Ako sme sa nabalili na výstavbe diaľnic

Je to presne ako múdro predpokladá náš pán premiér, na výstavbe diaľnic sme sa v minulosti všetci strašne nabalili. Ja som si napríklad balil chleba so salámom vždy keď som išiel na stavbu, lebo v strede poľa žiadna reštaurácia nebola. A o tom ako to bolo s financovaním diaľnic a hlavne ako to bude po novom popíšem dačo v článku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

Náš premiér sa snaží navodiť dojem, že predtým sa na diaľniciach rozkrádalo v takom rozmere, že teraz má každý zúčastnený za domom na záhradke svoju vlastnú malú diaľnicu. On to samozrejme zarazí, diaľnice budú stavať súkromné firmy a tie sa okrádať nenechajú. Takže smola, kto si nepostavil diaľnicu na záhradke už si ju nepostaví. Výstavba diaľnic funguje takto:
Štát vo verejnom obstarávaní vyberie najlacnejšieho dodávateľa (stavebná firma) a ten získa zákazku. Stavia a stavia a štát mu platí toľko koľko sa dohodli, teda najmenej ako sa dá (keďže bol najlacnejší), ako vždy a všade dodávateľ sa snaží fakturovať všetko čo spravil a niekedy aj dačo navyše, ale štát by mal mať skúsených ľudí, čo sa nedajú obalamutiť a všetko pekne zoškrtajú. O nejakých veľkých podplácaniach (nehovoríme o fľaše koňaku, za prižmúrenie oka pri nejakom prešľape) sa v týchto prípadoch nejedná, veď aj kontrolóra štát veľmi ľahko skontroluje. A ťažko by vysvetľoval kam sa podel betón z desať tisíc miešačiek.
Občas sa stane, že v projekte nie je niečo čo by malo byť, občas sa zabudne, občas sa nedá predpokladať aká bude skutočnosť, občas sa ešte na poslednú chvíľu niečo zmení. Vtedy sa štát platí viac a stavba sa „predražuje“, samozrejme sa predražuje len oproti pôvodným predpokladom, nie oproti tomu za koľko sa dá skutočne postaviť. Takže stále štát má to stálen najlacnejšie.
A ešte tá nešťastná - šťastná indexácia. Podľa zákona môže dodávateľ zvyšovať cenu prác o štátom stanovenú hodnotu. Je to zohľadnenie toho, že zmluva bola podpísaná v roku máji 2005 ,ale naši najvyšší rozhodli, že stavať sa začne až v auguste 2006 a ceny prác medzitým vzrástli. Indexáciu používa každý dodávateľ a je úplne v poriadku, nakoniec jej hodnotu stanovuje zase len štát. Používať sa môže len v prípade ak stavbu predlžuje štát a nie dodávateľ.
Takže stále ma štát všetko pod kontrolou, a že cena diaľnice vzrástla o 25% je v poriadku. Ona totiž v skutočnosti vôbec nevzrástla, stále je to najnižšia cena za akú sa dá stavať, ale už nie podľa projektu, ale podľa skutočnosti. Jednoducho, stále má štát kontrolu nad cenou diaľnice.

A zrazu tu máme geniálne riešenie, pán premiér povedal, že štát na svoju robotu kašle a nech to za neho robí niekto iný, nejaká súkromná firma. Lebo tá to spraví lepšie. Pán premiér, ubezpečujem Vás, že to spraví lepšie. Lepšie pre seba a aj pre Vás (súkromné firmy vedia byť veľmi vďačné). Určite ale nie pre nás občanov. Pretože týmto sa štát vzdáva akej koľvek kontroly na výstavbe diaľnic, nehovorím teraz o kvalite, ale čisto len o peniazoch. Súkromná firma už nemusí stavať najlacnejšie, veď načo, niečo také sa automaticky predkladá, problém je v tom, že ak sa dostane do straty štát to vyrovná. Veď pán premiér povie že, pozrite tieto súkromné firmy to sú firmy na aké som pyšný, nie ako tie nenažrané zdravotné poisťovne, čo sú stále v zisku. Tieto diaľničné sú už od založenia v strate, sú to dobré firmy a zasluhujú zvýšiť dotácie a príspevky. Kde by sme našli také firmy čo budú robiť bez nároku na zisk?
Ide o to že podmienky pre prevádzkovateľov diaľnic sa budú musieť meniť, nedá sa dopredu vypočítať všetko, takže ak sa ukáže, že sú v strate bude celkom logické podmienky zmeniť.

Ale to, že v tej strate sú súkromné firmy preto, že milióny kubíkov zeminy neboli nikdy vykopané, ale len zaplatené sa už nikto nikdy nedozvie. Štát už žiadnu kontrolu mať nebude, veď načo, súkromné firmy to spravia lepšie. Len pre koho?

Anton Žiak

Anton Žiak

Bloger 
  • Počet článkov:  6
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Stavebný inžinier, ktorý krízu stredného veku rieši písaním blogu, na rozdiel od svojich kolegov, ktorí si klasicky zadovážili mladú frajerku. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

91 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu