Pane obrlajtnant, ukradli nám letisko

Takto nejako by mohol zahlásiť Švejk privatizáciu bratislavského letiska. Rozhodnutie ministra Prokopoviča je zo strategického hľadiska tragické, ale ešte je zvrátiteľné.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (29)
Koláž : Tomáš Árva
Koláž : Tomáš Árva 

(TASR 2005) : O medzinárodný tender na predaj väčšinového balíka oboch letiskových spoločností pôvodne prejavilo záujem 49 uchádzačov. Neskôr ostali v hre 8, z nich do užšieho výberu postúpili 3 konzorciá - Abertis, TwoOne, ISAP a sólo turecká spoločnosti TAV.

Víťazom tendra na privatizáciu 66-% podielu v Letisku M.R. Štefánika Airport Bratislava, a. s., (BTS) sa stala BTS Holding, a. s., reprezentujúca TwoOne konzorcium. Rovnaký 66-% podiel v Letisku Košice Airport Košice, a. s., získal KSC Holding, reprezentujúci konzorcium TwoOne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V čom sa, aspoň podľa mňa skrýva tragédia v tomto rozhodnutí ?
Viedenské letisko má oproti bratislavskému jednu veľkú nevýhodu - cenu. Ide o moderné, dobre vybavené letisko, ktoré je ale jedno z najdrahších v európe, jednak čo sa týka poplatkov pre letecké spoločnosti, jednak najdrahšie za služby.
To znamená, že každý, kto z neho odlieta zaplatí veľa ako letiskový poplatok k letenke, za parkovanie na parkovisku, za kavičku v čakárni.

Bratislavské letisko je menej moderné, ale za to je lacné. To využívajú aj nízkonákladové letecké spoločnosti, vďaka ktorým sa dá lacno lietať po celej Európe. Výhodou bratislavského letiska je, že aj po dobudovaní a zmodernizovaní má šancu zostať lacným - najmä ak naňho tlačí blízka konkurencia z Viedne a Budapešťi, dve mestá, kam sa dá autom dostať do jednej hodiny.

SkryťVypnúť reklamu

Ak by bratislavské letisko získal Albertis, ISAP alebo TAV, bola by pomerne veľká šanca na zveľadenie letiska. Konkurencia by investora k tomu už dotlačila.

Čo ak ho ale získa viedenské letisko ? Myslíte, že uprednostní lacnejšie letisko, na ktoré presmeruje svoje nedostačujúce kapacity ? Alebo jednoduchšie len dostavia si ďalšiu vzletovú dráhu a potom nechá bratislavské letisko pomaly odumierať, pričom naňho pustí hlavne nákladnú dopravu ? Nechcem dávať odpovede, ale z dilemy vlastník zarobí viac na drahom letisku kontra cestujúci zarobia na lacnejších letoch mi vychádza reálna skôr prvá alternatíva.

SkryťVypnúť reklamu

Čo to znamená pre bežných ľudí ? Potlačenie investícií na Slovensku, koniec lacných letov a cesta za letmi do Viedne. Nie je to príliš pozitívna správa.

Mimochodom, pre poradcu z oblasti letectva SH&E bol biznisplán TwoOne sklamaním, kdežto ako poradca fungujúca rakúska banka plán doporučila.

Tomáš Árva

Tomáš Árva

Bloger 
  • Počet článkov:  70
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Človek s vlastným názorom na svet a svojimi záľubami. Zoznam autorových rubrík:  ČajNázory a komentáreHudba, film a inéFotoSúkromné

Prémioví blogeri

Roman Kebísek

Roman Kebísek

105 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

91 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu