
Možno si niekto povie, chlape, ty si pekne trápny, nechodíš do mesta? Teba to ešte prekvapuje?
Odpoviem Vám, že áno, do mesta chodím len na prechádzky, pretože kupovať si niečo v centre je pre mňa, bežného domorodca mesta Bratislavy len luxus, ktorý si môžem dopriať raz za čas. No do kina som chodil a chodím veľmi rád, ale je tam jedno veľké ale. Ceny.
Bežný človek si zaplatí za kino približne 7 Eur. Predstavte si, že to je jedna osoba a teraz keď sa zozbierajú osoby dve a viac, síce uplatním zľavu v podobe pár centov možno eur, ale aj tak je to viac než dosť. Ďalším prekvapením je to, že študentom zobrali možnosť zľavy a urobili lacný len jeden deň v týždni. Tu to bolo v pondelok. Som troška sklamaný, pretože pondelok je deň, keď človek má týždeň pred sebou, hlavu plnú povinností, vybavovaní a únavy z predstavy, čo všetko bude musieť stihnúť počas celého týždňa. Keď mi niekto povie, že dôležitá je kultúra a kultúrne sa vyžiť, každý si pod tým predstaví niečo iné. A keďže bol v historickom období luxus vidieť kino, bolo to niečo vzácne, ľudia tam chodil veľmi radi nie preto lebo nemali na to, ale preto lebo dobrý film sa dostal do kina raz za čas a bolo to sprevádzané ováciami. Teraz? Režiséri produkujú film za filmom, niektoré sú naozaj zaujímavé a preto človek má na výber, ale už to nie je o tom, že ideme spoločne do kina, ale o tom, že na to kino bežná rodina už jednoducho peniaze nemá. Cinema city spravila z kultúry luxusný biznis, do ktorého bude čoskoro chodiť smotánka. A tak sa nečudujem, že bežný divák musí sedieť pred televíziou, ktorá mu ponúka super kvalitné programy ako Panelák, Šehrezáda, Sultán, Horúca krv a iné „plnohodnotné“ programy. A keď prepnem na iný kanál, tak zas Búčkovci a iné relácie, ktoré komentuje ten istý moderátor a mám pocit, že som sa dostal do obdobia prvých dabovaných filmov po revolúcií v 89-tom, keď každý film daboval jeden a ten istý človek.
A tak nastáva paradox, pretože na jednej strane je človek nútený utiecť od domácej televízie a chce ísť zažiť atmosféru kina a na strane druhej príde do kina a ostane v šoku, pretože zistí, že za cenu lístka má dve obedové menu, teda hlavné jedlo na dva dni. Ale je to tak, proste všetky dobé kina sa z mesta vytratili. Už si nebudem kupovať lístok za cenu 60 korún, už nebudem dýchať atmosféru záhradného kina Hviezda, kde som prvý krát videl film Čierna mačka, Biely kocúr. YMCA sa tiež vytratila a je namiesto toho klub, kde sa večer autom bojím ísť, pretože mi skáču pod kolesá dievčatá v čiernom odeve a piercingom bohvie kde všade. Bežné mestské kiná sa nám stratili ako peniaze po výplate. Neviem ako to chodí v iných mestách, ale určite nie tak ako v Bratislave.
Kiná Hviezda a YMCA sú už minulosťou.
Ale keď som sa rozpísal o cenách, zabila ma posledná vec a to je občerstvenie. Pukance, veľká Cola stojí toľko, čo jeden lístok do kina. Zelený čaj Nestea 2 Eurá, čo je viac, než na benzínovej pumpe niekde na diaľnici. Pýtam sa teda kompetentných, čo Vás privádza k tomu, že nastavujete takto ceny? Chamtivosť? Ziskuchtivosť? Čo tým sledujete? Keby bol Slovák tvrdohlavý, tak Vás táto cenová politika položí alebo budete musieť zvážiť cenový prístup k zákazníkovi. Nech je to ako chce, včera som po dlhej dobe pochopil, že Palace Cinema je niečo, čo má význam navštíviť jedine po výplate, jedlo si nekupovať žiadne alebo sa najesť pred predstavením inde a dobre si rozmyslieť na aký film človek pôjde. Nečudujem sa, že sa bežne sťahujú filmy na PC a doma si človek spraví lepšie kino ako v reále. Samozrejme obývačka nenahradí čaro kina, tú atmosféru, ale dnešné kino už nie je to, čo to bývalo kedysi. Spravilo sa z toho biznis, ktorý u ľudí vyvolá nechuť sa vrátiť do kina a radšej namiesto dievčat pobehujúcich s vysielačkami pred kinom si človek vychutná vôňu prírody a príjemnej večernej prechádzky. Síce to zážitok z filmu nenahradí, ale možno keby sme sa zamysleli nad tým či ísť alebo nie do kina a ten čas s rodinou využiť inak, tak sa spoločnosť tiež zamyslí nad sebou a zmení cenovú politiku alebo sa zbalí a pôjde vymývať mozog niekde smerom na východ, kde ešte stále považujú nákupné centrá a kiná v nich za niečo in alebo cool.
Zdroj foto, Bratislava Sme.sk, Paramount.com