na zdroje z finančného mechanizmu „Spájame Európu" , a že sa rozplynuli sa aj vďaka ich nešikovnosti?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Príbeh diaľnice D4 je trošku iný, ale aj ten patrí do kategórie transeurópskej túžby. Začal sa v roku 2008, kedy bolo vymyslené, že nultý ochvat Bratislavy sa stane diaľnicou, ako súčasť základnej dopravnej siete TEN-T. Možno sa aj naši európski vyslanci snažili túto myšlienku do návrhu Nariadenia presadiť, ale bez reálnych podkladov to musel byť problém. Totižto až v roku 2012, na tlak verejnosti, ministerstvo dopravy začalo s prípravou strategického dokumentu „Nový projekt výstavby diaľnic a rýchlostných ciest - Doplnok č. 3", ktorý mal preveriť opodstatnenosť diaľnice D4. Papier znesie všetko, aj márnu túžbu presvedčiť, že diaľnica D4 patrí medzi najdôležitejšie európske prúdy diaľkovej dopravy v základnej sieti TEN-T, a že bude plniť účel zlepšenia cezhraničného prepojenia v rámci Európskej únie. Záverečné stanovisko MŽP SR k strategickému dokumentu (január 2014) je ale v tomto postoji zdržanlivé. Tvrdenie, že Bratislava potrebuje diaľnicu okolo mesta pre odbremenenie dopravy nebolo v strategickom dokumente plne preukázané. Dalo za pravdu aj pripomienkam verejnosti ohľadom oprávnených požiadaviek zdokladovať dopravnú opodstatnenosť vyťaženosti diaľnice D4, najmä 10 km tunela v navrhovanej lokalite Vajnory(Rača)-Marianka a prepojenia na rakúsku stranu cez Marchegg. Je také typické pre Slovensko, že namiesto skutočných riešení na zlepšenie dopravnej situácie v okolí hlavného mesta sa plytvá verejnými peniazmi tam, kde to nie je efektívne, len preto, že niekto napíše zaklínadlo TEN-T.

SkryťVypnúť reklamu

Ak minister Počiatek nájde odvahu, tak o dokumente „Nový projekt výstavby diaľnic a rýchlostných ciest - Doplnok č. 3" bude rokovať Vláda SR a betonárska i tunelárska lobby sa môže začať tešiť. Veď kto by už len mal odvahu preverovať nejaký dokument, kde sa píše o TEN-T? Alebo kto by rád počul o sebe, že „ kráľ je nahý" ?

Od roku 2009 som poslankyňou Bratislavského samosprávneho kraja. Mám dlhoročné skúsenosti v ochrane prírody a krajinnom plánovaní. Získala som víťaznú cenu LeaDer 2012 Award skupiny ALDE z Výboru regiónov EÚ za obhajovanie záujmov verejnosti a za úspešný dialóg s občanmi v oblasti práva účasti verejnosti na rozhodovacom procese a prístupe k spravodlivosti v záležitostiach životného prostredia v Bratislavskom regióne. V SaS zodpovedá za agendu životného prostredia. Kandidujem do Európskeho parlamentu pod číslom 6.

Anna Zemanová

Anna Zemanová

Bloger 
  • Počet článkov:  36
  •  | 
  • Páči sa:  154x

... aby Slovensko zostalo krásnou krajinou s bohatými prírodnými zdrojmi. V rokoch 2016 - 2020pPoslankyňa NR SR, členka Výboru pre pôdohospodárstvo a životné prostredie a tímlíderka pre životné prostredie strany SaS Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Radko Mačuha

Radko Mačuha

223 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu