Pivovarnícky segment na Slovensku prešiel v ostatných rokoch intenzívnym rozvojom. Takýto scenár prirodzene otvára aj zaujímavé možnosti pre investície bežných investorov. Príležitosť na investovanie naďalej trvá, je však potrebné pozorne monitorovať zmeny v oblasti výroby aj konzumácie. V tejto analýze sa pozrieme na úspešnosť producentov piva.
Čo odhaľujú trhové štatistiky? Slovenské obyvateľstvo konzumuje väčšie množstvá piva než v predošlých rokoch
Na slovenskom území v súčasnosti pôsobí viac ako 100 pivovarov, čo predstavuje jednoznačný dôkaz pestrosti a vitality tohto odvetvia. Celkový počet sa okrem toho kontinuálne navyšuje. Príčinou je stupňujúca sa obľuba rozmanitých typov piva - od klasických ležiakov po pokrokové, exkluzívne druhy. Kompletnú požiadavku saturujú nielen domáci producenti, ale hlavne všeobecne akceptované medzinárodné pivovarské koncerny.
Priaznivý smer na Slovensku potvrdzujú aj číselné údaje, ktoré preukazujú, že výroba piva dosahuje v minulých rokoch maximálne hodnoty. Alkoholického piva sa v roku 2022 vyprodukovalo historicky najvyšší objem 2,449 milióna hektolitrov (hl), čím sa prekonal rekord z roku 2013. Naopak, si rýchlo vytvára pozíciu nealkoholické pivo, ktorého produkcia stúpla o 160 % zo 64 000 hl v roku 2020 na 166 000 hl v roku 2024. Tento pokrok je na základe vyhlásení Vladimíra Machalíka, výkonného riaditeľa Slovenského združenia výrobcov piva a sladu (SZVPS), podnecovaný predovšetkým tým, že slovenská populácia používa automobily každodenne, pričom na Slovensku platí absolútny zákaz alkoholu pri vedení vozidla.
Kto ovláda slovenskú pivovarskú scénu?
Rok 2025 priniesol navyše 18. ročník renomovanej súťaže Slovenská pivná korunka, ktorá ocenila najkvalitnejšie pivá v rôznych kategóriách. Tento ročník preukázal, že slovenskí pivovarníci sa zameriavajú nielen na kvalitu, ale takisto na inovácie a charakteristické pivné varieté, ktoré odzrkadľujú spomenuté rastúce požiadavky konzumentov.
V kategórii nealkoholických pív si odniesol triumf pivovar Nilio z Liptovského Mikuláša za svoje pivo Nilio Black Hero. Stupavský pivovar s Easy Rider a Gran z Banskej Bystrice obsadili druhé a tretie miesto. V oblasti spodne kvasených, tmavých a polotmavých pív triumfoval Smadna tava z Trakovíc s pivom HL Tmavá 13°, za ktorým sa umiestnili Minipivovar Tatras z Popradu a Pivovar U Ábela z Bratislavy.
Medzinárodné koncerny na Slovensku
Miestnym výrobcom piva systematicky konkuruje niekoľko svetových líderov, ako napríklad Anheuser-Busch InBev, Heineken, Carlsberg, Molson Coors či Asahi Group, ktorí si postupne na Slovensku vybudovali pevné postavenie. Uvedené firmy totiž poskytujú tie najslávnejšie globálne značky, ktoré sa už stali neoddeliteľnou súčasťou slovenských obchodov a reštauračnej siete, čo oceňujú aj investori, ktorí prostredníctvom verejne dostupných akcií môžu participovať na ich rozvoji.
Anheuser-Busch InBev, najväčšia pivovarská korporácia na planéte, ktorej hodnota akcií od začiatku roku stúpla o 45 % a aktuálne dosahuje trhovú kapitalizáciu okolo 110 miliárd EUR, šíri svoje uznávané značky ako Budweiser, Corona či Stella Artois cez lokálnych distribútorov.

Na druhej strane, Heineken riadi vlastnú výrobnú jednotku priamo v Hurbanove a poskytuje značky ako Heineken, Amstel a Grolsch, ktoré mu na kapitálovom trhu umožnili zvýšenie hodnoty akcií od začiatku roku o viac ako 10 %, čo súčasne znamená nárast trhovej kapitalizácie na 40 miliárd EUR, pričom k najvyššiemu bodu má cena možnosť vzrásť ešte o ďalších 40 %.

Neoddeliteľnou súčasťou je prirodzene aj japonský koncern Asahi Group s trhovou kapitalizáciou na úrovni 17 miliárd EUR a zvýšením hodnoty akcií od začiatku roku o stabilných 18 %, ktorý kontroluje množstvo renomovaných značiek, obľúbený Pilsner Urquell alebo takisto Gambrinus.

Pivo si získava obľubu, akciové hodnoty evidujú nárast
Slovenský pivovarský sektor v roku 2025 vykazuje pozitívne trendy, ktoré sú primárne podporované zvyšujúcim sa záujmom o hodnotné pivné značky, ako aj narastajúcou požiadavkou na nealkoholické pivá. Podobne sa javí, že pivo aj v globálnom merítku neustále získava na popularite, keď akcie celosvetových producentov výrazne rastú. Súčasťou tohto rastu môžu byť aj drobní investori prostredníctvom investovania do popredných medzinárodných hráčov, ktorých akcie sú verejne obchodovateľné. Pritom je však nevyhnutné dôkladne analyzovať a nezabúdať na diverzifikáciu.