reklama

Úradovanie po slovensky (1) alias šrotovné

Možnosť kúpiť nové auto so súčasným využitím dotačného príspevku od štátu a predajcov určite oslovila mnohých. Štát síce vyčlenil určitú finančnú čiastku, avšak samotný postup úradovania včas plne nedomyslel a z pohľadu občanov priam katastrofálne nastavil počiatočné postupy na vybavovanie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Patrím medzi tých, ktorí toto vybavovanie absolvovali a neustále si uvedomovali nepružnosť konania zo strany úradov či zúčastnených subjektov - častokrát v duchu známeho Kocúrkova.

Pred začatím vybavovania som očakával tento postup:

Navštívené miesto

Komentár

Predajca (1)

Spísanie zmluvy na kúpu nového auta.

Šrotovisko

Odovzdanie auta staršieho než 10 rokov.

Polícia (dopravný inšpektorát)

Vyzdvihnutie potrebných dokladov.

Predajca (2)

Odovzdanie potvrdení zo šrotoviska a od polície a čakanie na dodávku nového auta.

Ako to bolo?

Teóriu máme za sebou a poďme teraz k praxi v Banskej Bystrici, ktorá začala 17.3 a skončila 26.3.2009. S ohľadom na správy v masmédiách, ktoré upozorňovali, že ešte nie sú úplne jasné všetky postupy a ani obchodná politika predajcov (či pridajú 500 eur), rozhodol som sa konať až druhý týždeň dňa 17.3.2009. Moje praktické skúsenosti popisujem v prílohe.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V čom bol problém zo strany občanov?

Najväčším problémom pri vybavovaní bola neúmerná strata času. Bolo zrejmé, že úrady si v tomto prípade vôbec nevážili čas a nervy našich občanov. Pritom všetci poznáme to dôverne známe „Čas sú peniaze". Iróniou je, že hoci naši politici volajú po zvýšení produktivity štátu v rámci ekonomík EÚ, sami však robia príliš málo na dosiahnutie tohto cieľa.

Pochybenie štátu

Zodpovední štátni úradníci postupy vybavovania pripravili amatérsky, pričom ich látali za chodu. Tak trochu to pripomína začatý futbalový zápas, v ktorom sa pravidlá počas hry zmenili. Zrejme sa asi ťažko dočkáme, aby sa následne aj vyvodila nejaká zodpovednosť voči konkrétnym osobám (napr. zodpovedným úradníkom na príslušnom ministerstve).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Informácie poskytované verejnosti neboli na začiatku dostatočne jasné, čo viedlo k zbytočnej nervozite. Napr. celú dobu mi nebolo jasné, aký akt je rozhodujúci na uznanie šrotovného. Mal to byť dátum odovzdanie vozidla na zošrotovanie, či dátum zaevidovania na polícii, alebo dátum, kedy polícia či šrotovisko zapíše údaje do nejakej centrálnej databázy. Ďalšia možnosť bola, že je rozhodujúci až dátum objednávky, ktorý potvrdí predajca.

Pochybenie šrotoviska

Namiesto jednej návštevy boli potrebné aj 3 návštevy, ja som to zvládol na dvakrát.

1. Za chybu s nesprávnymi tlačivami, vydávanými na začiatku zrejme budú zodpovední štátni úradníci (nedostatočné informácie).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

2. Nevydávanie finančného príspevku hneď pri odovzdávaní auta však možno považovať za pochybenie pracovníkov na šrotovisku.

Pochybenie polície

Dopravný inšpektorát na polícii som musel nakoniec navštíviť 4-krát.

1. Za chybu s nesprávnymi tlačivami, vydávanými na začiatku zrejme budú zodpovední štátni úradníci (teda polícia nepochybila).

2. Za komplikovaný spôsob vydávania posledného tlačiva však políciu v žiadnom prípade nemožno pochváliť.

Ak štát zmení pravidlá v priebehu vybavovania úradnej veci, nemal by požadovať ďalšie poplatky od občanov za to, že niečo nedomyslel na prvýkrát a nemali by sa nezmyselne požadovať potvrdenia overené notárom na menej závažné veci.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pochybenie predajcu

Predajcu som v tejto súvislosti navštívil namiesto očakávaných dvoch návštev minimálne štyri krát.

1. Predajca sťažil postup vybavovania na polícií tým, že dočasne nevrátil originálne doklady z polície na úplne vybavenie.

2. Predajca ma neinformoval telefonicky včas o tom, že tretí doklad od polície už viac nepotrebuje.

Záver

Slovensku v oblasti spravovania verejných vecí uteká vlak. Kým vo svete sa zavádza elektronizácia verejnej správy (e-government), u nás nemáme zdravo nastavené ani základné (neelektronické) postupy. V zásade sú nastavené nie z pohľadu potrieb občanov, ale z pohľadu potrieb úradov. Pri vybavovaní na úradoch v tomto popisovanom prípade bolo v praxi jasne cítiť, že občan tu bol a existuje pre úradníka a nie opačne.

Trend v EÚ je však jasný, takéto veci by sa mali dať vybaviť minimálnym počtom potrebných kontaktov s verejnou správou. Snáď to bude raz tak aj na Slovensku.

Príloha: Prax vybavovania šrotovného

Navštívené miesto

Komentár

Predajca (1).

Spisujeme zmluvu na kúpu nového auta.

Šrotovisko (1).

Spokojný odchádzam s potvrdením o odovzdaní auta na zošrotovanie. Nedávajú mi však malý príspevok asi 33 eur, na ktorý je nárok, pretože nemajú k dispozícii hotovosť. Peniaze mi odmietajú poukázať na účet. Takže v budúcnosti bude potrebná najmenej ešte jedna návšteva.

Odchádzam však nadmieru spokojný, pretože nemusím chodiť dvakrát na šrotovisko pre platné potvrdenie. Prvý týždeň totiž šrotovisko vydávalo potvrdenia na starých tlačivách, ktoré už neplatili a všetci sa museli ešte raz osobne dostaviť po potrebné doklady.

Polícia (1).

Dostávam 2 potvrdenia. Jedno o odhlásení vozidla a druhé vo forme kópie dvoch strán z technického preukazu.

Predajca (2).

Odovzdávam 1 tlačivo zo šrotoviska, 2 tlačivá z polície. Predajca nedôverčivo a dlho pozerá na dokumenty, nakoniec ich akceptuje. Som spokojný, že od polície mám až dve potvrdenia, pretože dovtedy všetci mali len jedno a museli opakovane navštíviť políciu aj druhýkrát. V tomto okamihu som šťastný, že na rozdiel od svojich predchodcov som šrotovisko aj políciu vybavujem na malý počet návštev. Moje šťastie však netrvá dlho.

Predajca (3).

O dva dni sa od predajcu dozvedám, že potrebujem od polície aj tretie samostatné potvrdenie, a síce o tom, že som bol majiteľom vozidla k 31.12.2008. Márne presviedčam, že na overenej kópii technického preukazu sú už tieto údaje prakticky uvedené, aj keď v inej podobe. Je tam napísané, že som bol posledným majiteľom nepretržite od 1995 až do dňa vyradenia vozidla, čo z logického hľadiska by malo stačiť. Predajca však jasne deklaruje, že je nevyhnutná ďalšia návšteva dopravného inšpektorátu.

Polícia (2).

Posledné dni polícia už novým záujemcom automaticky vydávala tri potvrdenia za rovnaký správny poplatok. Logicky čakám, že tretie chýbajúce potvrdenie mi dodajú bez problémov. Hlboko sa však mýlim. Doba čakania na dopravnom inšpektoráte v B. Bystrici je bežne veľa hodín, pričom človek nikdy nemá záruku, že ho v daný deň aj vybavia. Z toho dôvodu každá návšteva predstavuje obvykle jeden deň dovolenky. Vypisujem splnomocnenie na prebratie posledného potvrdenia pre syna a posielam ho vybavovať. Syn neuspeje, pretože od neho požadujú notárom overené splnomocnenie (!?). Okrem toho musí podať novú okolkovanú žiadosť v cene rovnakej ako pôvodná žiadosť na odhlásenie. Zrejmá diskriminácia zo strany vybavovania úradov.

Polícia (3).

Osobne sa dostavujem na políciu a predkladám na nahliadnutie občiansky preukaz, aby som nemusel dokladať notárom potvrdenú žiadosť. Samozrejme, po potrebné potvrdenie musím prísť inokedy, pretože policajti (na tretom poschodí) v daný deň museli vybavovať dôležitejšie veci. Teoreticky danú vec mohli vybaviť na prvom poschodí, avšak tam už nemajú k dispozícii žiadne údaje o odhlásenom vozidle, takže by nemohli vystaviť tretie potvrdenie. Ja som totiž pôvodné originálne potvrdenia 1 a 2 musel nechať u predajcu, takže pri sebe som mal len kópie, ktoré policajti neuznali.

Polícia (4).

Po dostavení na ďalší deň sa bez problémov získavam posledný potrebný doklad.

Šrotovisko (2).

Opakovaná návšteva šrotoviska je úspešná a štátny finančný nárok za odovzdanie vozidla (33 eur) je tento krát k dispozícii.

Predajca (4).

Predajcovi doručujem posledný doklad z polície. S úžasom sa dozvedám, že všetko je už v poriadku a že medzitým sa zmenili pravidlá. Ťažko vybojovaný doklad je už zbytočný.

Arpad Takacs

Arpad Takacs

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Pracovnik Vyskumneho ustavu spojov, n. o. Dlhodobo sa zaobera zalezitostami elektronickych komunikacii,informacno-komunikacnych technologii, elektronickej verejnej spravy a inteligentnymi dopravnymi systemami. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu